Kirjoittaja Aihe: Jawa on per..,Talviralli  (Luettu 6606 kertaa)

Maaliskuu 03, 2013, 09:19:26 ap
Luettu 6606 kertaa

juha leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kirjoittelin tänne aiemmin kokemuksistani syksyllä kokeilumielellä hankkimastani, entisöimättömästä mutta kunnostetusta 250 1960 mallisesta 353 Jawasta. Muutamat tutut ovat kyselleet että pääsitkö sillä sinne Talviralliin?
No pääsinhän minä vaikka työt meinasi sen reissun estää. Töistä kun ei saanut perjantaita vapaaksi ja koska matka oli pitkä niin ajattelin etten lähde ollenkaan ralliin. Kun jawa oli tuota rallia silmälläpitäen hankittu niin päätin että lähden piruittain sitten muuten vaan ajamaan savonlinnasta lauantaina niin pitkälle kun sinä päivänä kerkeän ja jään yöksi ja ajan seuraavana päivänä pois.

No alkuviikosta selvisi että voisi olla mahdollista käydä aamulla hoitamassa perjantain kiireisemmät työt töissä alta pois ja päästä sitten vapaalle.
Joten perjantaina ennen seitsemää töihin ja sitten yhdeksän jälkeen nopeasti kotiin jossa pyörä odotti pakattuna.
Rytkyt niskaan ja matkaan. Keli oli pikkupakkasta ja ..jäätävää sumua! Koko talven ajan olin ajellut avokypärällä ja ajolaseilla mutta pari päivää aiemmin olin päätynyt turvallisuussyistä ottamaan kokokypärän ja laittanut visiiriin huurtumista estävän kalvon. Se oli toiminut hämmästyttävän hyvin testireissulla. Nyt visiiri jäätyi poikkeuksellisessa kelissä heti molemmilta puolilta jäähän!

En päässyt kuin kaupungin toiselle laidalle kun kädellä piti sulattaa visiiriä. Minulla oli rukkasten sisällä lammasrukkaset jolloin niiden pukeminen oli hankalaa joten kun matka jatkui niin pysähdellessä vähän väliä sulattamaan visiiriä otin lammasrukkaset pois joten kädet oli jo ennen rantasalmea ihan jäässä. Ajo visiiri auki kymmenen asteen pakkasessa tuntui hengenvaaralliselta mutta oli välillä pakko jotta näki eteensä.  Se kalvokin sitten tippui irti joten laitoin sen taskuun. Rantasalmen tie oli totaalisen jäinen ja urainen ja meno oli yhtä nuljuamista.

Viitostielle päästyäni alkoi homma sujua kun jäätävä keli muuttui kunnon pakkaskeliksi. Kuopiossa tankkasin ja lämmittelin. Puin taas lammasrukkaset käsiin. Tuntui lämpimältä, jalat ei tosin kerenneet tauolla lämmetä kun piti kiirehtiä eteenpäin. Moottoritie oli tasainen ajella.
Oli upea olla tien päällä. Tämä on rockn rollia!
 Totesin mielessäni kiitokset sille mikkeliläiselle joka aiempia juttuja lukiessa oli lähettänyt minulle tankorukkaset. Ne oli hyvät!
Siilinjärven kohdilla jaawa hyytyi. Ei eloa. Rekat pyyhki liian läheltä ohi. Potkin pyörää käyntiin, hikeä pukkaa.Nyt nopeasti pitää keksiä jotain. Ei eloa..Päätin ryypyttää kaasarin yli. No niin taas alkoi käydä nikotellen. Rykien baanalle. Siitä se sitten alkoi toimia taas.. kelasin vaihtoehtoja ja päädyin siihen että kaasarin jäätyminen oli syy.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2013, 10:46:05 ap kirjoittanut juha leskinen »

Maaliskuu 04, 2013, 21:23:14 ip
Vastaus #1

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hurja reissu. Jo tuo teltassa yöpyminen tuntuu pahalta, saati sitten tuo matka. Hattu päästä.

Maaliskuu 04, 2013, 21:50:45 ip
Vastaus #2

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
        Hurja reissu. Jo tuo teltassa yöpyminen tuntuu pahalta, saati sitten tuo matka. Hattu päästä.     

Teltassahan on hyvä nukkua. Juicen mainitsema vesiongelma on ratkaistavissa - > rautakangella reikä roudan läpi kaminan alle ja varoiksi vielä "lattian" matalimpaan kohtaan.

Maaliskuu 05, 2013, 08:42:36 ap
Vastaus #3

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Korkea hatunnosto täältäkin!
Hieno kertomus upeasta reissusta. Haaveissa vaan mulla - edelleen - tuo talviralliin osallistuminen, mutta ehkä vielä joskus minäkin saan itseäni niskasta kiinni riittävän tukevalla otteella...? Tänäkin vuonna tekosyynä oli mukamas 'liian pitkä matka vanhalle Suizalle'! Muutama sata kilometriä sillä tuli Talvirallin aikoihin täällä nurkissa päristeltyä ja samanlaisia kokemuksia varpaiden palelemisesta ja visiirin huurtumisesta...  ;D
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Maaliskuu 05, 2013, 08:48:10 ap
Vastaus #4

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hatunnnosto ja korkealle, vaikka itsekin olen ajanut paljon mutta kesäaikaan.
No kerran Mäntsälän jäärata-ajoihin reilu sata kilometriä edestakaisin Jawa Sixillä
ja kaveri YK-Sportilla.
Englannin reissu häämöttää, tuli kutsu heidän Jawakerhon -60 vuotis ralliin 2014.

Eiköhän tässä paikassa päätetä että kutsumme Juisea tästä lähtien Jawa-Äijäksi!

L&K.