Kirjoittaja Aihe: led ajovalopoltin  (Luettu 9839 kertaa)

Huhtikuu 04, 2015, 09:45:20 ap
Luettu 9839 kertaa

Jari Hirvonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko saatavilla 6 voltin isolla laippakannalla olevaa poltinta lediversiona?
(Lainasin kuvan hannu kolmin sivuilta)
http://www.hannukolm.com/images/6vpolttimo.JPG

Huhtikuu 04, 2015, 10:20:25 ap
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Koska tukkurilta näyttää löytyvän,on niitä varmasti jälleenmyynnissäkin.

http://ledbulb.en.alibaba.com/product/1248741915-213457390/2013_New_product_6V_27_SMD_5050_P22D_led_bulb_for_motorcycle.html

Mutta en suositttelisi tuon kuvan kaltaista maissintähkä-mallia(corn cob) vaan suljetulla lasilla tai epoxilla päällystettyä mallia.
Ja ennenkaikkea toisentyyppisellä valonlähteellä kuin noilla pienillä keltaisila cree paneeleilla.
Minulla on ollu koekäytössä noita 12V maissilamppuja kun niitä sai ilmaiseksi.Ei välttämättä kestä kauaa jos jännite vaihtelee tai on AC:tä liikaa mukana.Tuommonen jopa toimii AC:llä mutta menee ennenpitkää rikki.Ajoneuvoon en ole kokeillut vaan pöytälamppuun.

Kuitenkin,tuosta linkistä saa oikeat hakusanat googlettamista varten että voi sitten mennä ostoksille.Suomesta noita et löydä-ja jos löytää,on hinta noissa muissa ainakin 10 kertainen.Kannan tyyppi siis on P22d.
Hakuna voisi kokeilla esim "P22D led bulb for motorcycle"

Huhtikuu 14, 2015, 10:35:45 ap
Vastaus #2

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
      Minkäs lainen systeemi on  Vandamotorin kauppaama LED  mopoon ja mp  37:- ecua

Huhtikuu 14, 2015, 15:03:54 ip
Vastaus #3

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla Uralroikan keskustelussa SamiH:n tekemä LED-poltin on jo asiallinen, tuo Alibaba-linkin poltin on hajavaloa antava ja LEDien jähdytystä siinä ei ole lainkaan.
Tuo Alibaban poltin sopii vallan hyvin parkki- ja takavalolle, mutta ajovalossa sen valokuvio on hajavaloa antava, kuten poltinkin. Samoin noisa tehontarve on nin vähäinen, ettei LEDien jäähdytys ole ongelma.

SamiH oli asentanut Star-elementin kiinni jäähdytyslevyyn ja LED:n suunnan, niin että se antaa valoa samaan suuntaan, kuin ajovalon puolivalokin: heijastimen yläosaan, jolloin puolivalon valokuvio jäljittelee jo tuollaisen kauhalampun antamaa.
Lisäksi hän oli tehnyt virran rajoituksen hakkurilla, jollon LED saa aina vakiovirran syöttöjänitteen vaihtelusta riippumatta.

Toki virran voi rajoittaa sarjavastuksellakin, mutta silloin menetetään osa LED:n antamasta hyötysuhteen lisäyksestä.
Tuollaisen Star-elementissa olevan teholedin suositusvirta on n 300mA, maksimi n 500 mA.
Jännitehäviö tuolloin on n 3,5-4V, jolloin  teho on 1,2 W, 0,5 A virralla n 2W.n
Jos akkujännite on 6-7V, tulee sarjavastuksen olla 5-7 ohmia. Vastuksen tehonkeston on oltava  1Watin luokkaa.

Ne kysymykset sytytyksen aiheuttamasta välkynnästä ovat huuhaata, isomman jänittevaihtelun aiheuttaa lataussäädin.
Mutta jos käyttää elektroinista virranrajoiusta LEDeille, ei jännitevaihtelukaan siirry LED:n virtaan.
Sarjavastuksen kanssa ehkä vähän, mutta se jää pieneksi, eikä varmasti häiritse ketään.

Ajovaloisa LEDien käyttö on kyseenalaista.
Mielestäni kannattaa miettiä, ajaako huonoilla valoilla, vai vastaantulevaa häikäisevillä; kummassa päälleajon vaara on isompi?

