Kirjoittaja Aihe: Gylddyyriä  (Luettu 14473 kertaa)

Huhtikuu 21, 2015, 23:20:44 ip
Vastaus #15

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kulttuuria olen käyttänyt ihan siinä kuin muutkin,teattereissa on käyty,ooppera ja klassinen musiikki kiinnostaa,mutta peräkyliltä ei niin vaan lähdetä.
Kirjoja on luettu omiksi tarpeiksi,lehtiä luen paljon,seuraan asioita.En minä hyväksy että gylddyyri-ihmiset pitävät minua,kepuäänestäjää,vaarallisena kulttuurivastaisena junttina.
Näin se näköjään se yhteinen sävel löytyy!

Itse taas luen itseni jokseenkin tähän kyldyyr-väkeen. Kaupungissa asun ja isompaan olen pian muuttamassa. Kulttuuririennot kiinnostaa ja niiden parissa tahtoisin työskennellä. Tummapaahtoinen kahvi, kahvilat, vintage-polkupyörät ja modernistinen, kokeellinen klassinen musiikki kiinnostavat. Ja uusiutuvat energialähteet sekä raitiovaunut.

Kuitenkin vanhat pärrät, metsätyöt, maaseutu ja ruosteinen rauta kuuluvat elämään nyt ja tulevaisuudessa. Hyvää
 insinöörityötä arvostan hyvin korkealle ja museoalalla kiinnostaa nimenomaan kulttuurin ja historian tuonti kaikkien halukkaiden elämään. Ja se taas kyrsii kun jotkut tahot pitävät maailmaa ymmärtämättömänä ja ylimielisenä ihan vain sillä perusteella mitä tahdon tehdä työkseni, missä asua ja mistä olen kiinnostunut.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2015, 23:25:10 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 21, 2015, 23:23:21 ip
Vastaus #16

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Miksi äänestäisin esim. vihreitä jotka pyrkivät siihen että väestö pakataan kaupunkeihin,rakennuslupia ei saisi myöntää maaseudulle,autoilua pitäisi rangaista,teollisuudelle kapuloita rattaisiin,turvetuotanto lopetettava,ympäristöministeriölle lisää valtaa jne.
Ei ympäristön suojelussa mitään vikaa ole,sitä vain toteuttavat ministeriössä punavihreät virkamiehet kuin Stalin sosialismiaan.

Samat fiilikset vaikka olenkin jonkinmoinen luontoihminen ! Suomen  ja euroopan kallein puolue kun pannan tai ainakin yritetään tänne kylmään pohjolaan saada koko mailma pelastetuksi kaikilla maholisilla ympärstö lailla maksoi mitä maksoi ja kiina ja muu aasia kiittää kun europassa häviävät kilpailukykynsä ja työpaikat. No joo kai meilläkin tulee se aika historiankin valossa että ollaan yhtä köyhiä kuin kiinalaiset olivat pari kolme vuosikymmentä sitten ja ne ovat sitten nyt niin hyvintoimeentulleita  kuin me muutama vuosi sitten. Niin se mailma muuttuu koko ajan. Plus ollaan täysin musliimi maa,,  kuinkahan kauan siihen menee?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2015, 23:56:22 ip kirjoittanut lasse roholm »

Huhtikuu 22, 2015, 09:53:59 ap
Vastaus #17

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Onko korkeakulttuuri sitä että pitää olla sivistymätön ja ahdasmielinen? Vihataan ja aliarvioidaan kaikkea mikä ei edusta omaa ja ahdasta maailman katsomusta. Jopa sitä ruokkivaa kättä.
Ei kun tämä on sivistymättömyyttä, ahdasmielisyyttä ja idioottimaisuutta. Tätä on nähdäkseni ripoteltu ympäri Suomen maan aikalailla tasaisesti kaikkiin kansanluokkiin.

Lainaus
Toinen ihmetys on ylipäätään kommunistin äänestäminen? Missä kommunistisessa yhteiskunnassa on äänestämällä voinut vaikuttaa kyseisen yhteiskunnan asioihin?
En usko, että kommunistien äänestäjät haluavat diktatuuria Suomeen. Eiköhän siinä ole ajatuksena, että kommunistisia ajatuksia voi toteuttaa muillakin tavoilla kuin Neuvostoliitossa tai Pohjois-Koreassa. Tunnen yhden tyypin, joka on poliittisesti hyvin pitkällä vasemmalla. Uskoisin, että kommunistista puoluetta äänesti. Kyllä se heppu hyvää haluaa, ja nimenomaan sitä että kaikilla kansanryhmillä olisi mahdollisuus sanoa sanottavansa.

