Kirjoittaja Aihe: Tunturi Sport vm1967 entisöintiprojekti  (Luettu 4920 kertaa)

Kesäkuu 22, 2015, 09:13:50 ap
Luettu 4920 kertaa

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt Jawan entisöintiprojektin jälkeen alkaa uusi projekti ja entisöitävänä toimii isällä uudesta asti ollut käsivaihteinen Tunturi Sport vuosimallia 1967.

Itse teininä purin tunturin moottorin osiin 20 vuotta sitten ja jostain kumman syystä mielenkiinto loppui silloin ja moottori jäi levälleen puiseen laatikkoon ja nyt sitten iski inspiraatio rueta entisöimään ja läpikäymään tuo mopo. Suurin osa osista löytyi ja moottoriinkin tilasin jo jotain välttämättömiä uusia osia, koska aion tehdä tuon viimesen päälle kuntoon, enkä vain hutasemalla. Tunturin varaosakirja onneksi löytyy, josta näkee hyvin, että mikä osa tulee mihinkin ja millaiset rikat minnekkin jne.

Nuita puhaltimen osia en ole ainakaan vielä löytänyt ainuttakaan, eli jos jollain on ylimääräisenä kohtuukuntoisia niin saa tarjota.

Lokasuojia ei tuntunut mistään saavan uusia, ja löysin jostain tietoa, että Eurassa joku mies tekee tiauksesta Tuntureihin lokasuojia. Joten tilasin pari kuukautta sitten uudet lokasuojat tuohon ja pari viikkoa sitten tuli tekstiviesti, että lokasuojat on valmiina postitettavaksi, kunhan ensiksi ne on maksettu!

Tässä tulee menemään useita iltoja tallissa, aina kun perheeltä jää aikaa, mutta tehdään hitaasti ja varmasti :)

Eilen tuli purettua runko kokonaan osiin ja moottorihan on tosiaan jo atoimeina ollut 20 vuotta, nyt lohkot ja kopat on kiilloitettuina ja odottaa vain kasaamista. Kysymyksiä varmasti tulee eteen ja esitän ne täällä, jos joku Tunturiharrastaja osaisi kertoilla tietoja sitten projektin edetessä.

Tuo moottorin lohkojen kiiltohomma selvisi jo toisella foorumilla, mutta sitten on vielä paljon muuta alumiiniosaa, joista kiinnostaisi tietää, että mitkä osat pitää kiillottaa ja mitkä jättää esim lasikuulapuhalluksen jäljille. Esimerkiksi vanteet ja pyörännavat on alumiiniä, joten pitääkö ne kiillottaa? Toinen kysymys myös. Tuo seisontajalan kiinnityspisto rungossa on todella huonossa kunnossa ja näyttää olevan vinossakin vielä runkoon nähden, joten jos jollain on/voi ottaa kuvan siitä, niin olisin kiitollinen. Osaisi sitten hitsailla sen oikeeseen asentoon kuntoon. Seisontajalka puuttuu myös, koska on isän kertoman mukaan kuulemma joskus jäänyt alas ja mutkassa sitten tökännyt kallistaessa ja isä lentänyt mopon kyydistä useita metrejä ja samalla jalka on katkennut ja jäänyt sille tielleen.

Tässä vielä muutama kuva mitä olen moposta räpsinyt:

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2015, 09:16:00 ap kirjoittanut Mikko Rintakuusi »

