Terve,
Joo. Vika ei ollut alunperin käyttöakselissa, vaan pumpussa joka oli liian kireällä painuen kasaan ja leikkasi siten kiinni niin hyvin, että käyttöakselista meni hampaat.
Purin öljypumpun, puhdistin sen ja tarkistin mitat ja tiivisteet. Kiinnitin pumpun uudestaan pohjaan. Otin vastarattaan (pinion shaft) pois akselista jolloin pumppu ja käyttöratas pyörivät vapaasti sormin. Oli helppo havaita muutos kun kiristi pumppua kiinni, niin käyttöratas ei enään pyörinyt sormin. Heti kun vähän hölläsi, toimi. Eli vanha mikä-lie-sinkkivalupumppu on niin pehmeää ainetta, että puristuu kasaan.
Tuo käyttöratas josta on mennyt hampaat on voinut olla hyvä, mutta kuvassa jossa on ABSAF ja Wassel-pumppu on ehjä ja toinen kappale. Mulla oli nitä kaksi. Meinasin laittaa sen ehjän Wasselin vanhan tilalle, mutta työnjälki on todella epätasainen.
Kokeilin ABSAF:in käyttöratasta ilman pumppua ja se pyöri todella hyvin vastaratasta vasten. Työnjälki on todella siisti.
Uusi Wassel-käyttöratas jouti matallinkeräykseen. Vanha pumppu muistojen hyllyyn. ABSAF:it tilalle.
Tässä kuva pinion shaftistä ja paikasta johon käyttöratas tulee pystyyn. Kuva on otettu sen jälkeen kun purin. Metallirouheet vanhasta käyttörattaasta on vielä näkyvillä.
Itse asiassa kokeilin ensin Wasselin käyttöratasta ilman öljypumpua. Näkee hyvin kuvasta miten vastaratas on heti "syönyt" käyttöakselin hammasta. Tähdennän vielä, että vika ei alunpitäen ollut käyttörattaassa. Tuo kuvassa oleva fiasko käyttöratas on kappale, jota olin asentamassa. Näyttää siltä, että noi Indonesialaiset (mistä liekin) tarvikeosat on todella surkeita kriittisiin paikkoihin.
[ylläpito on poistanut liitteen]