Itse ajattelen pitkälti niin, että monessa puolueessa tai muussa yhteisössä on paljolti se perusporukka ihan ok ja se keulakuvaksi hakeutuva ja ääntäpitävä näkyvyyttä ja johtajuutta/valtaa/arvostusta/muuta etua haluava osa ko. populaatiosta saa vaikkapa äärimielipiteineen sen populaation tavoitteet ja periaatteet kokonaisuudessaan näyttämään ihan paskalta ja muitten rinnastettavien yhteisöitten (tai kilpailevien) silmissä/ajatuksissa ja siten hylkimään koko yhteisöä tavoitteineen, vaikka iso osa kokonaisuutta/arvoja/pyrkimyksiä olisikin keskimäärin muuten hyväksyttävää ja hyvää tarkoittavaa ja toteutuessaan yleisesti hyväksi. Vaikka kyllä sellaisiakin populaatioita on, joitten tavoitteet tai arvot ovat sieltä syvältä kokonaisuudessaan.

Oikeastaan eniten ihmettelyä minussa herättää se, miten nämä muutamat saavat aina toistuvasti yhteisöltään valtamandaatin, nostatettua itsensä yhteisönsä äänitorveksi (paino sanalla torvi) tai muuhun valta-asemaan, vaikka he juuri ovat niitä jotka ylöspäin pyrkiessää polkevat ajatuksillaan/tekemisillään oman yhteisönsä jäsenten arvot ja hyvät pyrkimykset populaatiossaan ylöspäin mennessään. Ja populaation jäsenet tietävät ja tunnistavat hyväksikäyttönsä, mutta valintatilanteessa jostain syystä unohtavat menneet ja uskovat uudet lupaukset ja manipuloinnin. Luulen, että ihminen on evoluution myötä jalostunut johdettavaksi ja se osa, joka tuota osaa käyttää hyväkseen on se eliitti joka tulee valituksi tai valituttaa itsensä ja vieläpä toistuvasti. Ihmisiä on johdettu, ryhmitetty, hallittu ja manipuloitu niin kauan, että johdettavana olemisen tarve on DNA:ssa. Esimerkkinä vaikkapa tarve muodostaa klaani, kylä, kaupunki, kaupunginosa, valtio, maanosa, kirkkokunta, puolue, koululuokka, urheilujoukkue, metsästäjät, natsit, militantit, anarkistit, kuokkavieraat, potkupallohulikaanit, vapaamuurarit, KKK, mafia, juntta, tai vaikka feministit. Lisäksi monet joskus heikommasti toisiinsa sidoksissa olevat kuten kaupparyhmittymän tai pankkien jäsenet, pyöräilijät, hiihtäjät, ns, koiraihmiset, kissaihmiset, karavaanarit, lintubongarit, melojat, vakuutusyhtiöitten asiakkaat ... No kaikkia porukoita ei välttämättä ole muodostettu siksi, että joku pääsisi johtoasemaan, mutta silti jokaisessa porukassa on usein joku joka kertoo miten toimitaaan ja joku joka määrää. No monesti joku johtaja on pakko olla, että toiminta yleensäkin on mahdollista, eikä johtaja tietenkään aina tarvitse yrittää itse hyötyä jotenkin tilanteestaan, mutta tällaiset johtajat eivät liene kovin ison yhteisön päänä ja suuna. 

Moni ajattelee esimerkiksi niin, että tyhmähän sitä on jos ei yhteisössään yritä saada arvostusta ja vaikkapa kaikki mahdolliset edut ja esimerkiksi palkankorotukset. No niinhän sitä varmaan on, mutta kun se monesti menee niin, että jos yrität korottaa iseäsi, niin joudut polkemaan jotakuta toista. Monelle sopii tasa-arvo kunhan itse on vähän tasa-arvoisempi kuin toiset. Monelle sopii humanismi, vaikka humanistinen toiminta saisi aikaan rikollisuutta ja sortamista. Monen mielestä kotimaan talous pitäisi saada nousuun, kunhan vaan itse saa siitä isoimman siivun tai ainakin ääniä seuraavissa vaaleissa. Jne esimerkkejä olisi tsiljoona tai ainakin fantastiljoona.

