Kirjoittaja Aihe: Ohajuskulman muuttaminen BMW  (Luettu 3222 kertaa)

Huhtikuu 22, 2022, 13:16:48 ip
Luettu 3222 kertaa

Pasi Kaarto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pyörä on BMW R50S vm 1960. Miten etuhaarukan pultin saa irti. Se tuntuu olevan kovin tiukalla kierteellä. Vastamutterin saa kyllä auki mutta itse pultti on vastahakoinen. Se tulee ilmeisesti laakerien läpi.
Tarkoitus on muuttaa ohjainkulmaa. Se on nyt sivuvaunu-asennossa. sooloasennossa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2022, 22:37:08 ip kirjoittanut Pasi Kaarto »

Huhtikuu 23, 2022, 09:21:15 ap
Vastaus #1

Markku Paavilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on R60/2.ssa ihan sama rakenne. Mutteri pois ja pultti pitäisi kyllä sen jälkeen irrota kiertämällä.

Toukokuu 03, 2022, 22:07:42 ip
Vastaus #2

Pasi Kaarto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Totta –  kyllä se pultti lähti vanhasta paikastaan kun uskalsi vääntää. Kierre oli pitkä ja tahmanen. Oikean puolen kierteetön reikäkin on tiukaksi mitoitettu.
Pulttia uuteen paikkaan työnnettäessä on vaikea osua vastapäiseen reikään. Siksi pultin päähän on tehty ø 6 millin sisäkierre. Käyttämällä vastaavan halkaisijaista kierretankoa ohjurina tapin sai ohjattua putken läpi kiereen alkuun.
Vasemman puolen mutteria ei saa kiristää raivolla. Se on vaan kontra ja koriste. Laakereita en avannut enkä putsannut, koska ne pyörivät kevyesti.

Loivempi ohjauskulma Pitempi jättö on tarkoitettu vakaaseen soloajoon, jyrkempi lyhyempi tekee ohjauksesta ketterämmän. Sivuvaunun kanssa se voi olla tarpeen.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2022, 22:40:59 ip kirjoittanut Pasi Kaarto »

Toukokuu 04, 2022, 08:04:31 ap
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota, tuota...

En tiedä, mitä tarkoitat ohjauskulmalla.  Ohjauskulma on ns. caster, eli ohjausakselin takakallistuma.  Moottoripyörässä ohjauslaakerin kulma rungossa.  Se ei muutu mihinkään, kun etupyörän kiinnityspistettä siirretään eteenpäin tai taaksepäin.  Ohjauksen jättö muuttuu.

Ohjausakseli ohjauslaakereissaan tähtää maahan tiettyyn pisteeseen.  Etupyörä koskettaa maata pisteessä, mikä on taaempana kuin tuo laakerin tähtäyspiste.  Näiden pisteiden väli on ohjausjättö.  Etupyörää ikäänkuin vedetään siitä pisteestä, mihin ohjauslaakerin linja tähtää maassa, ja jos se etupyörä pyrkii kääntymään poikittain, tuo jättö on se vipuvarsi, mikä ajoneuvon liikkuessa pyrkii kääntämään sen etupyörän takaisin suoraksi.  Kun keinuhaarukan kiinnityspistettä muutetaan, siirretään siis etupyörää ja samalla sen maahankosketuspistettä eteenpäin, jolloin tuo ohjausjättö pienenee, tai taaksepäin, jolloin ohjausjättö kasvaa.  Taaemmassa asennossa, suuremmalla ohjausjätöllä, on ajoneuvo vakaampi.  Pitempi jättö pyrkii pitämään etupyörän suorassa ajoneuvon liikkuessa.

