Kirjoittaja Aihe: Yksipytttyisestä GILERASTA Rivinelonen...tai Twincam Twin  (Luettu 12197 kertaa)

Toukokuu 09, 2015, 17:09:17 ip
Vastaus #15

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kyllä ne kierroskoneessa kestää. Erhomäen kiihdytys-Asconassa on 400:sen koneessa nokilla neulalaakerointi. Kierrättää yli yhdeksän tonnin.

Kyllä Hondaankin neulalaakerit löytyy mutta rullalaakeri? Sehän on heikompi..

Toukokuu 09, 2015, 17:49:41 ip
Vastaus #16

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä on neula- ja rullalaakerin ero.
Kyselee L&K.

Toukokuu 09, 2015, 18:11:59 ip
Vastaus #17

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Mikä on neula- ja rullalaakerin ero.
Kyselee L&K.

Mitenkä ni?

Kai se ero on lähinnä puhekielessä.Neulat on yleensä aina irrallisina ja pruukaa olla tosi pieniä.Niin pieniä että juuri viikolla kaadoin jäteöljyä altaasta tynnyriin niin pohjalla oli 1,5x8mm neuloja kosolti jostakin koneesta tippunu.
Rullalaakerin rullat on kiinnitetty häkillä sisäkehään ja ulkokehä voi olla irrallinen ja myydään erikseen.
Näin kartiorullalaakerissa.Suorassa koko paketti kiinteä kuten urakuulalaakerissa.

Silti voi neulatkin olla yhtä isoja fyysisiltä mitoiltaan-mikähän lie onkaan maailman suurin laakeri-kyllä mä luulen että joku metrinen halkasijaltaan..Rullatkin ois silloin rotan kokoisia.

Parhaiten oon rullia löytäny Hgin laakerista markan kappale -joka muuten on perustettu 1942-nyt nimi vaihtunut.Siis jos erikoisempi koko.
Myy tietysti jälleenmyyjille pääasiassa mutta on sieltä ennen ainakin saanu ihan kolikoilla ostaa.

Ennen oli tietysti kaikki paremmin  ;)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2015, 18:14:25 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 09, 2015, 18:36:14 ip
Vastaus #18

Ismo Hakamäki

• Vieras
Jos rulla on 3x halkaisijansa pituinen tai yli, se on neula.

Toukokuu 09, 2015, 18:47:42 ip
Vastaus #19

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Jos rulla on 3x halkaisijansa pituinen tai yli, se on neula.

Tuossa on muuten järkeä.
Kattelin pikasesti luetteloa,en nähny ku 60 senttisiä laakereita vaan,oli vähän pienellä räntillä nummerot  mut kai niitä maalimalla on isompiakin..