Onneksi tässä maassa saa vielä itse valita mihin yhteisöön kuuluu. Tai mihin ei kuulu.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Huhtikuu 22, 2015, 10:05:56 ap
Vastaus #18

Jaakko Latvanen

• Vieras
nuoresta äärivasemmistolaisesta kasvaa aikuisena demari? ::) no tää oli vitsi, ei pidä ottaa nyt kenenkään tosissaan.

Ei pijä paikkaasa, nuoresta äärivasemmistolaisesta kasvaa äärikonservatiivinen pankinjohtaja, joka muuttaa lapsineen perintöveroja pakkoon ruotsiin.

jv
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2015, 10:10:21 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 22, 2015, 10:26:19 ap
Vastaus #19

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Viitaten kyseiseen HS:n artkikkeliin, 4 minuuttia sitten jaoin sen Facebookissa seuraavan vuodatuksen kera, sopinee tännekin:

Sivistyneis-suvaitsevaisto taas suvaitsee oikein olan takaa kaikkea mikä vaan sopii omaan maailmankuvaan. Omassa pikku maailmassaan tavallaan ihan lutuisia kun ollaan omasta mielestä niiiiin älymystöä että!

[...]

Että lähettäkääpäs älypäät ennemminkin pikku respektit sinne maamme metsureille, metallimiehille, insinööreille ja muille jotka tätäkin maata OIKEASTI pyörittävät niin että teillä on jatkossakin mahdollisuus sitten leikkiä Yhteiskunnallisesti Tärkeätä ja Tiedostavaa Ihmistä.

Ja kun hiukan tarkemmin katsotaan kulttuuriväkeä, huomataan että heihin kuuluu runsaasti myös varsin laajakatseista porukkaa joka arvostaa muiden alojen tekijöitä eikä kuvittele turhia omasta arvostaan.

muok.
Vaikkapa se toimittaja uutisten takana saattaa olla ns. sivistynyt ja maisteri. Saattaapa hyvinkin ajatella jopa tekevänsä jotain yhteiskunnallisesti tärkeää työtä. Jossain tapauksissa saattaa kirjoittaa uutisen, jossa käsittelee metsureita, metallimiehiä sun muita arvostavaan sävyyn. Niitä saattaa olla monissa paikoissa ja saattavatpa hiukan arvostustakin ansaita itsekin.

Jep, itsekin lasken itseni jossain määrin "sivistyneeksi", ylempi korkeakoulututkinto ja silleen. Harrastan juttuja joissa käytetään luovuutta, arvostan hyvää kirjallisuutta ja musiikkia. En niinkään Dostojevskiä ja kumppaneita tai Beethovenin teoksia mutta muunlaisia, luen ja kuuntelen, teen analyysiä jne. Harrastan siis kulttuuria ja luomista omalla tavallani. Sitäpaitsi blues ON klassista musiikkia aivan kuten Ian Flemingin Bond-romaanit etenkin alkukielellä ovat aikansa kuvia ja klassikoita.

Oli miten oli, suvaitsen lähes kaikkea, kaikkea en hyväksy tai pidä järkevänä mutta minusta kaikilla on oikeus mielipiteeseensä. Ihan kuten näillä artikkelin itse itsensä älymystöksi julistaneilla on oikeus mielipiteeseensä, minulla on oikeus heittää vasta-argumentti omana mielipiteenäni. Minä en kuitenkaan niputa kaikkia skdl:ää tai vihreitä äänestäneitä, tai kaikkia hum/fil kand ihmisiä mitään ymmärtämättömiksi kaupunkilaishörhöiksi kuten he niputtavat keskustan tai persujen äänestäjät sivistymättömiksi junteiksi. Olkoot mitä mieltä hyvänsä mistä tahansa mutta täältä pesee täyslaidallinen heti siinä kohtaa kun aletaan snobbailemaan ja rehellistä työtä tekeviä ihmisiä mollaamaan.

Kuten jo totesin, suvaitsevaisuus on jännä laji, itsensä suvaitseviksi julistaneet usein suvaitsevat kaikkea paitsi niitä jotka ovat eri mieltä.

Pekka Sauri (vihr) kirjoitti näin, viisaasti kirjoitettu, lihavoin muutaman mielestäni erityisen osuvan kohdan:

Muuan asia eduskuntavaalien jälkitunnelmista. Mitä jos nyt kaikki yrittäisimme puolin ja toisin pidättäytyä toistemme asenteellisesta leimaamisesta puoluekannan perusteella, elimmepä sitten Suomen missä tahansa kolkassa, maaseudulla tai metropolissa, kylässä tai Kalliossa. Jos tämä vähän yli viiden miljoonan asukkaan kansakunta olisi kaupunki, se sijoittuisi väkiluvun perusteella hädin tuskin maailman viidenkymmenen suurimman kaupungin joukkoon. Näin pienen porukan ei kannattaisi tuhlata aikaa ja energiaa eri lailla ajattelevien ennakkoluuloiseen ilkkumiseen tai pöyristelemiseen. Puhutaan asioista asioina, lyödään ehdotuksia pöytään, väitellään niiden paremmuudesta, mutta yritetään kuunnella, mitä poliittisella vastustajalla on sanottavaa. Toisen ja toisenlaisuuden kunnioittamista peräänkuulutan. Ei mulla oikeastaan nyt muuta.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2015, 10:28:28 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 22, 2015, 11:15:27 ap
Vastaus #20

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä oon jättäny nyt 17 vuotta (sen mitä äänestys oikeus ollu) väliin tän leikin kokonaan ::)
..jos äänestettäis diktaattoria niin minäkin olisin enemmän kiinnostunut politiikasta ja osallistuisin näihin arpajaisiin.

Huhtikuu 22, 2015, 14:33:53 ip
Vastaus #21

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
nuoresta äärivasemmistolaisesta kasvaa aikuisena demari? ::) no tää oli vitsi, ei pidä ottaa nyt kenenkään tosissaan.

Ei pijä paikkaasa, nuoresta äärivasemmistolaisesta kasvaa äärikonservatiivinen pankinjohtaja, joka muuttaa lapsineen perintöveroja pakkoon ruotsiin.

jv

Pitäiskö tuossa tapauksessa muuttaa hieman tarinaa: äärikonservatiivinen, itsekeskeinen ja kyyninen pankinjohtaja ...?

Minnekkähän matkan varrelle häviää ne kampuksien nuoret ja kapinalliset Che Guevarat? Jopo ja anorakki on yleensä vaihtunut vuosien varrella citymaasturiin ja pikkutakkiin.  :)

Huhtikuu 22, 2015, 14:57:59 ip
Vastaus #22

Jaakko Latvanen

• Vieras
Pitäiskö tuossa tapauksessa muuttaa hieman tarinaa: äärikonservatiivinen, itsekeskeinen ja kyyninen pankinjohtaja ...?

En Nallea henkilökohtaisesti tunne, mutta median luoman kuvan mukaan ei tuossa keskimmäisessä ominaisuudessa ole vuosien saatossa mitään muutosta tapahtunut.
Menestynyt on mies hienosti, siitä kyllä nostan hattua, eikä häntä talousgurunakaan voi tyhmänä minun mielestäni pitää.
jv

Huhtikuu 22, 2015, 15:03:49 ip
Vastaus #23

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Kampuksien nuoret kapinalliset??Siinä kohdassa kun pätäkkää alkaa tulemaan omaan taskuun niin se jalo ajatus tasaisesta tulonjaosta unohtuu.

Huhtikuu 22, 2015, 15:50:20 ip
Vastaus #24

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Siinä kohdassa kun pätäkkää alkaa tulemaan omaan taskuun niin se jalo ajatus tasaisesta tulonjaosta unohtuu.

"Kaikki mulle ja loput voitte jakaa keskenänne"

Sillein ne äärioikeisto- ja vasemmistolaiset yhteiskunnat pyörii. Saatujen kokemuksien perusteella äärivasemmistolaisissa yhteiskunnissa se ihmisarvojen polkeminen ja tulonjako on jopa vielä räikeämpää ja härskimpää.