Kaksipyöräistä ohjataan kallistamalla, ohjausta ei ajaessa normaalisti käännetä kuin aivan pienissä kulmissa.  Tyypillisesti ohjausjättöä vakiomoottoripyörissä on noin 100 millin luokkaa.  Tuota pienemmillä jätöillä ohjaus esimerkiksi soralla tai yleensä pehmeällä pinnalla, tai leveällä renkaalla kaarteista kiihdytettäessä asfaltillakin, menee epävakaaksi, lähtee hakkaamaan jopa.  Asfalttikilpureissa on jätöt aika pieniä, se helpottaa kääntymistä suurissa nopeuksissa, varsinkin kun pitää nopeasti heittää toiseen suuntaan kääntyvästä kaarteesta toiseen suuntaan kääntyvään.  Niissä vakautta sitten parannetaan ohjausiskunvaimentimella.

Kulkuvälineeksi tarkoitettu moottoripyörä toimii aika hyvin noin 100 millin lähellä olevalla ohjausjätöllä.  Menee melko vakaasti muullakin kuin asfalttipinnalla, kääntyy tarvittaessa.  Toki näihin asioihin vaikuttaa myös ohjauskulma, tai kulman ja jätön suhde, sekä osaltaan jousituksen joustomatka ja pehmeys - ohjausgeometria vääjäämättä muuttuu jousituksen asennon muuttuessa - ja myös painopisteen sijainti, jopa takajousituksen geometria jossain määrin.

Sivuvaunullisen ajamisesta ja ohjauksen toimimisesta ei minulla ole mitään käytännön tietoa tai kokemusta.  Olettaisin, että kun ajoneuvoa ei kallisteta, sitä ohjataan vain ohjaavaa pyörää kääntämällä.  Ja silloin täytyy kääntää tangosta enemmän.  Ja enemmän käännetty pyörä aiheuttaa suurella jätöllä suuremman oikaisevan voiman.  Oletan, että noin 100 mm jättö tekee sivuvaunun kanssa pyörästä melko kankean, voimaa tangon kääntämiseen täytyy laittaa melko lailla.  Siksi oletan, että etupyörän on vaunun kanssa oltava edempänä, jolloin jättö on pienempi, eikä tarvi vääntää tankoa ihan niin suurella voimalla?

Toivottavasti joku, joka oikeasti tuntee sivuvaunullisen sielunelämän, oikaisee ajatuksenjuoksuni, jos olen väärässä.  Kun siis laittaisin soolona tuon keinuakselin niin, että etupyörä tulee taaemmaksi, ja taas vaunun kanssa niin, että etupyörä menee eteenpäin.  Ja edelleen se ohjauskulma on molemmissa tapauksissa sama, se määräytyy runkorakenteesta, ohjauslaakerin suunnasta.  Jättö sen sijaan muuttuu tuon siirtämisen verran noiden asentojen välillä.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2022, 08:09:17 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Toukokuu 04, 2022, 08:40:56 ap
Vastaus #4

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kun rakensin sen GreenMysteryn niin joutui näitä geometrioita fundeeraamaan ettei mene iso työ hukkaan.Asiasta löytyy paljon juttua ja kun niitä ohjeita ja mittoja noudattelee niin onnistuu melko varmaan.Omaan pyörään tuli kulmiksi ja mitoiksi : Rake eli ohjausakselin kulma on 34° kun en halunnut mitään pitkää keulaa mutta kun käytin pyörän alkuperäista etupäätä oli varaa vähän loiventaa keulaa.Trail eli jättö on 160 mm on vähän ehkä paljon mutta tuntuu toimivan ihan hyvin,offset on 50 mm ja T-kappaleen asteet on 0°,näillä akseliväliksi tuli 180 cm.
Teemu näistä jutuista voi tehdä vaikka kirjan ja tovottavasti kommentoi asiaa.

