Kirjoittaja Aihe: Missä näkee norpan?  (Luettu 6798 kertaa)

Heinäkuu 10, 2014, 10:52:28 ap
Luettu 6798 kertaa

Stefan Holmström

• Vieras
Englantilainen tuttavani on asuntoautomatkalla ja kysyy nyt missä on suurin todennäköisyys nähdä norppa?

No enhän minä osaaa vastata, eikä Guukkelkaan oiken antanut hyvää vastausta, joten …

Missä on hyvät norppaketoimet?   ???

Heinäkuu 10, 2014, 11:01:26 ap
Vastaus #1

heikki fors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mc bloodsuckers
aamulla kun menen kuselle niin sieltä se "norppa" kurkistaa kalsareista.. ;)

Heinäkuu 10, 2014, 11:39:54 ap
Vastaus #2

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Lieneekö Heikin norpalla viikset?? :P

Heinäkuu 10, 2014, 12:19:21 ip
Vastaus #3

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä se, saimaan norppaa, hallia, Heikin norppaa, vai mitä se? ::)

Heinäkuu 10, 2014, 14:54:34 ip
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

• Vieras
Yks kesäleskenä oleva tuttu väitti heränneensä hylkeen vierestä, mutta ei kertonut tarkempaa osoitetta.  Asuinpaikastaan voisin arvella, että on ollut päijänteennorppa se.

jv

Heinäkuu 10, 2014, 18:22:54 ip
Vastaus #5

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla minä olen nähnyt joka kerta käydessäni.

Google Earth: 35V  585498.00m I  6851512.00m P

Heinäkuu 10, 2014, 19:15:13 ip
Vastaus #6

Stefan Holmström

• Vieras
Kyllä minä tosissani kysyn, mutta olenhan tietoinen tämän foorumin … ööö…  logiikasta, joten riski on aina suuri että keskustelu valuu ihan vyön-alla-olevien-norppien-tasolle  ::)

Tätä ainkain ehdotin Anthonylle:

"Linnansaaren kansallispuisto Saimaalla on yksi parhaimmista paikoista bongata saimaannorppa"

http://mondo.fi/suomi/vesien-viiksekkaat

Heinäkuu 10, 2014, 21:07:57 ip
Vastaus #7

Lassi Sirainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä Rantasalmen Haukiveellä miun saarimökin rannassa puolen kilometrin päässä Järvisydämen lomakeskuksesta voi bongata norpan hyvällä tuurilla.
Samoin Pihlajavedellä Savonlinnan eteläpuolella norppa tutkisteli kerran  veneeni uimatason josta siirtyi katselemaan kuskin paikkaa ennenkuin hävisi näkyvistä. Itse olin nuotiolla noin 15 metrin päässä. Kuvaa ei tietenkään saanu kun kamera oli veneessä.

Heinäkuu 10, 2014, 22:19:19 ip
Vastaus #8

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Yks kesäleskenä oleva tuttu väitti heränneensä hylkeen vierestä, mutta ei kertonut tarkempaa osoitetta.  Asuinpaikastaan voisin arvella, että on ollut päijänteennorppa se.

jv

Se on päijänteen norppa. Tuo laji on levinnyt ympäri suomea, ja tuolle hylkeiden alalajille on tyypillistä että ne viihtyvät myös kosteilla seuduilla, lähinnä kaikenlainen makea neste esim. siideri, ja selluloosa seteleihin käytettynä houkuttelee niitä erityisesti luokseen. Tätä lajia on myös kutsuttu lähiövalaaksi.
 Lajikäyttääntymiseen kuuluu kova ääni illan hämärtyessä, ja voimakkaita hajusteita joita tarvitaan ilmeisesti pariutumisriitteihin? Sekä ulkokuorien muovaamiseen tarkoitettujen ehosteiden ylenpalttinen määrä joilla ne koittavat houkuttaa parhaassa sukukypsässä iässä olevia lajikumppaneita parittelemaan. Tyypillisesti tämän lajin naaraspuoliset yksilöt ovat kasvaneet sisältä hieman liian isoiksi nahkaansa nähden, ja tämän nahkan ympärille on laitettu liian pienet soidinmenoihin käytettävät suojaimet.

Oheisessa artikkelissa hieman lisätietoa kyseisestä lajista: http://urbaanisanakirja.com/word/lahiovalas/
sekä kuva lajista:

Itse olen nähnyt useasti näitä tämän lajin yksilöitä ympäri suomenmaata.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 10, 2014, 22:49:58 ip
Vastaus #9

Lassi Sirainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kallistuisin enempi tähän Paakinsaaren lähivesillä esiintyneeseen merenneitoon!

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2014, 22:55:02 ip kirjoittanut Lassi Sirainen »

Heinäkuu 11, 2014, 17:05:19 ip
Vastaus #10

juha kytö

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Heinäkuu 11, 2014, 17:12:52 ip
Vastaus #11

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Itse asun taajamassa, toisella puolella on vieressä tyhjä ja rakentamaton tontti, ja takapihalta aukeaa puistoalue joka on n. 1km3 pinta-alaltaan. Tuolla n. yhden neliö km. lehtometsässä näyttää viihtyvät hyvin paljon rusakoita ja kettuja, ja ovat ihan jokapäiväisiä vieraita pihassa. Ja lintuja on jos jonkinlaista kaakattajaa ja visertäjää. Kerran tuli nähtyä ikkunasta jopa satunnainen ohi kulkeva peura (tai metsäkauris?) joka kävi oikein pihassa.

Oikeita norppia ei oo näkynyt, rantaan on 500 metriä.
 Mitä nyt niitä toisia norppia kiitää yhtenään pihan ohi, ilmeisesti selluliitin- ja rasvanpoisto mielessä?

Heinäkuu 12, 2014, 00:05:30 ap
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

• Vieras
No nyt hokasin että aivan vääränsuuntasta ohjetta taas oon sortunu antamaan.  Kun britistä on kysymys, on hän tietysti sen EU-skeptisen vaiko peräti vastaisen linjan miehiä, ja etsiikin veljespuolueen puheenjohtajaa Suomesta!  Ossaakos kukkaan siiihen osotetta tai ees puoluetoimiston tietoja antaa?
jv