Kirjoittaja Aihe: Ihmeellistä toimintaa  (Luettu 5457 kertaa)

Lokakuu 14, 2022, 22:49:29 ip
Vastaus #15

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niinpäs olikin-64.Uudemmalla rungolla. Olen kyllä useammankin mopon hakenut myöhemminkuten on sovittu. Ei ole ollut ongelmia.Joskus olen maksanut osan summasta ensin ja loput,kun olen hakenut mopon.

Lokakuu 15, 2022, 07:58:48 ap
Vastaus #16

Juho Karko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Monesti menny vaikka on sovittu kaupat kokemukseen nojatan on hyvä maksaa heti myyjälle tilille  rahat riskillä tai pitää pika pekkanen ja lähteä heti hakemaan niin kovaa kun Mersu kulkee jos löytää jotain halvalla reilusti alle markkina hinnan muuten siitä joku tarjoaa enemmän kun myyjä saa soittoja kymmeniä.
Ariel SG 500 31
Harley-Davidson 1200 U 37
DKW SB 500  37
NSU OSL 501 39
DKW NZ 350  42
Zundapp KS 750 44
BMW R 35  49
Zundapp KS 601 52
Ariel Square Four MK 2 1000 54
Ariel Square Four MK 2 1000  56
Royal Enfield Scrabler Bullet 500 56
Triumph 6T Thunderbird 650 59
Triumph Trident T150 750 69

Lokakuu 15, 2022, 11:12:19 ap
Vastaus #17

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin se varmasti on. Äijän olis kannattanut kuitenkin ottaa selvää paljonko minä olisin
ollut valmis maksamaan kyseisestä moposta. No,seuraavan herkkupalan tullessa myyntiinsopivan etäisyyden päässä maksan mopon heti tilisiirrolla ja lennän opelilla matalalentoa kohti aarretta.

Lokakuu 15, 2022, 12:46:06 ip
Vastaus #18

Jukka Toukonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Ai että enemmän mitä pyydettiin?
Hyvä pointti. Miksi aina olis olennaista saada mahdollisimman halvalla? Jos hinta on asiallisesti alakanttiin, niin miksi ei voisi myyjää ilahduttaa :-)

Muinoin 1990 luvun alkupuolella olin Biulgarian takahikiällä (lounaiskulmilla lähellä Kreikan rajaa). Hintataso oli kommunismin purun jäljiltä naurettavan halpa. Länsituristeilta toki pyydettiin kaikesta kaksin-kolminkertainen hinta, mutta tinkaamisen sijasta pyöristin maksun aina ylöspäin, kun tuo turistihintakin oli naurettavan halpa. Hiukan ensin hämmensi paikallisia, mutta pienellä viivellä ilahtuivat - "että ihan oikeesti?".

Lokakuu 15, 2022, 13:24:55 ip
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jollekkii saatto jäädä ikuinen trauma;  kuinkahan paljon siltä ois saanu kun ois älynny pyytää...

Jostain Viipurissa vaikuttaneesta juutalaisesta kauppiaasta sanottiin - siis silloin kun Viipuri kuului Suomeen - että kauhistus oli hänelle jos asiakas tinkimättä pyydetyn hinnan maksoi, koska silloin syntyi aina tappiota.  Olis se maksanu enemmänkin, jos ois ymmärtäny pyytää, mutta kuinka paljon enemmän, jäi ikuiseksi arvoitukseksi!

Mie ussein kaupassa, jos oon saanu hyvää palvelua, maksan kortilla, mutta sanon, että laitetaan pankkikortin puolelle, jätetään luottokunta osattomaks, kun oli palvelu niin hyvää!  Ei maksa miulle mitään, eikä kauppiaskaan oikeesti hyödy kun olemattomia, mutta ussein jää myyjä hyvälle mielelle kehuista, ja saan seuraavalla kerralla vielä parempaa palvelua!

