Kirjoittaja Aihe: Erään onnettomuuden anatomia  (Luettu 18101 kertaa)

Marraskuu 20, 2014, 12:17:36 ip
Vastaus #15

Antti Jokinen

• Vieras
Olen samaa mieltä kanssasi, Tuomo. Pieni tarkennus vain: 100km/t vauhdissa on matka sekunnissa 27,8m. (100 000 / 3600)

Marraskuu 20, 2014, 13:11:12 ip
Vastaus #16

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Olen samaa mieltä kanssasi, Tuomo. Pieni tarkennus vain: 100km/t vauhdissa on matka sekunnissa 27,8m. (100 000 / 3600)
No näinhän se olikin, tuli pieni päässälasku virhe. Immeinen on erehtyväinen.
 Tuli kiireissään muutettua se 100km/h suoraan 36 m/s. , siitä kertoimesta 3,6. Unohtui niin sanotusti jakaa. Että ei oo ihme kun ne fysiikan luvut meinas välillä vähän tökkiä.

Lähtiskös joku vapaaehtoinen sinne marsin lennolle jos minä lasken lentoradat?  :)

Marraskuu 20, 2014, 13:42:52 ip
Vastaus #17

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Lainaus
Kun nyt ollaan niin asialinjoilla, niin ollaan asialinjoilla.

Video on opettavainen ja sen opetus on se, jota olen aina itsekin noudattanut.
 Kaverini aina sanoo, että liikenne on nykyään niin vaarallista, ettei sinne uskalla selvinpäin lähteä.
 Tästä olenkin oman loogisen päätelmäni tehnyt, että liikenteessä ei kannata kauaa olla, eli ajan aina niin kovaa, kuin mahdollista.

=> Onnettomuutta EI olisi tapahtunut, jos kaveri olisi ajanut riittävää nopeutta, esim. 150km/h koko matkan.  ::)

Tuo on kyllä ihan totta. Jos tekee 100 km matkaa tunnin, tai sitten sitä 100 km matkaa puoli tuntia, niin liikenteen riskiaika pienee heti puoleen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2024, 11:15:54 ap kirjoittanut Moderaattori1 »

Marraskuu 20, 2014, 13:52:31 ip
Vastaus #18

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niin! Ja tällä linjalla voisi ottaa myös sen näkökulman, että oikeastaan tapahtuma oli nopeusrajoitusten syytä.

Koska tiellä oli vaikkapa satkun rajoitus, oletti autoilija, että pyörä tulee max. satasta. Mutta jos nopeudet olisivat vapaat, niin eihän se olisi uskaltanut tuosta välistä lähteä kääntymään.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 20, 2014, 16:05:45 ip
Vastaus #19

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Samoiten noita liikennemerkkejä ja sääntöjä on aivan liikaa. Siinähän se ajatus ja keskittyminen just herpaantuu kun pitää muistella että mitäs ne kolmiot, neliöt, ja ympyrät oikein olikaan kun niissä on vielä niitä kuvia. Muistella sitä että kenen piti väistää ja mitä, ja lasitkin unohtuu usein kotia.
 Sitten vielä niitä erivärisiä valoja.

Miten sitä kerkiää ees seurata liikennettä kun pitää vahtia niitä tauluja ja lamppuja? Ei oo ihme että tulee kolareita. >:(

Marraskuu 20, 2014, 19:43:00 ip
Vastaus #20

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Marraskuu 20, 2014, 21:06:38 ip
Vastaus #21

Antti Jokinen

• Vieras
"David kuoli onnettomuudessa A47 tiellä Norfolkin kreivikunnassa Itä-Englannissa. Oheinen video Davidin kypäräkamerasta julkaistiin perheen luvalla.
Koska kamera oli kypärässä kiinni, katsoja ymmärtää helposti iskun voimakkuuden. Kuljettajan vauhti oli 157 km/h törmäyshetkellä."

Minä en ollut tuota juttua nähnyt. Facebookissa on videota jaettu, viimeksi Gospel Ridersien sivulla. Pelkästään videota katsomalla ei heti tajua, kuinka lujaa David tuli risteykseen. Siksi ryhdyin analysoimaan videota hidastuskuvien avulla ja tajusin, että vauhtia oli ollut ainakin 140 km/t.
Vain videota katsomalla voi helposti luulla, että syypää onnettomuuteen oli eteen kääntynyt auto, hänellähän oli väistämisvelvollisuus. Tosiasiassa hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta havaita moottoripyörää...  :(

Marraskuu 20, 2014, 21:39:49 ip
Vastaus #22

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vakava asia kieltämättä. Senpä vuoksi minusta on arveluttavaa uutisointia kirjoittaa, että "Davidin onnettomuuden syynä on hänen eteensä ajava autoilija, joka ei huomaa motoristia." Itse etsisin syytä muualta.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 20, 2014, 22:00:20 ip
Vastaus #23

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Näinhän se on. Aina kun ajaa ylinopeutta, niin saa syyttää itseään. Aivan kuten Pauli kirjoitti, tiellä liikkujat olettavat kaikkien kulkevan rajoitusten mukaan ja tekee päätökset sen mukaan.

Kerran olen meinannut itsekin teilata motoristin, kun oletin sen kulkevan kutakuinkin lain sallimaa nopeutta. Tämä kyllä tapahtui moottoritiellä, kun valmistauduin ohittamaan edellä menevää hitaampaa ajoneuvoa. Saavutin edellä menevää hitaanlaisesti ja siinä katselin peilistä, että takaa ei tule kuin motoristi todella kaukana takana.

