Kirjoittaja Aihe: Yamaha 20 Hv perämoottori vm 1997 malli 65W(4-tahti), ei käynnisty  (Luettu 9849 kertaa)

Toukokuu 14, 2013, 12:34:26 ip
Luettu 9849 kertaa

mats lipkin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve!

Uuden veneen omistajana laskin viime viikolla veneen vesille.  Sain kuin sainkin kone käyntiin, piti varmaana 15-20 kertaa ryyppy päälllä startata. Starttimoottori kun siinä on niin ei mitään hätää,  ajattelin että johtuu vanhasta pensanjämistä. Edelliseltä omistajalta oli jäänyt noin 4-5 l pensaa tankkiin. Minä tietysti lisäsin uutta pensaa joukkoon noin 10 l.(98E), letkut on ollut kiinni moottorissa koko talven aikana.  Ajettiin perheen kanssa noin 15 minuutin aikana reippaasti eikä ollut ongelmia käynnin kanssa. Kun tultiin takaisin mökille niin tyhjäkäynti oli niin alhainen että kone sammui. No ajattelin että kyllä se siitä.

Nyt sitten sunnuntaina kun taas piti mennä ajalulle koko perheen kanssa(vaimokin mukana), niin perkele ei startannut ei sitten millään, lupasi jokunen kerta mutta ei sen enempää, vaimo tietysti erittäin iloinen........

Tein huoltoa koneeseen ennen kuin otettiin käyttöön, uudet tulpat, oljyt ja oljysuodatin.

Pensa tulee tankista, otin letku irti moottorin päästä ja painoin kuula niin kyllä pensaa tulee ainakin siihen.  Miten saan tarkistettua että tulee kaasariin asti pensaa, onki siinä joku ruuvi mitä voisi avata ja saada tyjennettyä kaasaria?

Ilmaruuvi auki tankissa....

Onko täällä asiantuntijoita, joka voisi antaa hyviä vinkkejä, mistä aloitan vikojen etsintä.

Kiitoksia etukäteen

Matsi

Toukokuu 14, 2013, 13:28:17 ip
Vastaus #1

Timo Talja

• Vieras
Ennenkuin asiantuntijat vastaa, niin tarkista ettei tankin pohjalla vaan ole vettä, ts tyhjennä se ja uudet bensat tilalle ja kaasarin pohjapropusta vanhat bensat kanssa ulos.

Toukokuu 14, 2013, 13:32:16 ip
Vastaus #2

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Asiantuntijaa en ole nähnykkään, mutta jos siinä letkussa on se pumppausmollukka niin eihän se vissiin mene kovaksi ennenkuin kaasarin kohoventtiili sulkee pensalta tien.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Toukokuu 14, 2013, 15:00:32 ip
Vastaus #3

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ennenkuin asiantuntijat vastaa, niin tarkista ettei tankin pohjalla vaan ole vettä, ts tyhjennä se ja uudet bensat tilalle ja kaasarin pohjapropusta vanhat bensat kanssa ulos.

Ennenkuin asiantuntijat vastaa, vetouistelu.com keskusteluista olen lukenut että bensan jäänestoaine hajottaa veden sillai bensan sekaan ettei tankkia tartte tyhjentää.

Itte olen huomannut että perätuparin käyntihäiriöiden syitä alkaa aina ensin ajatella liian vaikeesti. Yleensä riittää kun varmistaa että bensaletku on varmasti kunnolla kiinni tankissa ja koneessa. Käynti on palautunut  2-t 30 hv koneessa viimeistään kaasareiden putsauksella, mutta 4-t persmotoria ei mulla ole ikinä ollut.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2013, 15:07:36 ip kirjoittanut Jorma Korolainen »