Lokakuu 15, 2022, 23:06:40 ip
Vastaus #20

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Äijä ois voinu ilmottaa mitä moposta on tarjottu. 120e pyynti oli oli kyllä todella alhainen.Siitä moposta olisin hyvinkin maksanut 250e,jos se olis sillä lähtenyt. Toivon tosiaan,että jampalle jäi trauma,kun alkoi funtsimaan,että mitähän siitä olisikaan voinut saada,jos se on myynyt moponsa sillä 150e :laugh:
No,olen jo päässyt tämän kusettajan kusetuksen yli ja harrastus jatkuu kuten ennenkin 8)

Lokakuu 16, 2022, 09:04:27 ap
Vastaus #21

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on aina ollu sellainen ajatus, että jos joku hinta on ilmoitukseen laitettu, tai kysyttäessä sanottu, se ei enää siitä ylöspäin nouse.

Jos on sovittu, että tavara myydään jollakin hinnalla, niin sen hinnan korottaminen on kusetusta ja vedätystä. Viimeinen pisara on se, että myyjä kertoo noutamaan tulijalle, ettei kampetta enää ole, kun toinen ostaja maksoi enemmän.

Huutokaupat on sitten niitä varten, jotka tykkää revitellä kilpaa määräajan umpeutuessa ja näyttää närhenmunat tavikselle, joka on jo pari viikkoa luullut saavansa tarvitsemansa tavaran.

Lokakuu 16, 2022, 09:40:50 ap
Vastaus #22

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan samalla tavalla voisi ajatella, että hinta on hinta ja se ei liiku kumpaankaan suuntaan.

Kyllä hinta voi nousta, jos on kysyntä kasvaa.
Kolme innokasta ostajaa, niin reiluinta on kysyä, että kuka sen haluaa, eli kuka haluaa maksaa suurimman summan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 16, 2022, 10:13:15 ap
Vastaus #23

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä kyseisessä tapauksessa voi olla niinkin, että mopo on edelleen myyjän tallissa, kun on kysynnän vilkkaudesta huomattu, että taisi jäädä yksi nolla puuttumaan pyyntihinnasta.

Lokakuu 16, 2022, 15:25:30 ip
Vastaus #24

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minäkään en ole ostanut tai myynyt huutokaupalla mitään. Tässätapauksessa olisinvoinut asioida vedättäjän kanssa,jos hän olisi ilmoittanut korkeammasta tarjouksesta.Pertti ilmaisi asiansa ytimekkäästi.Olen samaamieltä.

Lokakuu 16, 2022, 16:13:20 ip
Vastaus #25

tapani vakoniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulle kävi kerran pyöräkaupassa niin että lainasin pakettiauton ja kerkesin ajella 150 km, joka oli lähellä puoliväliä, kun myyjä soitti että nostaa reilusti hintaa. Teki kyllä mieli ajella loppuun asti että olisi nähnyt minkälainen kaveri myymässä, mutta tuli käännyttyä takaisin koska pyörä ei ollut mikään alihintainen alunperinkään.

Lokakuu 16, 2022, 18:09:13 ip
Vastaus #26

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanhaan aikaan, ennen näitä erivärisiä hiacen ostajia, kaveri kauppasi hiacea, jossa katsastuskin oli vielä voimassa.
Kertoi monisanaisesti ostajalle, että on kyllä huono ruosteinen kori, eikä moottorikaan ole häävi.
Ostaja oli varma asiastaan, vaikka myyjä moitti tosissaan autoaan.
Hyppäsi Tikkurilasta junaan ja matkusti Seinäjoen asemalle, johon olivat sopineet treffit.
Myyjä odotteli hiacensa luona aseman parkkiksella, myyjä tuli paikalle, tervehti ja sanoi"Onhan se Hiace". Sitten kääntyi samantien asemaa kohti ja seuraavalla junalla takaisin.

Tämä tarina on tosi.

Sateensuojassa joskus yritettiin samaisen hiacen takapaksissa olla, mutta katto vuoti monesta kohtaa suoraan läpi.
Onneksi lattiaa oli enää jäljellä sen verran vähän, että vesi pääsi valumaan läpi.