Tuosta peiliin katsomisesta meni ehkä 10 sekuntia, kun laitoin vilkun päälle ja aloin katsomaan uudelleen peiliin ja olan yli. Siinä päätä kääntäessä pyörä suhahti ohi aika helevatan lujaa ja pikkusen päälle. Ei varmaan pyörämieskään kerennyt älytä, kuinka lähellä oli elämän loppuminen.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 20, 2014, 22:12:08 ip
Vastaus #24

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Surunvalittelut Davidin omaisisille, näitä onnettomuuksia sattuu silloin tällöin, jotkut pahempia jotkut vähemmän.

Itselle sattui melkein samanlainen -75, mutta ei ylinopeutta, vika oli minun, oikeuden päätöksen mukaan, vaikka hän kääntyi vasemmalle mun eteen, kun osannut lukea liikennettä, loppuikäni oikea olkapää halvaatuneena + hirveät hermokivut, mutta jäin ELOON.  :angel:
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2014, 22:17:01 ip kirjoittanut Jukka Penttilä »
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Marraskuu 20, 2014, 23:17:18 ip
Vastaus #25

Antti Jokinen

• Vieras

Tuosta peiliin katsomisesta meni ehkä 10 sekuntia, kun laitoin vilkun päälle ja aloin katsomaan uudelleen peiliin ja olan yli. Siinä päätä kääntäessä pyörä suhahti ohi aika helevatan lujaa ja pikkusen päälle. Ei varmaan pyörämieskään kerennyt älytä, kuinka lähellä oli elämän loppuminen.

Motoristin eteen "yllättäen kääntyneellä" autoilijalla oli vielä vähemmän aikaa päätöksen teon ja liikkeelle lähdön välillä. 5 sekuntia ennen hän näki vain normaalilla nopeudella lähestyvän auton yil 200 metrin päässä. Sen takaa hetken kuluttua suhahtavasta motoristista ei hänellä ennen törmäystä ollut aavistustakaan. Katse oli jo kääntynyt menosuuntaan...

Marraskuu 21, 2014, 08:16:55 ap
Vastaus #26

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kerran olen meinannut itsekin teilata motoristin, kun oletin sen kulkevan kutakuinkin lain sallimaa nopeutta. Tämä kyllä tapahtui moottoritiellä, kun valmistauduin ohittamaan edellä menevää hitaampaa ajoneuvoa. Saavutin edellä menevää hitaanlaisesti ja siinä katselin peilistä, että takaa ei tule kuin motoristi todella kaukana takana.

Minulla kävi sama homma,vaikka eri syystä.Oli moottoritie ja oli erittäin lähellä etten liiskannut "jäätelökauppiasta" autoni ja kaiteen väliin kun vaihdoin ohituskaistalle-tottakai peilin kanssa.Mutta tämä prätkäkyttä tuli kuolleesta kulmasta ja yritti triplaohitusta.
Ei muuten jääty selvittelemään tapahtunutta tien päälle.Jotain käsimerkkejä se yritti näyttää kyllä.Molemmissa syytä..tais pumppu takoo meikäläiselläkin hetkosen..

Marraskuu 21, 2014, 11:01:29 ap
Vastaus #27

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niin, palataanpa asialinjalle.

Vaikka sanotaan, että ajamaan oppii ajamalla, niin pelkästään liikenteen seassa kulkemalla eivät kaikki yksityiskohdat aina täydellisesti avaudu. Itse koin ennakoivan ajon kurssit hyvin opettavaisena ja mielekkäänä tapana opiskella näitä tässä puheena olevia asioita.

On hyvin terveellistä katsoa mallitilanteita ikään kuin rautalangasta vääntäen. Mielenkiintoista oli esimerkiksi arvioida kohti ajavan moottoripyörän nopeutta ja tutkia paikallaan olevasta autosta paljonko peilit todella jättävät katvealuetta viereiselle kaistalle. Tai miten ajolinjan valinta vaikuttaa omaan havainnointiin ja muitten havainnointiin minusta. Veikkaan, ettei tällaisia asioita pysähdy paljoa ajattelemaan, vaikka ajaisi kuinka paljon.

Hyviä kursseja järkkää muun muassa MP69 yhteistyökumppaneineen.

Marraskuu 21, 2014, 11:03:34 ap
Vastaus #28

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Marraskuu 21, 2014, 13:27:02 ip
Vastaus #29

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
No niin, palataanpa asialinjalle.

Vaikka sanotaan, että ajamaan oppii ajamalla, niin pelkästään liikenteen seassa kulkemalla eivät kaikki yksityiskohdat aina täydellisesti avaudu. Itse koin ennakoivan ajon kurssit hyvin opettavaisena ja mielekkäänä tapana opiskella näitä tässä puheena olevia asioita.

On hyvin terveellistä katsoa mallitilanteita ikään kuin rautalangasta vääntäen. Mielenkiintoista oli esimerkiksi arvioida kohti ajavan moottoripyörän nopeutta ja tutkia paikallaan olevasta autosta paljonko peilit todella jättävät katvealuetta viereiselle kaistalle. Tai miten ajolinjan valinta vaikuttaa omaan havainnointiin ja muitten havainnointiin minusta. Veikkaan, ettei tällaisia asioita pysähdy paljoa ajattelemaan, vaikka ajaisi kuinka paljon.

Hyviä kursseja järkkää muun muassa MP69 yhteistyökumppaneineen.

Juuri näin. Moottoripyörän kanssa on ennakoitava liikenteessä vielä enempi kuin auton kanssa. Olitpa sitten vahingon sattuessa oikeassa tai väärässä, niin aina olet se häviävä osapuoli.