Juu, ei tässä sikäli mitään ongelmaa ole, että saan minä sen alkuperäisvaraosana tilaamalla, sen letkun. Kun tuo nykyisin minun tallissa majaileva riiali on vähän harvinaisempaa merkkiä (2012 toimintansa aloittanut espanjalainen, ensin Jotagas, nykyisin JGAS merkiltään). Kun maahantuojana on yksi harrastajakaveri, ja pyöriä taitaa olla Suomessa viisi tai kuusi kappaletta, niin ihan kaikkia osia ei välttämättä ole maahantuojan hyllyssä heti ottaa... Yksi letku kuitenkin Suomesta löytyy, ettei tässä sellaista hätää ole. Haapasen Jussi muuten JGASsilla ensimmäisen SM-kisan tänä kesänä voitti, ettei ihan turhasta laitteesta ole kysymys. Ja itseasiassa kaikkia osia on Suomessa, kun yksi pyörä on vain varaosavarastona, mutta SM:ää johtava mies ja pyörä priorisoituu pappa-harrastaja-putputtajan eteen kiireellisyysjärjestyksessä - kaikkien osapuolten yhteisellä sopimuksella - eli siltä osin asiat ovat kyllä kunnossa.
Enemmän minua nyt ihmetytti asiassa tapahtunut muutos. Muutama vuosi sitten, kun edelliseen trialiin tarvitsin kytkinletkua, voin valita hydrauliikkaliikkeistä itseäni miellyttävän, ja teettää letkun odottaessani. Letku taitaa itse asiassa olla ihan tismalleen samanlainen silloiseen Gas Gassiin ja tähän nykyiseen JGASsiin, ettei siihen sen kummempia päitä tarvittaisi, ja silloin, siis vain muutama vuosi sitten, kaikki tarvittavat päät löytyivät hydrauliikkaliikkeen hyllystä. Ja kuten kerroin, en minä hintaa nytkään kysynyt, mutta minkäänlaista mielenkiintoa asian hoitamiseksi ei alan miehillä kuitenkaan täällä savossa löytynyt. Siksi arvelin, että onko lainsäädäntö tai sen valvonta muuttunut, vai ovatko harrastustovereistamme kaikkea itselleen ilmaiseksi ruikuttavat pilanneet tämänkin hankintakanavan?
jv