Lokakuu 16, 2022, 20:17:16 ip
Vastaus #27

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yleisesti laki ja siihen verrattavat säännökset ovat yhteiskunnassa suojelemassa heikompia.  Kuluttajasuojalait ja säännökset ovat voimassa silloin, kun yritys tekee kauppaa yksittäisen ihmisen kanssa.  Kuluttajasuojasäännökset eivät koske tilannetta, missä kauppaa tekee kaksi yritystä keskenään, tai kaksi ihmistä keskenään.

Mistä tämä ketju sai alkunsa, oli kahden yksittäisen henkilön tekemä sopimus, puhelimessa sovittu kauppa.  Toinen osapuoli ei pitänyt puheitaan.  Oikeutta voisi toinen osapuoli hakea halutessaan ns. siviilikanteella, syyttämällä toista osapuolta petoksesta ja hakemalla itselleen oikeutta.  Voisi periaatteessa onnistua saamaan korvauksia menetyksilleen, eli niille kuluille, mitä turhasta hakureissusta olisi aiheutunut, tai jos olisi maksanut käsirahaa, tietysti niitä takaisin.  Jos kertoisi, että siitä moposta olisi myydessä saanut satatuhatta, ja ostajan pitää se summa nyt korvata sovitulla ostohinnalla alennettuna, ei tulisi saamaan...  Käytännössä voisi kohdata vastoinkäymisiä jopa prosessin käynnistämisessä, tai ainakin kulut olisivat suuremmat kuin saadut hyödyt.

Kun kaksi yritystä tekee sopimuksia keskenään, onkin tilanne periaatteessa toinen; osapuoli, joka ei täytä sopimustaan, voi joutua korvaamaan kaikki aiheuttamansa tappiot; myös saamatta jääneet tulot toiminnasta, mikä estyi sopimusrikkeen takia.  Käytännössä vesittyy näissäkin, ja kohtuullisuutta haetaan; yhden hengen yritys ei ole vastuussa koko paperitehtaan pysähtymisestä kovin helposti, vaikka jäisi joku asia hoitamatta.

Sopimuksen muodolla ei ole kummassakaan tapauksessa mitään merkitystä periaatteessa; kirjoitettu paperille, sovittu puhelimessa, yleinen käytäntö, näin on aina tehty... kaikki ovat saman arvoisia, toteennäyttö on helpompaa kirjoitetulla sopimuksella.  Siinäkään oikeus ei pilkuntarkasti lue, mitä siihen on kirjoitettu, vaan yrittää selvittää, mitä on yhteisesti tarkoitettu.  Ainakin periaatteessa.

Yleisesti on vallalla sopimusvapaus.  Sopia voi mitä vain, ja lupaamastaan pitää pitää kiinni.  Poikkeus tähän on juuri kuluttajasuoja; siinä onkin rajoitettu monia asioita.  Samaten työehdoista on yleisiä sopimuksia, mitä rikkovat kahdenkeskiset sopimukset ovat mitättömiä.  Myös sopimuksen muoto on yleisesti vapaa, mutta joissain kaupoissa määritelty, esimerkiksi kiinteistökauppa, tai rekisteröidyn moottoriajoneuvon kauppa.  Selviä lain rikkomisia sisältävät sopimukset ovat lain edessä mitättömiä, esimerkiksi huumekauppaan liittyviä sopimusrikkomuksia ei ehkä kannata siviilikanteella viedä eteenpäin.

Nää oli miun elämänvarrella kertyneitä oppeja, joiden mukaan olen ammoisina aikoina työnantajani valtuuttamana sopimuksia pyrkinyt tekemään.  Olen näitä asioita opettanut eteenpäinkin jossain vaiheessa.  Juristin koulutusta minulla ei ole, tänne taitaa muutama sellaisen koulutuksen omaava kirjoitella, ja kovasti pyytäisin oikomaan tekstiäni, jos siinä on sitä minulle tavallista puutaheinää?

Jaakko - pacta sund servanda, tai jotain sinnepäin; roomalainen kauppalaki = tehty sopimus pitää...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2022, 20:28:55 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »