Kirjoittaja Aihe: Malaguti xsm50 VM.-21 öljypumppu ongelma(ko)  (Luettu 1899 kertaa)

Huhtikuu 10, 2023, 17:22:01 ip
Luettu 1899 kertaa

Antti Eeva

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Semmonen ongelma tuossa malagutissa, että talven aikana hukkaa tuoreöljypytyn tyhjäksi ja pytty täynnä öljyä. Tämä siis viime talvena. Nyt kunnostelua kesää varten ja viime talven oli öljypytty tyhjä. Savutus oli melkoista kun sain käymään. Mopo tallissa, testimielessä tuoreöljyletku irti kaasarista ja purkki alla. N. neljän tunnin saldo ruokalusikallinen öljyä purkin pohjalla. Mahtaako olla öljypumppu sökö tai joku takaisku? Näistä tuoreöljykoneista ei ole kokemusta tältä osalta, pitääkö uusia öljypumppu? Konehan on Am6 kopiomoottori. Minarellin pumpun pitäisi nähdäkseni sopia kuitenkin. Ja ei ole enää vaijeriannostelijaa vaan ihan "oikea" pumppu.

Huhtikuu 10, 2023, 18:27:39 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös tuon ikäisessä ole takuu voimassa?
Jos on, niin antaa korjaamon laittaa vehkeet kuntoon.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 10, 2023, 18:44:58 ip
Vastaus #2

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ihan uudenkarhea vehje ,pari vuotta ikää mutta eikö tuossa ole tehdastakuukin vielä voimassa ja oisko mitään vanhempaa vehjettä... edes 80 luvulta mistä kysellä? Mahtaako täällä olla ketään jolla tuommoisesta mitään tietoja tai kokemuksia olisi,toivotaan.    Onko tuoreöljypytty tai öljypytty siis tuoreöljysäiliö ja ongelmana että tuoreöljysäiliöstä tyhjenee johonkin muuaalle kuin lattialle tms ja epäilet öljyn valuneen sylinteriin?
Jaa-a,perinnekoneissa joissa öljysäiliö ja vuotoa niin joko öljysäiliön letku vuotaa liitoskohdasta jonka kyllä tietty huomaa kun letkua tutkii (tai lattiaa) tai tosiaan valuu ölypumpun lävitse mutta että noin uudessa(?)ellei tuossa ole peräti joku venttiili erikseen jonka pitäisi estää öljyn valuminen itsestään,esim alipaineella toimiva?
Eiköhän täältä löydy joku jonka "pojanpojalla"  tuommoinen ja josko ukit jo ruuvanneet,meille vanhoilla patuille täällä ainakin kolme- neljäkymmentäkymmentä vuotta liian uusi mopo ;D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2023, 18:50:51 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 10, 2023, 18:55:23 ip
Vastaus #3

Antti Eeva

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole enää takuuta ja sylinteri oli täynnä öljyä edellistalven jäljiltä. Työnnettiin ilman putkea vaihteella sylinteri tyhjäksi. Eli vuotaa koneen sisään ja lopulta pakoaukosta lattialle asti.

Huhtikuu 11, 2023, 18:03:14 ip
Vastaus #4

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Enpä tiiä onko tuo oikein mikään "korjaus",enempikin jotain muuta koska tokko tuoreöljyvoitelua koristeeksi on laitettu,kehitetty ja keksintönä oiva parannus kannusta bensaan sekoitteluun ja ravisteluun.. ::)  Noinkin uusi laite niin mielestäni se ehdottomasti kannattaa ehjätä tehdasmalliin toimivaksi ilman mitään tulppauksia ja aina ei tankkiin sekoittelu vastaa tuoreöljyvoitelua jos moottorin hyvinvointia ajatellaan ja nimenomaan laakereiden osalta.
Nykybensakaan ei enää käyttäydy bensa-oljysekoittelun suhteen kuten kunnon tavara silloin joskus ja ainakin käytettävä 98E jossa viinaksia pikkasen vähempi.
Luonnollisesti kukin tekee ratkaisunsa ja omistaja päättää mutta ihmetyttää miksi tätä ei siis voi korjata toimimaan kuten tarkoitettukin kun kysessä laadukas lähestulkoot uusi mopo?
Mikäli tämä olisi minun murheeni niin varmaan veisin ihan mopohuoltoon joka tietää+korjaa tämmöisiä nykymopoja ja on oikeita osiakin,vaikkapa sinne myyjäliikeeseen jos mahdollista ellei täältä tietoviisaita rupea  löytymään.

Huhtikuu 12, 2023, 08:40:26 ap
Vastaus #5

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miten vaan,omistaja päättäkööt mitä tekee....Itse en pidä korjaamisena sitä että tuoreöljysysteemi poistetaan vaan jonain muuna.Ei kait pelkkä vm mitään kerro laadusta vaan massatuotetuissa 2 ja 4pyöräisissäkin saattaapi olla aina jotain olipa merkki mikä tahansa ja siksi on takuu kaikissa merkeissä,jopa niissä luksusmerkeissäkin jostain syystä vaikka vikoja ei pitäisi olla...nehän meneekin vaan huoltoon ;)
Mikäli herra monet ottaa jonkun osan pois laitteestaan niin ainakaan minulle se ei kerro kuin siitä että tehty helpoin hätäratkaisu ja koska minä en ole herra monet niin tekisin toisin jos minun asiani.
Virityksestä ei lie puhuttu tässä yhtikäs mitään ja on laitontakin mopossa eikä voi vetää tähän koska viritys tapahtuu aina kestävyyden kustannuksella ja tehoihin tokko öljypumpulla merkitystä onko se vai ei vaan voihan rikkinäisen startinkin korvata peitelevyllä ja käyttää pojinta (tai työntää) tuolla metodilla mutta tämäpä tästä minun osaltani,auttakaa miestä mäessä ja ellei niin viedä huoltoon ellei netistä löydy ratkaisua muiden kokemuksista.