Moikka !
Hienoa, että joku ymmärtää vielä kunnon kilpurin päälle, sillä GP250 on todella ainoa oikea laite nautiskeluun,
ainakin minun mielestäni, mutta makujahan on monia sano musti ku ... !
On se vaan aito kilpuri ja tehty vain kilvanajoon, eikä katunorsusta muunneltu iso leka.
Tällä hetkellä kuitenkin täytyy todeta, että olet vähintään 15 vuotta myöhässä, sillä kyseiset pyörät on haudattu
tallien perukoille odottamaan mahdollista hinnan nousua, ja varaosien saanti on vähän niin ja näin.
Pyöriä ei paljon ole kaupan ja hinnat ovat kuitenkin vain nousussa, sillä aikoinaan noita laitteita tuli vain lähes yksin
kappalein ja nuorempia kuin 95- mallin laitteet taitavat mahtua jos ei nyt aivan yhden käden sormiin, niin ainakin kahden käden,
joten tarjontaa ei ole.
Itselläni on tällä hetkellä -99 mallin Honda RS250, mikä on ollut minulla uudesta asti, eikä sen jälkeen maahan ole ilmaantunut kuin
muutama uusi laite, aiemmin minulla on ollut -97, -91 ja -90 malleja.
Minulla ei ole ollut ongelmia tekniikan kanssa, sillä minun pyörissäni on aina ollut kaikki tehot tallella, koska niitä ei ole viilattu
pilalle, vaan olen aina käyttänyt vain alkuperäisiä vakio osia.
Moni 2T kuski on avannut koneen aina vähintään joka kisan jälkeen ja jopa joka reeninkin jälkeen, mutta minä olen laittanut pelin
kuntoon vakio osilla kotona ja kisapaikalla tankannut vain bensaa ja menoksi, ja aina olen ajanut n. 800-1200 kilometriä ennenkuin
olen koneen taas avannut, eli useampikin kisaviikonloppu samaan putkeen.
Itselläni ei ole kokemuksia uudemmista Yamahan kilpureista muuta kuin ulkopuolisena seuraamalla ja olen ollut havaitsevinani,
että Yamaha on hieman nopeampi silloin kun se on iskussa, mutta vaatii paljon enemmän askartelua kuin Honda.
Eli Yamaha toimii 100% teholla yhtenä päivänä kymmenestä ja muulloin ehkä 90%, mutta Honda toimii koko ajan 97% teholla, eikä
ole niin ronkeli säädöille.
Itse olen ajanut paljon myös -70 luvun Yamahoilla, mitkä ovat kyllä myös vakiona varmatoimisia ja rakentelenkin sellaista
juuri historik leluksi.
Suosittelisin kuitenkin ehkä kohtuulliseksi rataharrastus leluksi -80 luvun lopun Yamaha RD350YPVS mallista muunneltua laitetta.
Perus moottori on hyvä ja luotettava ja kulkuakin piisaa ja kun sen pitää aivan vakiona ja käyttää uusia osia joita vielä on hyvinkin
saatavana, niin saa ajella huolettomia ratapäiviä ja kohtuu kustannuksin ilman tarpeetonta säätöä ja vääntöä, kunhan muistaa
antaa myös ruokaakin, ettei käy laihalla.
Olen itse ajanut jokusen kisankin aivan vakiokuntoisella katuversio RD350YPVS mallilla.
Jos joitakin GP250 pyöriä sattuu olemaan myynnissä, niin ne vaatisivat melko varmasti uusia osia kuten kampiakseli, sylinterit, kannet ja
männät ennenkuin niillä voisi alkaa harrastuksen ja kaikki nuo kyseiset osat ovat kiven alla ja maksavat maltaita.
Tässäpä niitä ajatuksia on tarjolla ja kokemusta on kertynyt vasta 42 kilpailukautta ilman taukoa ja kausi no. 43 on juuri
alkamassa. Kausista 41 on ajettuna 2T pyörillä ja vain yksi 4T norsulla vuonna -98.
Terveisin
Vesa "Jupi" Kaartinen
Vanhempi mopokuski Mansesta