Onko korkeakulttuuri sitä että pitää olla sivistymätön ja ahdasmielinen? Vihataan ja aliarvioidaan kaikkea mikä ei edusta omaa ja ahdasta maailman katsomusta. Jopa sitä ruokkivaa kättä.
Ei kun tämä on sivistymättömyyttä, ahdasmielisyyttä ja idioottimaisuutta. Tätä on nähdäkseni ripoteltu ympäri Suomen maan aikalailla tasaisesti kaikkiin kansanluokkiin.
Toinen ihmetys on ylipäätään kommunistin äänestäminen? Missä kommunistisessa yhteiskunnassa on äänestämällä voinut vaikuttaa kyseisen yhteiskunnan asioihin?
En usko, että kommunistien äänestäjät haluavat diktatuuria Suomeen. Eiköhän siinä ole ajatuksena, että kommunistisia ajatuksia voi toteuttaa muillakin tavoilla kuin Neuvostoliitossa tai Pohjois-Koreassa. Tunnen yhden tyypin, joka on poliittisesti hyvin pitkällä vasemmalla. Uskoisin, että kommunistista puoluetta äänesti. Kyllä se heppu hyvää haluaa, ja nimenomaan sitä että kaikilla kansanryhmillä olisi mahdollisuus sanoa sanottavansa.
Itse ajattelen pitkälti niin, että monessa puolueessa tai muussa yhteisössä on paljolti se perusporukka ihan ok ja se keulakuvaksi hakeutuva ja ääntäpitävä näkyvyyttä ja johtajuutta/valtaa/arvostusta/muuta etua haluava osa ko. populaatiosta saa vaikkapa äärimielipiteineen sen populaation tavoitteet ja periaatteet kokonaisuudessaan näyttämään ihan paskalta ja muitten rinnastettavien yhteisöitten (tai kilpailevien) silmissä/ajatuksissa ja siten hylkimään koko yhteisöä tavoitteineen, vaikka iso osa kokonaisuutta/arvoja/pyrkimyksiä olisikin keskimäärin muuten hyväksyttävää ja hyvää tarkoittavaa ja toteutuessaan yleisesti hyväksi. Vaikka kyllä sellaisiakin populaatioita on, joitten tavoitteet tai arvot ovat sieltä syvältä kokonaisuudessaan.
Oikeastaan eniten ihmettelyä minussa herättää se, miten nämä muutamat saavat aina toistuvasti yhteisöltään valtamandaatin, nostatettua itsensä yhteisönsä äänitorveksi (paino sanalla torvi) tai muuhun valta-asemaan, vaikka he juuri ovat niitä jotka ylöspäin pyrkiessää polkevat ajatuksillaan/tekemisillään oman yhteisönsä jäsenten arvot ja hyvät pyrkimykset populaatiossaan ylöspäin mennessään. Ja populaation jäsenet tietävät ja tunnistavat hyväksikäyttönsä, mutta valintatilanteessa jostain syystä unohtavat menneet ja uskovat uudet lupaukset ja manipuloinnin. Luulen, että ihminen on evoluution myötä jalostunut johdettavaksi ja se osa, joka tuota osaa käyttää hyväkseen on se eliitti joka tulee valituksi tai valituttaa itsensä ja vieläpä toistuvasti. Ihmisiä on johdettu, ryhmitetty, hallittu ja manipuloitu niin kauan, että johdettavana olemisen tarve on DNA:ssa. Esimerkkinä vaikkapa tarve muodostaa klaani, kylä, kaupunki, kaupunginosa, valtio, maanosa, kirkkokunta, puolue, koululuokka, urheilujoukkue, metsästäjät, natsit, militantit, anarkistit, kuokkavieraat, potkupallohulikaanit, vapaamuurarit, KKK, mafia, juntta, tai vaikka feministit. Lisäksi monet joskus heikommasti toisiinsa sidoksissa olevat kuten kaupparyhmittymän tai pankkien jäsenet, pyöräilijät, hiihtäjät, ns, koiraihmiset, kissaihmiset, karavaanarit, lintubongarit, melojat, vakuutusyhtiöitten asiakkaat ... No kaikkia porukoita ei välttämättä ole muodostettu siksi, että joku pääsisi johtoasemaan, mutta silti jokaisessa porukassa on usein joku joka kertoo miten toimitaaan ja joku joka määrää. No monesti joku johtaja on pakko olla, että toiminta yleensäkin on mahdollista, eikä johtaja tietenkään aina tarvitse yrittää itse hyötyä jotenkin tilanteestaan, mutta tällaiset johtajat eivät liene kovin ison yhteisön päänä ja suuna.
Moni ajattelee esimerkiksi niin, että tyhmähän sitä on jos ei yhteisössään yritä saada arvostusta ja vaikkapa kaikki mahdolliset edut ja esimerkiksi palkankorotukset. No niinhän sitä varmaan on, mutta kun se monesti menee niin, että jos yrität korottaa iseäsi, niin joudut polkemaan jotakuta toista. Monelle sopii tasa-arvo kunhan itse on vähän tasa-arvoisempi kuin toiset. Monelle sopii humanismi, vaikka humanistinen toiminta saisi aikaan rikollisuutta ja sortamista. Monen mielestä kotimaan talous pitäisi saada nousuun, kunhan vaan itse saa siitä isoimman siivun tai ainakin ääniä seuraavissa vaaleissa. Jne esimerkkejä olisi tsiljoona tai ainakin fantastiljoona.
Onneksi tässä maassa saa vielä itse valita mihin yhteisöön kuuluu. Tai mihin ei kuulu.