Kirjoittaja Aihe: Yksipytttyisestä GILERASTA Rivinelonen...tai Twincam Twin  (Luettu 12196 kertaa)

Toukokuu 08, 2015, 20:21:10 ip
Luettu 12196 kertaa

Juha Siikarla

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  Koneistajavelho loihtii Gileran 1-mukisesta nelipyttyisen: (Tai OHC Twincam Twinin)
Melkoinen tekijä.... kuvasarja allaolevassa linkissä valmistus vaiheista :

http://www.pacarweb.com.ar/Cuatro.html

Terv: Jussi
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2015, 21:32:24 ip kirjoittanut Juha Siikarla »

Toukokuu 08, 2015, 21:37:34 ip
Vastaus #1

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  Koneistajavelho loihtii Gileran 1-mukisesta nelipyttyisen: (Tai OHC Twincam Twinin)
Melkoinen tekijä.... kuvasarja allaolevassa linkissä valmistus vaiheista :

http://www.pacarweb.com.ar/Cuatro.html

Terv: Jussi

Hieno!

Toukokuu 08, 2015, 21:56:57 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On monenlaista viuluntekijää, mutta Stradivariuksen tekijä on erikseen!
Hattua nostan, paljon tiedän koneistuksesta mutta hiljaiseksi vetää.

L&K.

Toukokuu 08, 2015, 22:08:17 ip
Vastaus #3

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihmeveikko.
Hitsausjälki ei kyllä huippumiehen työtä.

Toukokuu 09, 2015, 07:02:36 ap
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Kyllähän kone tekee, kun joku sitä osaa komentaa.

Niinpä..
Tässä kuitenkin on semmoinen tavallista pitkäpinnaisempi tapaus-miettikää nyt mikä valtava työmäärä jo muottien teossa.Ensin puusta,sitten valumuovista tai käsinleviettävästä pastasta(keskilohko) ja viimein alumiinista.Hirmu askartelua ja mittailua alkuvaiheessa kun noita lohkon osia ja kansia sun muita koppia alkaa tehdä.kai sentäs ohjurit ja venttiilit/seetit oli kaupan tuotteita,ehkä männät,putket ja laakeritkin :o

Nuo kampikoneiston osien koneistukset minusta enempi semmosta peruskauraa ammattimiehelle-eikä kyllä varmasti ihan niinkään voi sanoa ;)
Kuviakin on paljon viitsitty laittaa..en kaikkia alkanut syynäämään yöllä kun olin jo nukkumaan menossa.

Toukokuu 09, 2015, 07:39:12 ap
Vastaus #5

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On täysin eri asia tehdä osia CNC- työstökeskuksella kuin manuaalikoneilla.
Kokemusta kummastakin on.

L&K.

Toukokuu 09, 2015, 08:01:54 ap
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
On täysin eri asia tehdä osia CNC- työstökeskuksella kuin manuaalikoneilla.
Kokemusta kummastakin on.

L&K.

Juu kyllä määkin yleensä oon onnistunu tekemään mitä milloinkin satun haluamaan-mutta jo silloin kun CNC tuli,päätin pitäytyä wanhan liiton vehkeissä ;D
Ja muutenkin oon ollu aika "tietokonevastainen" vaikka sitten toisaalta oon ropannu hyvin paljon muiden vehkeitä-mutta pitkään meni ennenkuin edes matkapuhelinta hyväksyin.Aina pitää alkuun jurnuttaa vähän aikaa vastaan,mikäs kiiski se muuten ois :D
On muutes aika kaukana vielä 3D printistä nuo muotin mallineet..taitaa olla kans niitä wanhan liiton miehiä-lakkia nostan hälle.

Toukokuu 09, 2015, 08:21:47 ap
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kovia kyytejä hän meinaa sille tarjota-etujarrun rakenteesta päätellen.Perinteinen rumpujarru mutta twinside kengityksellä ja reippaalla jäähdytysilmankierrolla.Nyt vasta huomasin että imutorvetkin on tietysti itsetehty ja siihen kylkeen tuli valmis suutinrunko-ei ollu juttua jakajapumpusta tuleeko tehdastekoinen,kyllä kai..
Mitähän tommonen itsekoottu kampiakseli mahtas painaa..jotenkin vaan rankan näköinen.

Toukokuu 09, 2015, 09:07:55 ap
Vastaus #8

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo on kyllä niin harhaista puhetta, että kyllä kone tekee jne. Mulle ei ole vielä alalla vastaan tullut konetta, joka suunnittelisi itse tai koneistaisi aihiokappaleesta valmista. Siihen mennessä, kun koneesta painetaan start-nappia, on työtä tehty ammattilaisten toimesta useita tunteja. Ja kyllä, on kokemusta.