Tässä yksi oheista joita löytyy runsaasti.
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Toukokuu 04, 2022, 09:29:09 ap
Vastaus #5

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

kattelin huvikseni ko. bemarin käyttöohjetta niin näkyy olevan suunniteltu jättö 95 mm soolona ja 60 mm sivuvaunun kanssa, tankokin tarttis tehtaan mukaan vaihtaa 660 mm leveestä 710 mm leveeseen, valitystä muttaa ja jousi säätää kummi vaihtaa  . . .

on ne ollu hienoja kun on tehty alkujaan tuplareiät swingiin soolo/vaunu käyttöä varten

Toukokuu 04, 2022, 22:34:32 ip
Vastaus #6

Pasi Kaarto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos oikaisusta Jaakkovaakko! Olin ymmärtänyt asian väärin. Vertaamalla ohjausjättöä vipuvarteen avasit minulle teorian.
Käännös BMW:n R-mallien saksankielisestä ohjekirjasta menee lyhennettynä näin:
Sivuvaunun kytkeminen
– – –
6. Etupyörän haarukan keinuvivun  laakerin asetus:
Soolokäyttöön etuhaarukan taaemman reiän kohdalle (Jättö 95 mm )
Sivuvaunukäyttöön etummaisen reiän kohdalle (Jättö 60 mm )
Minun pitää palauttaa pultti vanhaan paikkaansa.

Oikeampi otsikko tälle keskustelulle olisi "Etupyörän jätön muuttaminen BMW".

[size=78%]  [/size]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2022, 22:49:42 ip kirjoittanut Pasi Kaarto »

Toukokuu 05, 2022, 10:18:04 ap
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia Pasi kiitoksista, ne aina lämmittävät mieltä!  Tosiaan tuosta Tirkkosen Karin laittamasta käyttöohjeesta selvisi, että olin ajatellut asian suunnilleen oikein, vaikka sivuvaunullisesta moottoripyörästä minun kokemukseni rajoittuvat kahteen hyvin lyhyeen koeajoon.  Tai olen kyllä matkustanut luultavasti aika paljonkin sivuvaunullisen Harley-Davidsonin kyydissä, siellä lullassa, mutta reilusti alle kouluikäisenä.  Muutama hatara muistikuva niistä ajeluista on vielä olemassa.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2022, 10:22:18 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Toukokuu 06, 2022, 09:49:19 ap
Vastaus #8

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaakon oletukset pitävät paikkansa.
Olen muutaman EML-tehtaan triken tehnyt touring Harley-Davidsonista.
Siinä tulee keulaan siirtosarja, jossa etupyörää kaikkine hiluineen siirretään n. 10cm suoraan eteenpäin ja lisäksi tulee vielä ohjausiskari.
Koeajanut olen ilman tuota reikkisarjaa ja silloin laite on pienessä nopeudessa todella epävakaa ja vaatii voimaa kääntämiseen.
Pelkkä ohjausiskari rauhoittaa hieman hidasta menoa, mutta kääntyminen vaatii edelleen voimaa varsinkin ramppinopeuksissa.
Reikkimuutoksen jälkeen saa pyöritellä yhdellä kädellä ympyrää ja suoraan ajaessa hiljaisesa nopeudessa myös menee sinne, mihin ohjataan. Rampeilla saa ajella yhdellä kädellä, jos siltä tuntuu.
Tuon ohjattavuuden parantumisen olen ajatellut johtuvan siitä, että ajossa käännettäessä etupyörä ikäänkuin haukkaa pikkuisen ja tehostaa kääntymistä. Tehostus ei kuitenkaan ole missään nopeudessa sellaista, että alkaisi itsekseen kääntämään, vaan ohjaus keskittää hyvin.
Sivuvaunukäytössä luultavasti onnistuisi ominaisuuksien parantaminen samalla konstilla pumppukeulaan.

Harley-Davidsonin tehtaan tekemissä uuden aikakauden trikeissä tuo rampilla tarvittava voiman tarve on melkoinen.
Jos olisi vanhan liiton servicarin mallilla risuhaarukka linkkuineen, olisi tilanna lähes sama kuin EML:n laitteessa, mutta uuden ajan insinöörit eivät ole osanneet katsoa taaksepäin