Kirjoittaja Aihe: Ei me maalaiset osata...  (Luettu 5462 kertaa)

Maaliskuu 30, 2012, 07:46:41 ap
Luettu 5462 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...edes autoa Helsingissä ajaa.

Lainaus aamun lehdestä:

Maaseudulla asuvat kolaroivat usein Helsingissä
30.3.2012 6:35  |  0 | 
Tapio Mainio
Helsingin Sanomat

.Tapio MainioKirjoittaja on Helsingin Sanomien toimittaja Oulussa.
SähköpostiKimmo Mäntylä / Lehtikuva
 Huono ajokeli aiheutti pääkaupunkiseudulla kolarisuman 3. helmikuuta.Maaseudulla asuva kolaroi tuoreen tutkimuksen mukaan joka toisen onnettomuuden oman kunnan alueella ja loput kaupungissa.

"Huomattava osa maalaisautojen onnettomuuksista sattui Helsingissä. Peräti viisi prosenttia Taivalkoskelle rekisteröidyistä autoista joutui onnettomuuteen Helsingissä", sanoo diplomi-insinööri Esa Karvonen.

"Se oli minulle yllätys. Suhteellisen korkeita viiden prosentin osuuksia oli muidenkin kuntien autoilla Helsingissä onnettomuustilastoissa."

Myös Helsinkiin töihin ajavat naapurikuntien asukkaat kolaroivat Helsingissä.

"Taivalkoskelaisten ja muiden pohjoisen paikkakuntien suhteellisen suuri osuus onnettomuuksista selittyy ehkä myös sillä, että Helsinkiin on tultu auton kanssa opiskelemaan tai töihin", tutkimusta koordinoinut professori Timo Ernvall sanoo.

Liikennevakuutuskeskuksen ja Trafin tilaaman tutkimuksen teki Aalto-yliopisto. Siihen kerättiin A-katsastuksen vuosina 2000–2002 ja 2005–2010 kirjaamat katsastustiedot, autojen matkamittaritiedot ja kotipaikka.

Lisäksi mukana olivat kaikki liikennevakuutuksesta korvatut kahden henkilöauton väliset onnettomuudet, joita sattui 278 832 vuosina 2001–2010
"

t. MK

Maaliskuu 30, 2012, 08:13:26 ap
Vastaus #1

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pakkohan sinne jonkun on mennä kolaroimaan, kun ne ei itse uskalla poistua asuinkorttelistaan...

Maaliskuu 30, 2012, 09:58:29 ap
Vastaus #2

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Ja minulle oli yllätys että 5% Taivalkoskelaisista käy Helsingissä,entäpä jos kyse onkin siitä että halvemman vakuutuksen vuoksi
auto on vakuutuksessa maaseudulla. ;)

Maaliskuu 30, 2012, 10:17:18 ap
Vastaus #3

Harri Kauranen

• Vieras
Siis kun helsingissä asuu vaan savolaisia.Hesalaiset asuu lopella.

Maaliskuu 30, 2012, 10:30:51 ap
Vastaus #4

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Kyllä tuo ajelu tökkii jo pienemmissäkkii cityissä kuin Helssingissä. ::)

Öylönnä päivänäkkii kun uskaltauvuin Kuopion keskustaan autolla niin kaikki tölleröt tuli millon mistäkii etteen, vaikka niillä joillakii oli pienempiäkii autoja kun mulla. Sama juttu oli kyllä edellisellä viikolla Helssingissäkii, ei toista kunnioiteta.
Hurjaksi on menny liikenne kun joka risteyksessä on varottava oikeelta tulevia ja suoraan meneviä, ja yritäppäs ite kolomion tai punasen valon takkaa tyrkätä sekkaan niin eivät kyllä väistä.
Kyllä se on hyvä että asutaan tiällä vähä sivummalla keskustasta, yli kilometrin piässä torilta. :-\

Vaikka riskinsä ne on täälläkkii, tuokii lievästi päihtyneeltä vaikuttanut tyttö tötteröi eilen tuossa lähikaupan pihassa parinsaan metrin päässä:

Torstaiaamuna poliisille ilmoitettiin, että Inkilänmäellä sijaitsevan kaupan eteen oli ajanut autolla nainen, joka oli vaikuttanut päihtyneeltä. Poliisipartio tapasi kaupan sisältä 45-vuotiaan kuopiolaisen naisen, joka puhalsi alkometriin 3,68 promillea. Tapausta tutkitaan törkeänä rattijuopumuksena.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2012, 10:44:01 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Maaliskuu 30, 2012, 10:36:07 ap
Vastaus #5

jorma vilppolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pääkaupunkiseudulla asuvat savolaiset = Hesalaiset

Alkuperäiset kehä III sisäpuolella asukit = Stadilaiset

Karjalais syntyisenä pääkaupunkiseudulla asuvana kuulun noihin "hesalaisiin"

Maaliskuu 30, 2012, 12:23:30 ip
Vastaus #6

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)

VASTUSTAN tuollaista yleistämistä ::) vaikka asun "pääkaupunkiseudulla" niin ikinä, koskaan, millonkaan en oo ollu hesalainen. (piste) :o
Aiemmin olin Vantaalainen ja nyt jo toistakymmentä vuotta ESPOOLAINEN. (piste)
(nuorna poikana olin Varkautelainen.... mutta se ei enää tähän asiaan kuulu vaikka oonkin ylpee Savolaisuudestani  :angel:)
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Maaliskuu 30, 2012, 14:38:25 ip
Vastaus #7

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kyllä se vain on edelleenkin niin, että: