Kirjoittaja Aihe: Tieliikennelain uudistus  (Luettu 26774 kertaa)

Maaliskuu 20, 2017, 11:02:08 ap
Vastaus #60

Risto Saastamoinen

• Vieras
Kävin talvella hakemassa etelä-Suomesta käyttöauton, ja tulihan sitä kiirehdittyä yösydännä kotia kohti niin että kamera pääsi räpsähtään. Vähänkö herätti ihmettelyä kun sakkolappu kerkes kotiin ennenkö kunnolla ennätin rekisteröidä koko kapistusta.
Kai poliisilla on naamantunnistusohjelma siellä koneella?

Muuten ei ole poliisin käytöksestä isompia valittamisia ollut, sitten kun se kotikylän kyttä otti ja ampui eukkonsa ja itsensä. On se kumma miten siellä poliisivoimissa sai ennenvanhaan olla aivan täysiä umpihulluja, tämäkin piti tutkaa kesämökkinsä tienoilla päissänsä kavereittensa kanssa. Oman kylän ukkoja kyttäsi, olikohan koulukiusattu lapsuus tai jotain.

Kun olisit kiistänyt sen sakkolapun ja jos poliisilla olisi ollut selvä kuva niin sitten olisit sen kattonut ja joutunut maksamaan. Mutta jos se kuva ei olisi ollut selvä niin kiistämisen jälkeen et olisi koko asiasta sen koommin kuullut. Ja jos olisi ollut vaikka naapurin Topi ajamassa jonka otit mukaan reissuun niin poliisi näkee kuvasta että et ole sinä ja taas raukee kun eivät pysty selvittämään ajajaa. Sinun sitä ei lain mukaan tarvitse heille selvittää.

Syyllisyysolettama on juridinen termi jonka pohjalta laitetaan haltijalle tai omistajalle se sakkolappu. Kiistät ja poliisin pitää todistustaakan velvoittamana selvittää kuka ajoi. Erikoiseksi tekee se että lain mukaan ei tarvitse löytää syyllistä tekoon vaan kun maksat niin olet syyllinen vaikket olisi autoa silloin ajanutkaan. Laissa mainitaan vähäinen merkitys rikoksena jolloin tulkitaan tunnustukseksi eikä viranomainen kyseenalaista. Rahankeruustahan tässä on kysymys ei niitä kiinnosta kuka sillä autolla ajoi kunhan joku maksaa. Virhemaksuun siirtyminen vähentää poliisin voimavarojenkäyttöä koska nykykäytännöllä todella paljon niitä tolppasakkoja peruuntuu. Jos menee läpi ylipäätään kun minusta rikkoo perustuslakia ja ihmisoikeuskäytäntöä....

Kiitti vinkistä, Mika. En nyt viitsi lähteä valittamaan kun ihan ite huomasin että ajoin kyseistä kameraa vastaan huikeella 16 km ylinopeudella. Valtioparan kassatilanne tuntuu siltä ettei kaikkiin ylijohtajiin ynnä muitten otsa hiessä töitä paiskivien valtion työntekijöitten palkankorotuksiin riitä varoja, niin suostun ihan mielelläni maksamaan sen pikku sakon minkä määräsivät.

Maaliskuu 20, 2017, 11:11:01 ap
Vastaus #61

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Serkkupoika sai viime syksynä sakon tolpasta Tampereelta, sanoi ettei ole reiluun vuoteen käynyt kyseisessä kaupungissa eikä hänen auto ajele itsekseen eikä ole ollut lainassa. Hetkenpäästä soittivat ja pahoittelivat, sanoivat et näitä ny kiireessä sattuu. Niin oli eri värinenki se auto.

Maaliskuu 20, 2017, 11:12:11 ap
Vastaus #62

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
No kiitos Latvanen.
Mä kun olen tuon sopimusjuridiikan kanssa paininu työkseni niin ennesvanhaan lähempänä kahta, kuin kolmea miljoonaa, olisi luettu kuin piru raamattua. Mutta nykysellään, tarkoitus ennen muotoa, säännön mukaan jokainen kyllä ymmärsi mitä tarkoitit. Ja niinhän se pitää ollakki. Tottakai.

Maaliskuu 20, 2017, 11:19:56 ap
Vastaus #63

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllähän tuon asian pitäis mennä niinkuin Risto kirjoittaa. Kyllä jokaisen ajokortillisen pitäis jo tietää mitä siitä seuraa jos ajaa kameratolppaan tai tutkaan vähän ylinopeutta? Oli se sitten vaningossa ajettu tai tahallinen. Muutaman kilometrin ylinopeudella kun ei saavuta säästetyssä ajassa käytännössä yhtään mitään, eikä sillä pikku lipsahduksella varmaan aiheuteta sen enempää vaaraakaan. Mutta kun johonkin on vedettävä se raja. Ja se raja on yleensä kaikilla tiedossa.
 Eihän ne tietenkään ole mukavia yllätyksiä, mutta ei kai siinä sen ihmeellisempää kun maksaa pois ja koittaa ottaa vaikka jonkinlaisena muistutuksena? Näitähän sattuu, itse kullekin. Nykyään itselleni on sattunut lipsauksia vähän harvemmin kun oon lähtenyt mielummin sen 10 min etuajassa kuin sen 10 min myöhässä.

Maaliskuu 20, 2017, 11:37:42 ap
Vastaus #64

Jaakko Latvanen

• Vieras
No kiitos Latvanen.
Mä kun olen tuon sopimusjuridiikan kanssa paininu työkseni...

Miekii oon.  Jopa työkseni yrittäny opettaa sitä toisille...

jv

Maaliskuu 20, 2017, 12:53:25 ip
Vastaus #65

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Koskahan kieltävät navigaattoreiden varoitus sydeemit, mulla Tomtom piippaa 500M ennen tolppaa jos nopeus yli, karttoja ei saa ilman päivitettyä mutta tolpanpaikat saa. Netistä voi löytyä uudet kartat ja laite näkyy USB portissa kuin muistitikku joten uutta päälle ja menoks. 80€ on päivitys ja uusi maksaa satasen johonka saa netistä kerran uudet kartat.