Kirjoittaja Aihe: Laakeri L17/L15 välys  (Luettu 15622 kertaa)

Marraskuu 15, 2015, 15:40:34 ip
Vastaus #15

ari kotka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos keskusteluun osallistuneille hyvistä neuvoista sekä linkeistä.
Itse asensin tuollaisen latan avulla digi-tönäriä apuna käyttäen välyksen kohdilleen.
Ensin magneeton puoleinen kampiakselinpää tasoa vasten, mittaus latasta akselin päähän ,seuraavaksi lohkot ilmaan jolloin kampiakseli
painuu alaspäin ja taas mittaus. Sain tulokseksi 0,23mm joten laitoin 2*0,1mm simmejä ja jälleen tuo mittaus , tulos 0,02mm.
Koska ei tuntunut minkäänlaista välystä ja kampiakseli pyöri herkästi, tyydyin tähän.
Eihän tuo mittaus välttämättä ole kovin tarkka mutta sainhan yhdellä kertaa kohdilleen, ehkä.
Mittaus suoritettu tiivisteen kera sekä ilman stefoja.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 15, 2015, 23:09:21 ip
Vastaus #16

Jouko Pajunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun Kreidlerissä annetaan kampiakselin välykseksi 0.03-0.05 mm BO17 laakereilla (samantyyppiset laakerit). Olen asentanut ne samalla lailla kuin Ari mutta minulla on siihen oma työkalu. Samoin sisäkoolien poisottoon on oma työkalunsa ja paikoilleen laittoa varten kuumennan sisäkoolin kuumailmapuhaltimella peltilevyn päällä.

Kuvassa meneillään välysten tarkistus joka siis onnistuu moottorin paikoillaan ollessa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 16, 2015, 19:43:51 ip
Vastaus #17

Jarmo.Peltola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun Kreidlerissä annetaan kampiakselin välykseksi 0.03-0.05 mm BO17 laakereilla (samantyyppiset laakerit). Olen asentanut ne samalla lailla kuin Ari mutta minulla on siihen oma työkalu. Samoin sisäkoolien poisottoon on oma työkalunsa ja paikoilleen laittoa varten kuumennan sisäkoolin kuumailmapuhaltimella peltilevyn päällä.

Kuvassa meneillään välysten tarkistus joka siis onnistuu moottorin paikoillaan ollessa.

Tässä oikea työkalu ja välykset

Marraskuu 22, 2015, 12:10:55 ip
Vastaus #18

Jari Eronen

• Vieras

Tässä oikea työkalu ja välykset
Noilla välineillä ja osaamisella kyllä välykset saa erinomaisesti kohdilleen. Mukava on ajella asiallisesti laitetuilla laakereilla.

Toinen vaihtoehto L17 -laakerille on käyttää normaalia kuulalaakeria sen tilalla. Aivan vakioon laakeripesään käypää laakeria ei tarvitse shimmailla, asennus on kerralla valmis, laakerointi on kestävä ja luotettava.
Laakerina käytetään tällöin 6203/10 -laakeria. Niitä saa samoihin hintoihin kuin L17-laakeria, 22e/pari.

Esim. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=104021.0
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2015, 12:16:30 ip kirjoittanut Jari Eronen »

Marraskuu 22, 2015, 12:32:14 ip
Vastaus #19

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jännitysten asianmukainen päästäminen pitää sitten aina muistaa. Muovivasaralla pari terävää napautusta kampiakselin molempiin päihin. Useimmiten myös pyörimisen nahkeus loppuu sillä ja välyksistä tulee sopivat. Tai sitten melkein liian väljästä asennuksesta tuleekin liian väljä.

Marraskuu 22, 2015, 14:24:15 ip
Vastaus #20

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
normaalilaakerillekin annetaan 0,10 välys/liikkumavara kampiakselille ,en tiedä miksi tarvitaan
ootteko kattonnu heittokellolla miten kanpiakselin heitto muuttuu asennuksen tai napautuksen jälkeen
juotuu kampiakselin limppujen välistä hiukan avaamaan,ainakin omassa 

Marraskuu 22, 2015, 20:08:01 ip
Vastaus #21

Jaakko Latvanen

• Vieras
... paikoilleen laittoa varten kuumennan sisäkoolin kuumailmapuhaltimella peltilevyn päällä.

Mites on tuossa kuumailmapuhaltimella kuumentamisessa, onko riski saada massaltaan aika pieni sisäkooli sellaiseen "päästö" lämpöön, että laakerin kestävyyden kannalta ei enää karkaisut ole sitä mitä laakerin valmistaja on tehnyt ja tarkoittanut?  Vanhan kansan oppi tuossa oli, ettei saa sinistyä tippaakaan, ja sinistyminen tapahtuu (siis vanhan kansan oppien mukaan) jo alle 200 asteessa.

ihmettellee jaakkovaakko

Marraskuu 22, 2015, 20:18:06 ip
Vastaus #22

jarkko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tarvi paljoa lämmittää jotta menee pudottamalla paikoilleen.   

Marraskuu 22, 2015, 20:42:50 ip
Vastaus #23

Jouko Pajunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
... paikoilleen laittoa varten kuumennan sisäkoolin kuumailmapuhaltimella peltilevyn päällä.

Mites on tuossa kuumailmapuhaltimella kuumentamisessa, onko riski saada massaltaan aika pieni sisäkooli sellaiseen "päästö" lämpöön, että laakerin kestävyyden kannalta ei enää karkaisut ole sitä mitä laakerin valmistaja on tehnyt ja tarkoittanut?  Vanhan kansan oppi tuossa oli, ettei saa sinistyä tippaakaan, ja sinistyminen tapahtuu (siis vanhan kansan oppien mukaan) jo alle 200 asteessa.

ihmettellee jaakkovaakko

Joo, ei sitä tartte kovin kuumaksi lämmittää, näppylähanskat kädessä kärsii pudottaa paikoilleen. Voisihan sitä varmaan vielä helpottaa jäähdyttämällä akselia kylmäsprayllä.

Neljä kesää on nyt takana Kreidlerin laakereilla eikä ole välykset kasvaneet mihinkään. Parhaimmillaan kuitenkin kiersi 14500 kierrosta minuutissa, vakiolaakerit ja kampiakseli.

Marraskuu 22, 2015, 21:17:44 ip
Vastaus #24

Tenho Viittala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
125 Suzukin vaihdelaatikon laakeri 0926215025 käy mitoiltaan E15 laakerin tilalle. En ole kokeillut, toimiiko. On olemassa myös laakeri MR6202/W8C. En tiedä, mistä saa, mutta mitat olisi oikeat.

Marraskuu 22, 2015, 21:27:26 ip
Vastaus #25

Tenho Viittala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ebaysta näyttäisi ainakin löytyvän.

Marraskuu 22, 2015, 21:30:28 ip
Vastaus #26

Jari Eronen

• Vieras
MIkä muuten on L17/E15 laakerien shimmiprikkojen ulkohalkaisija? Vois hommata ns kilotavarana kun tietyn osamyyjän hinnoilla saa kourallisen... Ei sulla Jari E ois tiedossa tuohon sachsin e15 laakeriin korvaavaa ei-shimmattavaa mallia...
Eipä ole tiedossa. Joku taisi jo vastatakin ja ehdottaa korvaavia laakerityyppejä.