Huhtikuu 22, 2015, 16:33:27 ip
Vastaus #25

Markku Hakola

• Vieras
Muuan asia eduskuntavaalien jälkitunnelmista. Mitä jos nyt kaikki yrittäisimme puolin ja toisin pidättäytyä toistemme asenteellisesta leimaamisesta puoluekannan perusteella, elimmepä sitten Suomen missä tahansa kolkassa, maaseudulla tai metropolissa, kylässä tai Kalliossa. Jos tämä vähän yli viiden miljoonan asukkaan kansakunta olisi kaupunki, se sijoittuisi väkiluvun perusteella hädin tuskin maailman viidenkymmenen suurimman kaupungin joukkoon. Näin pienen porukan ei kannattaisi tuhlata aikaa ja energiaa eri lailla ajattelevien ennakkoluuloiseen ilkkumiseen tai pöyristelemiseen. Puhutaan asioista asioina, lyödään ehdotuksia pöytään, väitellään niiden paremmuudesta, mutta yritetään kuunnella, mitä poliittisella vastustajalla on sanottavaa. Toisen ja toisenlaisuuden kunnioittamista peräänkuulutan. Ei mulla oikeastaan nyt muuta.

Tuossa se tuli ja hyvinkin selkeästi.

Lisäisin kuitenkin vielä, että ennenvaaleja yks jos toinenkin toitotti muutoksen tarpeellisuuden perään.
Nyt kun jonkinmoinen muutos tuli, ainakin vaalituloksen perusteella, niin ei vieläkään joittenkin mielestä hyvä.
Mitä olisi pitänyt tuloksen olla, että muutos olisiollut riittävä.
Meillä on täällä ns monipuoluejärjestelmä ja jokaisella on kannattajansa, erinäisistä syistä.
Tuosta järjestelmä sallii siis erilaiset näkemyserot, hyvä niin, sillä onhan se näht, misin ns ykspuoluejärjestelmä johtaa.
Mikäli ei tule mieleen, niin kannattaa tutustua historiaan ja nykypäiväänkin, omaa lähinurkkiaan edemmäs.
Mikäliminun ns poliittinen näkemys eitoista miellytä, niin meinaako se sitä, että olen ehdottoman väärässä, ei mielestäni.

Huhtikuu 22, 2015, 17:12:02 ip
Vastaus #26

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa

En Nallea henkilökohtaisesti tunne, mutta median luoman kuvan mukaan ei tuossa keskimmäisessä ominaisuudessa ole vuosien saatossa mitään muutosta tapahtunut.
Menestynyt on mies hienosti, siitä kyllä nostan hattua, eikä häntä talousgurunakaan voi tyhmänä minun mielestäni pitää.
jv
En minäkään tunne mainittua miestä, mutta olen samaa mieltä.
Luin hänen omatekemänsä kirjan ja tamperalaisten media-alan opiskelijoiden tekemän.
Tuli kuva, että Nalle on erittäin älykäs ja kykeni raketamaan SYP:ssä sellaisia johdanaissopimuksia, että KOP:n palkkaama vastavoimakaan (Fagernäs) ei hänelle pärjännyt.
Valitettavsti vaan hänestä on tehty ahneuden symboli, jonka haukkumien on meile köyhille hyvää terapiaa.
Kukapa meistä ei ottaisi miljoonia, jos ne on otettavissa rehellisin keinoin.

Muistuu mieleen eräs kasku:
Kaveri kysyi: Mitä tekisit, jos löytäsit kadulta lompakon, jossa on miljoona Euroa?
Toinen vastasi: Jos sen olis pudottanut joku köyhä, niin veisin  löytötavaratoimistoon.
Jos joku rikas, niin pitäisin itselläni!  :P

Huhtikuu 22, 2015, 21:51:26 ip
Vastaus #27

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Jösses,sentään  :o
Tuota viimeistä..samaa mielipuolta olen myös minä vaikka sangen suvaitsevainen myöskin.

Toisinaan sama koskee myös kuvien lainaamista moneen kertaan samalla sivulla vaikka pelkkä kuvan yhteydessä ollut teksti riittäisi hyvin..
Poikkeuksena tästä kuitenkin,ainakin jos kuvassa esiintyy isoja maissilla lihotettuja porsaita tai bumbereita-voi sen monistaa vaikkapa 3 kertaa samalle sivulle ja ehkä jatkaa vielä seuraavalla sivulla  :P
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2015, 00:00:28 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Huhtikuu 22, 2015, 22:18:14 ip
Vastaus #28

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko se sitten kultturellia, että tunkee sen oman tekstinsäkin sinne lainauksen sisään?   :'(
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2015, 21:36:55 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Huhtikuu 22, 2015, 22:22:14 ip
Vastaus #29

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voisi rinnastaa; sitaatti, älyn säihkyvä korvike.
TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83