Kirjoittaja Aihe: Katkennut ilmaruuvi CB 500 four  (Luettu 4136 kertaa)

Marraskuu 13, 2020, 13:18:04 ip
Luettu 4136 kertaa

Olli Suominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pahus kun katkesi tuo ilmaruuvi jarrusatulaan. Onko hyvää ja varmaa konstia miten sen saisi sieltä pois?

Marraskuu 13, 2020, 13:34:58 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koska ilmaruuvissa on reikä, niin keskelle poraaminen onnistuu helposti.
Loput ruuvista lähtee rapsuttelemalla.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 13, 2020, 13:59:16 ip
Vastaus #2

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Marraskuu 13, 2020, 14:49:28 ip
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Poraaminen siihen on helppoa kun on tosiaan reikä keskellä valmiiksi. Toinen konstikin on. Just 1/2 tuntia sitten otin katkenneen ruuvin kuten yleensä aina, hitsaamalla migillä mutterin päähän. Jos se ruuvi on satulassa kevytmetallisessa katkennut tasalle niin sitäkin voi migin langalla kasvattaa kunnes tulee sopiva knööli josta kiertää tai se mutteri hitsata. Mig lanka musta ei tartu alumiinivaluun tai sitten on erikoishitsari. Kolmas konstikin on jos pois ottaessa poraa vituiksi ne kierteet että tekee uudet isommalle ruuville tai kuten minä m8 jenka, laakerikuula pohjalle ja pultti päälle kiinni. Ilmaus onnistuu kierteiden raostakin hyvin. Muuta en enää tähän hätään keksi ja 40 vuotta pärjänny noilla.

Hitsauksessa ei ole kuin yksi ongelma ja se on jarrusatulan pinnoitus.
Jos hitsaaminen tuhoaa pintakerrosta, niin satulan saattaminen jälleen siistiksi voi olla isompi projekti.

Marraskuu 13, 2020, 16:22:25 ip
Vastaus #4

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muistaakseni tuossa on mustaksi maalattu jarrusatula, ei liene ylivoimainen maalata uudelleen. Hitsaaminen tuo mukavasti lämpöä, jolloin ruuvi saattaa "herätä" ja irrota helpostikin. Vastakierretapin vois toisaalta vahingossa katkaista ilmausruuvin keskelle, jolloin olis vielä haastavampi homma...

Marraskuu 14, 2020, 15:20:41 ip
Vastaus #6

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kylmä ruosteenirrotusaine 400ML
Erinomainen aine ruostuneiden pulttien, mutterien, ruuvien ja yhteyksien avaamiseen. Ainutlaatuinen koostumus jäähdyttää juuttunut osan jopa -40°C, sen takia ilmaantuvat ruosteen mikrohalkeamat ja mineraalinen grafiittiöljy tunkeutuu sisään, varmistaakseen sen helpon avaamiseen. Samalla kylmä ruosteenirrotusaine myös voitelee pintoja, mikä auttaa välttämään uudelleen ruostumista.

Marraskuu 14, 2020, 15:24:06 ip
Vastaus #7

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu noi "vastakierretapit" mitä esim toi Biltema myy, saa sen irrotettavan ruuvin vain entistä tiukempaan kiinni.
Stahlwille, Bahco yms tekevät noita oikeita, katkenneen ruuvin ulosvetoon soveltuvia työkaluja. Periaatteessa torx-avain toimii samalla tavalla, mutta noissa sarjoissa on myös porausohjaimet ja kullekin vääntötyökalulle oikean kokoinen pora.
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Marraskuu 14, 2020, 16:09:19 ip
Vastaus #8

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Marraskuu 15, 2020, 10:37:57 ap
Vastaus #9

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Tämmönen sarja on kyllä liian hintava yhtä ilmaruuvia varten, mutta satulan kanssa johonkin pajalle, mistä tällainen löytyy: https://www.etra.fi/fi/tyokalut-e650/muut-tyokalut-asennus-ja-konepajakayttoon-e6522/ruuvin-ulosvetajat-e652224/stahlwille-905-25-katkenneen-ruuvin-irroitustyokalusarja-e65222400
Tuon on hyvä setti.Maksaa mutta ei levitä ja kiristä lisää kuten kartio vastakirreruuvit.Mulla on eri merkkinen ja olen tyytyväinen

Marraskuu 15, 2020, 16:09:13 ip
Vastaus #10

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu, mulla on samanlainen. Hyvä setti. Mutta jos pultti on kunnolla tiukassa, niin irrotintappi vaan vääntyy, eikä pultti käänny mihinkään.

Marraskuu 15, 2020, 19:42:43 ip
Vastaus #11

Tuomo Pasanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Marraskuu 16, 2020, 01:33:16 ap
Vastaus #12

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toimii, jos ei ole tiukassa. Alunperin oli kyse katkenneesta ilmausruuvista, joka on aika tiukassa. Ei lähde vasenkätisellä poralla.