Kirjoittaja Aihe: Maalämpöä meille .Miten ne joilla on .Oletko tyytyväinen  (Luettu 13717 kertaa)

Maaliskuu 06, 2013, 15:21:25 ip
Vastaus #15

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Reikä on nyt porattu ilman mitään isompia ogelmia onnistu .teräsputke 9mm ja sitten allkoi kalio jossa 2 isompaa vesisuonta .Viimeinen kanki meni hitaasti 20min kun vesi pisti vastaan tai jotakin.Mulle tulee siihen oma kw mittari jolla näen sähkön kulutuksen ja aikomuksena pitää kirjaa ainakin vuosi pari jotta saan infoa kulutuksesta .talossa on lattia ja patterilämmitystä .Öljyä meni 5 vuoden seuranta jaksolla 2690 litraa /vuosi.Joten mielenkiinnolla odotelaan ensi talven kelejä.Kyllä maalämpö milestäni on myös myyntivalti jos aikois myydä talon pois jokusen vuoden päästä . ;D

Maaliskuu 08, 2013, 15:28:51 ip
Vastaus #16

Jorma Siivola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meillä Rovaniemellä myös maalämpö käytössä. Ennen kului sähköä kaikkiaan n 26.000 kwh/v, nyt 10.500 - 11.500 kwh/v. Pumpun kuluttama sähkö 5.500/v. Reikää 180 m, pumppu Nibe 8 kwh, lämmitettävää n 154 m2, patterilämmitys, korkein menoveden lämpötila yli -30 asteen pakkasilla käynyt + 43 asteessa. Max käyntiaika silloin oli 21 h/vrk. Talo vm -66, lisäeristetty ja ikkunat uusittu. Eli aika sopiva mitoitus. Tyytyväisiä ollaan. JS

Maaliskuu 08, 2013, 20:37:33 ip
Vastaus #17

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Tampereen kaupunki muisti mua tänään kirjeellä (jouduin lunastamaan kun puuttui postimerkki 2,8€) jossa oli luvasta aihetun lasku 500€pitäs maksaa ja sen jälkeen sieltä lähetetään jokin paperi . :police:

Maaliskuu 09, 2013, 15:45:34 ip
Vastaus #18

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Mielenkiintoista kun kukaan ei mainitse kuinka paljon palaa puuta lisäksi pirtin uunissa tai vastaavassa.
Täällä kun olen kysellyt maalämmön sähkön kuluja niin yleensä ovat todella pieniä,mutta  utelun jälkeen paljastuu että puuta palaa
helevetisti sen lisäksi.

Pari vain oli jotka ei polta puuta ollenkaan,heillä koko talon sähkö molemmilla n7000-8000kw elikkä aika vähän.

Maaliskuu 09, 2013, 17:32:53 ip
Vastaus #19

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Siskolla vanha kansakoulu 340 neliötä ja kaksi reikää 140M vettä tulee hevosille ja mun auton pesuun, puita polttaessa pamahti usein sulakkeita kun sähkö lämppärit tietty lisänä. Nyt ei kuulemma sähkömittari huuda hoosiannaa ja tarkenee, sielähän ei ollut keskuslämmitystä niin laitettiin jotku matala lämpö patterit. Juuri isäntä sairastui pahasti niin sisko sanoi et tämä oli pelastus eli ihan yli tyytyväisiä, ennen paloi monta traktorikuormaa puita ja nuohooja rupes sanomaan hormien olevan tiensä päässä.

Kun on viikonloppu niin kevennys, mun Honda on veistoluokassa, laitamme sinne ilmalämpö  pumpun ku ohan sielä muitakin pyöriä. Ketä omistaa on pirun vaikea sanoa, se saakelin harrikka kyllä pilaa fiiliksen. Mä teen tunnissa hetekasta paljon paremmin ajettavan pelin, joku moottori ja kaksi pyörää. Just sain sukuun uuden harrikkamiehen ku kummityttö meni naimisiin nii mun vuotava kaasari korjataan hetkessä, nuoret polvet kestää kyykkimistä ja kun valmis niin Honda lippis päässä ajelen kotiin.

Maaliskuu 09, 2013, 18:24:25 ip
Vastaus #20

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Maalämpöhän on kuin suora sähkölämmitys.  ;)

Maaliskuu 09, 2013, 19:05:03 ip
Vastaus #21

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja

Maaliskuu 09, 2013, 19:10:37 ip
Vastaus #22

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitään reikää ei tartte porata. Työtää vaan ne putket vessanpytyn reiästä suoraan viemärijärjestelmään ja imee lämmöt pois sieltä. Kun naapuri käy paskalla, niin tuossa tuokiossa pökäleen lämpö on siirretty sisälle omaan pirttiin lämpöpumpun avulla.

Maaliskuu 11, 2013, 08:19:44 ap
Vastaus #23

Harri Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lisäyksenä kulutuksiin: Kuivaakoivua n 4-5 mottia vuodessa maisematakassa ja leivinuunissa yhteensä, kiuas lämpeää myös sähköllä silloin kuin tarvitaan.

Maaliskuu 11, 2013, 08:36:12 ap
Vastaus #24

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Maalämpöhän on kuin suora sähkölämmitys.  ;)
Periaatteessa totta!
Mutta kompressori (joka sen sähkön ottaa) "moninkertaistaa" sen sähköenergian.
No ei se sentään enegiaa tee, mutta ottaa energiaa muualta ja siirtää sen haluttuun paikkaan.

Mulla on ilmalämpöpumppu ja sen kompressorin ottotoeho on jotain 600W luokkaa.
Tuota sähkötehon moninkertiastumista kuvaa COP luku. Parhaimmillaan COP-luku on 5 luokkaa, siis 600W sähkötehoilla saadaan sisälle 3.000 W lämpöteho!  :P
Valitettavasti COP-luku on määritelty lämpimämpien maiden mukaan ja mitataan muistaakseni +5 C:ssa.
Pakkasen puolella COP luku alenee ja -20C:ssa on lähes yksi (tai allekin). Silloin ollaan siis samassa tilanteessa, kuin suorassa sähkölämmityksessä.
Tai jopa huonommassa, kun kompressorin häviöt jäävät ulkoilmaan!  :'(

Maalämmössä on se etu, että lämpöenergia otetaan aina paikasta, jossa lämpötila on plusan puolella!   ;D

Maaliskuu 11, 2013, 10:58:04 ap
Vastaus #25

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuinka paljon meillä on talvessa yli 20 asteen pakkasia?Eikös pakkaset vaikuta millään lailla muiden lämmitysmuotojen energiakulutukseen.Kyllä kovilla pakkasilla öljypoltin huutaa "hoosiannaa" ja sähkömittari pyörii laakerit punaisena.
Kyllä maalämpö on satsaus tulevaisuuteen.
Sähkön ja öljyn hintaan et voi vaikuttaa,mutta maasta saatava lämpökerroin on vakio.
Lisäksi kuten joku jo kirjoitti,on myyntihetkellä aivan eri painotus,jos talossa on maalämpö.