Kesäkuu 24, 2015, 14:14:45 ip
Vastaus #1

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Jaa-a :) :)Pakko oli tämän luettuani kommentoida että moinen punainen,juuri vm 1967 Sport oli minun ensimmäinen moponi ja maksoi 300mk joskus n1977 tienoilla ihan ehjänä faijan työkaverilta haettuna jostain "ladon"takaa.
Karvalakki toimitti kypärän virkaa talvisin,lippis kesäisin eikä se tietysti missään kilvissä ollut kun ikäkään tuon ajamiseen riittänyt vaikka ala-asteella kävin koulussakin parit viimeiset luokat....
Muistiin jäi erityisesti se ettei se erityisen "sport"ollut ja käsivaihteet oli surkeista surkein esitys toiminnaltaan.
Vaihtui sitten 125 CB K5 :seen,myin naapuriin 100markalla seuraavalle alaikäiselle josta lie romukuormattu muiden mopo+mp+auton raatojen kera kaatopaikalle jo 80-luvulla.
Hondassapa sitten ikuiset murheet,teit mitä teit,aina toinen pytty pimeänä vähänkin pidemmän matkan jälkeen eli se oli enempi 62kuutionen kuin 125 ja oli se kumma vehje.
Tulppia piti kuumennella-vaihtaa uusiin kaiken aikaa,kaasaria bensapintoineen+suutinkokoineen eestaas räplätä tai koittaa uusienkin osien kera "ehjätä",ei toiminut ei.
(Samat murheet sitten myöhemmin CB450 kanssa ja senjälkeen merkki Honda ja minä emme enää solmineet omistajasuhdetta.)
Adios ei tehnyt yhtään kipeää ja meni seuraavan omistajan jälkeen sekin kaatikselle enempi osakasana jo kuin ehjänä kevarina.
Kawa 90 kuutioinen pieni crossipyörä(noin vm1976) olikin sitten jotain muuta kuin tunska tai aneeminen CB,kulki kuin tauti,toimi kuin sveitsiläinen kello ja vaihteet ei takunneet.
Se olisi mukava omistaa edelleen.... :-\
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2015, 14:19:51 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Kesäkuu 25, 2015, 13:23:16 ip
Vastaus #2

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itsellä samanlainen ollut työn alla vuosia. Tankki hävis kromaamoreissulla, joten rojekti ollut jäähyllä. On muuten kallein mopo osiltaan, mitä olen tehnyt. Kromiosia on paljon ja uustuotantona niistä tulee aika läjä rahaa + lokasuojat jne. jne.
Seisontatuen kiinnitys tuleekin olla vinossa runkoon nähden. Voin ottaa siitä kuvia tarpeen mukaan. Seisontajalkoja on saanut uustuuotantona.
Vannekehät ja navat olen kiillottanut, niinkuin moottorinkin osat. Äkkiseltään sanottuna vain jarrukilvet eivät ole kiillotettuja. Kaikki muut aluosat olen kiillottanut. No kaasarin olen yleensä jättänyt aikalailla sillee.

Kesäkuu 25, 2015, 15:41:01 ip
Vastaus #3

tomi naaramo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ja mulla vois olla jonkun näköinen tankki aihio jouten tommoseen...

Kesäkuu 27, 2015, 06:26:07 ap
Vastaus #4

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itsellä samanlainen ollut työn alla vuosia. Tankki hävis kromaamoreissulla, joten rojekti ollut jäähyllä. On muuten kallein mopo osiltaan, mitä olen tehnyt. Kromiosia on paljon ja uustuotantona niistä tulee aika läjä rahaa + lokasuojat jne. jne.
Seisontatuen kiinnitys tuleekin olla vinossa runkoon nähden. Voin ottaa siitä kuvia tarpeen mukaan. Seisontajalkoja on saanut uustuuotantona.
Vannekehät ja navat olen kiillottanut, niinkuin moottorinkin osat. Äkkiseltään sanottuna vain jarrukilvet eivät ole kiillotettuja. Kaikki muut aluosat olen kiillottanut. No kaasarin olen yleensä jättänyt aikalailla sillee.

Kiitokset tiedoista! Jos vaan saisit kuvia otettua siitä seisontajalasta, niin olisi todella hyvä. Vinossa se näyttää olevan kyllä runkoon nähden. Uusi jalka siihen pitää ostaa myös. Mutta tosiaan runko olisi hyvä olla kunnossa ennenkun aloittaa pohjatöiden teon maalaukselle :)