Vanhoissa kameranauhureissa saattaa nauhan kulkurata ja rullat olla kuluneita jolloin nauha ei kulje ihan oikein ja nauhan reunassa oleva ääniraita voi ruttaantua ja senvuoksi olla toistumatta. Puhdistuskasetti voi auttaa, mutta sitä ei suositella pyöritettäväksi kovin pitkiä aikoja, (10 sekuntia kerrallaan) sillä ne kuluttaa kuvapäitä. Myös viallisen kasetin pikakelaus edestakaisin voi auttaa, kun nauha voi silloin hieman suoristua.
Netin keskustelupalstoilla tuollaisten vanhoille kaseteille kuvattujen arvokkaidenkin videoiden näkymättömyys on monille ongelma.
Tuollaisia video 8, Hi8 ja Digital 8 kasetteja olen siirtänyt parempaan talteen varmaan jo toistatuhatta kappaletta, kun minulla sattuu olemaan parikappaletta Digital 8 kameraa. Digital 8 kameralla, joka toistaa myös video 8 ja Hi8 kameralla kuvatut kasetit (kaikki ei toista) videot siirtyy häviöttömästi tietokoneen kovalevylle ja halutessa edelleen DVD:lle, sillä Digital 8 kamerassa analogi-digitaali muunnos tapahtuu jo kamerassa.
Esimerkiksi ulkoiselle kovalevylle siirrettynä videoita on helppo katsoa tietokoneelta ja halutessaan editoida ne mieleisekeen.
Digital 8 kamerassa on firewire liitin ja tietokoneessa pitää olla myös vastaava liitin, jolloin kuvanlaatu säilyy parhhana mahdollisena, noita firewire liittimiä on nykyisissä tietokoneissa enää harvassa, ellei tarvittavaa korttia erikseen jälkikäteen asenneta. USB liittimeen liitettävillä halvoilla videokonvettereilla videon kuvanlaadusta tulee heikko ja mitä olen seurannut, monilla on muitakin ongermia niiden kanssa.
On minulla myös pari mini-DV kastille tallentavaa HDV videokameraa, joita käytä nykyisin vielä kuvaukseenkin.