Toukokuu 09, 2015, 09:29:09 ap
Vastaus #9

Ismo Hakamäki

• Vieras
Komppaan Tatua. Riippuen tietysti nikaleesta, mutta minäkin teen yhden tai kaksikin nopeammin manukoneella, varsinkin sorvilla, kuin alan ohjelmaa ja työkaluja asettamaan. Kolme kappaletta voi olla jo nc-koneelle passelia maatinkia. Cam-ohjelma tietysti nopeuttaa, jos nikale pitää vielä ns. suunnitellakin. Parasta olisi, jos asiakas tuo piirustuksen mitoitettuna, mutta usein tuodaan käikäle paskasena ja useassa osassa. "Olis tämmönen pikkujuttu..."

Toukokuu 09, 2015, 09:35:31 ap
Vastaus #10

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuo on kyllä niin harhaista puhetta, että kyllä kone tekee jne. Mulle ei ole vielä alalla vastaan tullut konetta, joka suunnittelisi itse tai koneistaisi aihiokappaleesta valmista. Siihen mennessä, kun koneesta painetaan start-nappia, on työtä tehty ammattilaisten toimesta useita tunteja. Ja kyllä, on kokemusta.

Luetaanpa tarkasti ;)

Ristohan sanoikin "Kyllähän kone tekee, kun joku sitä osaa komentaa."

Eli pitää osata komentaa-ja varmaan manuaalikonetta sillä tarkoitti.
Minä oon aina ollu mieltyny oikein tosi vanhoihin sorveihin ja jyrsimiin joissa jo ulkomuotokin on jyhkeä ja pyöreälinjainen.Meillä oli Valtion konepajalla semmosia vielä paljon käytössä 80 luvun alullakin vaikka uusia oli jo tullut rinnalle.Eihän niihin uusiin kantikkaisiin ollu mikään pakko koskea jos ei halunnu.
Sahakin oli semmonen hidasliikkeinen punksuttaja eli siihen ei kannattanu viereen jäädä vahtimaan milloin jööti katkeaa.
Ei ollu pyörösahaa ja jo leikkuunesteestä huolehtiminen oli mukava ohjelmanumero sinänsä vaikka automaattisestihan se toki syöttyi ja siilaantui kierrossa.

Lattia salissa oli semmosista paksuista pystyyn ladotuista puupölkyistä tehty.Semmonen on aika kiva jos pitää koko päivä olla jaloillaan.Eikä haittaa vaikka öljyä ja vettä ajautuu päivän mittaan lattialle samoin lastua.Joku iso kappalekkin kun putoo lattialle-ei tule vahinkoa vain vaimea jymäys ja homma jatkuu.
Tokkopa semmosia nykysin enää missään näkee käytössä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2015, 09:37:15 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 09, 2015, 09:45:09 ap
Vastaus #11

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Veikkaanpa että nuo keulan kolmiot on sen takia itsetehty että hän on saanu mieleisensä navan mahtumaan putkien väliin.Ja moniko alkais napaa ja jarrukenkiäkin itse valamaan.No,muuten ei saa sellaista kuin haluaa  :)

Toukokuu 09, 2015, 10:35:31 ap
Vastaus #12

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
     Kun tommonen Gilera ei ykspyttysenä ollut niitä vahvimmasta päästä niin kestääkö nelosena muuta kuin tyhjäkäyntiä. Mutta täytyy sanoa että jotkut tekevät mitä huvittaa tai haluttaa,ja suurin osa ihmettelee ja kaivelee muniaan.

Toukokuu 09, 2015, 10:51:06 ap
Vastaus #13

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
     Kun tommonen Gilera ei ykspyttysenä ollut niitä vahvimmasta päästä niin kestääkö nelosena muuta kuin tyhjäkäyntiä. Mutta täytyy sanoa että jotkut tekevät mitä huvittaa tai haluttaa,ja suurin osa ihmettelee ja kaivelee muniaan.

En niin tarkkaan kattonut kuvia mutta vanhasta ei olle jäljellä kuin sivuposket ja nekin koristeena vain  :)

Ootteko miten paljon avannu koneita ja kuinka tavallista on rullalaakerit nokalla?
Ymmärrän että voi olla helpompi toteuttaa voitelun puoleen ja vähemmän hiontoja,ei toleranssien miettimisiä-mites kestävyys-parempiko jos ei hirmu kierroskonetta olla tekemässä?

Toukokuu 09, 2015, 17:05:31 ip
Vastaus #14

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä ne kierroskoneessa kestää. Erhomäen kiihdytys-Asconassa on 400:sen koneessa nokilla neulalaakerointi. Kierrättää yli yhdeksän tonnin.