Mulle kävi seuraavasti kun ostin mopon, nettimotossa oli tammikuussa 2012 myytävänä Öglaend Safir 1970 josta tein kaupat.
Tehtiin kauppakirja sekä omistajahistoriatodistus, kaikki ok. Kunnostin mopon uuttavastaavaan kuntoon ja ajelin "siirtokilvillä" jonkin verran.
Muutama viikko sitten ajattelin että rekisteröintikatsastaisin kyseisen sekä 3 muuta mopoani, kyselin Trafin kautta rekisteröintitietoja ja sieltä
vastattiin että 3:sta moposta ei löydy tietoa mutta tuo Öglaend on ollut rekisterissä ja on varastettu vuonna 2001 ja tällä hetkellä omistaja perikunta.
Tässä kävi lopulta niin että perikunta haki mopon
, mutta mikä on ihmeellistä, myyjä jolta osti mopon maksoi mulle ostohinnan sekä muut kulut
vaikka ostosta oli kulunut yli 4 vuotta. 
Kurja homma, kun mopo lähti teilleen. Mutta kuitenkin loppujen lopuksi kävi hyvin kun myyjä kompensoi tuskaa.
Välttääkseni tuollaiset tilanteet olen ottanut järkiään ennen kaupantekoa kunkin mopon runkonumeron ylös ja selville, soittanut poliisiasemalle ihan päivystysnumeroon ja kysynyt löytyykö po. runkonumeroiselta mopolta historiaa, anastustietoja tmv. Sitten vasta olen ostanut ja maksanut mopon.
Yksi katsastusinsinööri kertoi taannoin, että heillä on pääsy juurikin Trafin ja poliisin tietoihin, noihin varastelutietoihin. Mopon runkonumeron kun lyö tietokoneelle, se kertoo, onko rötöksiä taustalla.
Sinänsä mielenkiintoinen tarina sinulla, kun ajoneuvovarkaus vanhenee 10:ssä vuodessa, pitäisihän 2001 tehty varkaus ollut mennä mahoksi jo 2011, vuosia sitten.
No toivottavavasti jokainen voitti, ainakin omatunto on nyt puhdas ja rehellisyys on perinyt maan.