Jos ei tuuli kaada tai sähköyhtiö tuolta linjansa laidalta, niin arvelisin ettei miulle ennää ees tämän kokosta urakkaa tule (siis kaksi autokatoksen tieltä kaadettua mäntyä kirvoitti tämän aiheen; nekin oisin antanu sahurille mutta ei huolinut..). Ja kun näistä selvisin kirveellä, en vielä hydeä hanki. Tietysti ukko koko ajan vanhenee, että saattaa se myöhemmin vastaan tulla. Tuossa kolmossivulla on linkki juutuuppivideoon, missä pilkon kirveellä yhen pötikön. En ole hydellä tehnyt töitä, mutta arviolta luulen, että yhtä paljon on työtä niijen pötikön osien nostelemisessa hydeen kun tuossa pilkkomisessakin, ja melkein väitän kirvestä nopeammaksi. Puhumattakaan siitä vaikutuksesta naapurin rouvaan, jos sellanen näköetäisyydellä olisi. Eikä sataa vuotta minua nuorempi... Jos on oikein oksasta ja vänkkyrää tavaraa, saattaa kallistua hyden puolelle nopeus ja vaivannäkö.
Meillä takassa pallaa arviolta kolmisen kuutiota vuodessa puuta; eikä niissä mitään säästöä synny, tunnelmaa kyllä. Järkevin vaihtoehto olisi ostaa paikalliselta halkokauppiaalta puuvajaan pinottuna koneella kuivattu annos aina syksyisin, kuten rouva teki ennenkuin minut tänne majoitti. Mutta kun miehellä on miehen sisu, on uhottava ja touhotettava itse...
jv