En malta olla mainitsematta viranomaismenettelyn aikataulua yleisötilaisuuden ilmoittamisessa. Poliisin lupa tuli Vesijärvi-kierroksellemme 27.5.2025. Kiitos, että tuli. Kuitenkin järjestelyt omine kuvioineen ja ennakkoon ilmoittautumiset mökkien varauksineenkin on hoidettava hyvissä ajoin. Entäpä, jos tuota lupaa ei olisi myönnetty? Korona-pandemian aikaan oli luvan saanti parista tunnista kiinni. Lääkärin lausunto tapahtumasta oli edellytys luvan saamiseen. Silloin viime tunneilla perjantaina sen sain. Miten olisin voinut todeta siinä vaiheessa sadoille ilmoittautuneille mopoilijoille, joita oli tullut ympäri Suomen: "Älkää surko! Kierros on peruttu!"
Monia kiperiä kysymyksiä ja järjestelyjä hoidetaan todennäisesti hiljaisuudessa soveltuvin osin. Muistan tuon tautisen ajan ratkaisun, johon olin varautunut siinä tapauksessa, etten ehdi tai saa ollenkaan viranomaislupaa. Onneksi en joutunut tilanteeseen, jonka olin jo miettinyt ennakkoon. Olisin ajanut Minilläni totuttuun tapaan ja todennut, että seuratkaa. En tiedä, olisiko tuo luvaton menettely aiheuttanut minulle sanktiot armeijan hokeman mukaan: "Linnaa, putkaa,vankilaa!" Todennäköisesti tapahtunut olisi ollut kuitenkin aika lievä rike verrattuna vaikkapa maamme pääkallonpaikalla sattuneisiin välikohtauksiin. Kauan sitten tunnettu poliitikko puhui rötösherroista, jotka oli otettava kiinni. Hänet kyllä otettiin kerran käsipuolesta kiinni ja talutettiin salista ulos. Miten tämän ajan mahtivaltioiden rötösherrat ilmoittavat tapahtumistaan? Anotaanko lupia järjestelyihin?
Olen saanut postia Amerikasta. Siellä on katsottu vanhojen mopojen Vesijärvi-kierrosta youtubesta ja todettu: "Merkillinen kansa! Saavat ilon mopoilla ajelemisesta porukalla. Hieno ja halpa harrastus. Ei vaadi suuria tallitiloja." Ottakaa siis edelleen kuvia ja julkaiskaa videoita. Harrastuksemme on globaalinen, vieraisiin maihinkin ylettyvä viesti. Siitäkin riemuitkaamme! Emme ole yksin.
Kale