-Kovinkaan monta uutta museoajoneuvoharrastajaa ei tule kun heidän nuoruuden ajoneuvot ovat liian uusia ja tarpeeksi vanhat sellaisia mihin ei ole mitään muisto-/kokemuspohjaa. En minäkään välitä hittojakaan jostain aataminaikuisista menopeleistä mutta hyvä että jotkut välittävät.
Onhan näistä jo useaan kertaan keskusteltukin täällä, mutta tästä olen ihan samaa mieltä.
Yhteiskunnan virallisen museolaitoksen pohjimmainen tarkoitus on minun mielestä tarjota välineitä, joilla ihminen voi käsitellä menneisyyttään sekä nykyisyyttään suhteessa menneisyyteen. Täten museolaitos voi olla joillekin merkittävässä roolissa identiteetin rakentumisen asiassa. Ja siinä hommassa on nimenomaan olennainen se tuttu, tunteita ja muistoja herättävä henkilökohtaisesti merkityksellinen materiaalinen perintö. Toisin sanoen kun minun ikäpolvi vanhenee niin uskon, että ne museossa olevat tojota korolla dee-äxät ja susuki peeveet on kovempi juttu kuin simka tonnit ja jupiter sportit. Enemmän kiinnostaa se auto missä kavereiden kanssa hölmöiltiin ja tyttöjä vokoteltiin kuin se auto jossa isi vokotteli äitiä.
Toki sitten on myös sitä porukkaa jota kiinnostaa myös ihan ajoneuvohistoria laajemmaltikin. Minusta hommaa ei pidä kuitenkaan rakentaa vain heidän kiinnostustensa mukaan, vaan yleisempi yhteiskunnallinen aspekti pitää ottaa mukaan kun kerran on yhteiskunnallinen asia kyseessä.