Huhtikuu 14, 2015, 21:10:07 ip
Vastaus #4

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
      Sillä valon kuviolla ei 50 lukusissa 6 V. pyörissä ole väliä ajajalle kun ei se mene enään Päitsin yö osuuksille mutta olisi kiva näkyä
      päivällä ettei mustat Bemarin aja päälle.

Huhtikuu 15, 2015, 09:11:12 ap
Vastaus #5

john eriksson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tiedä onko tuo ees lailistakaan laittaa ledejä, Mulla katsastusinssi alko kitiseen ku olin laittanu 206 pököttiin  seisonta- ja rekkarin valot ledeiks

Huhtikuu 15, 2015, 09:15:51 ap
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

SamiH oli asentanut Star-elementin kiinni jäähdytyslevyyn ja LED:n suunnan, niin että se antaa valoa samaan suuntaan, kuin ajovalon puolivalokin: heijastimen yläosaan, jolloin puolivalon valokuvio jäljittelee jo tuollaisen kauhalampun antamaa.
Lisäksi hän oli tehnyt virran rajoituksen hakkurilla, jollon LED saa aina vakiovirran syöttöjänitteen vaihtelusta riippumatta.

Siinä on vaan rakentelua niin että monelta jää toteuttamatta,ja osatkin pitää osata hankkia.
Vastaavia polttimoita saakin nykyään valmiina autoihin.Siis jäähdytin ja ohjainlaite on samassa paketissa mukana,sekä kaapelit.Ja onhan LED tekniikkaa jo tehdasasennuksenakin autoissa.En tiedä monissako mutta mitä siitä.Eilen viimeksi Fordin mainos telkussa :)

Kalliita vaan on ne mitä minä näin 80-90 euroa 2 polttimon paketti mutta varmasti sen arvoinen.
Alkuperäinen kysyjä halusi kuitenkin polttimon P22d kannalla sekä 6v pyörään.Semmosia ei ehkä ole koskaan tulossakaan sarjavalmistukseen.Joten pakko modata itse jollain tapaa..

Huhtikuu 15, 2015, 09:23:55 ap
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tiedä onko tuo ees lailistakaan laittaa ledejä, Mulla katsastusinssi alko kitiseen ku olin laittanu 206 pököttiin  seisonta- ja rekkarin valot ledeiks

Sitä ei varmasti moni edes ajattele asentaessaan.Onhan niitä niin kauan jo ollu käytössä..takavaloina varsinkin ja perävaunuissa,rekoissa jne..
Minullekin katsuri vähän motkotti kun oli häikkää kytkennöissä kun ekan kerran katsastin LED ajovaloja.
Olin vaan releistäny hieman puutteellisesti ja menivät yllättäen puoliteholle kesken katsastuksen.
Mutta laillisuudesta ei voinu mitään sanoa kun on E koodi lampun lasissa eikä se ees kattonu sitä oli varmaan nähny ennenkin koskapa oli hänelle jo ehtinyt muodostua mielikuva niistä;kuulemma "vihaa"niitä.
Eli joillain saattaa olla jotain henkilökohtaista LEDejä vastaan :)

Huhtikuu 15, 2015, 10:17:39 ap
Vastaus #8

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valoille on jo vuodesta kirves ollut näkyvyysvaatimuksia, eli valon määrä ja väri ja kulma. Ne täytyy täyttyä vaikka olisi karbiidilamppu, tai sitten tämä säikeen aihe eli led.

Valaisimille on sitten kanssa tuollaisia vaatimuksia, mutta se "e" pitää esim henkilöautoissa löytyä vasta aivan 80-luvun lopussa. Siis hämmästyttävän myöhään! Jälleen, kunhan määrä ja väri ja kulma täyttyy, niin ei ole väliä, millä se valo syntyy.

Mutta kun puhutaan e-hyväksyntää vaativista valaisimista, tulee sen polttimonkin olla e-hyväksytty. Ja se ei ole (vielä) mahdollista tuollaisilla hehkupolttomon korvaajilla. Eli 206'sen katsuri oli ihan oikeassa, kun ne ledit ei ole alkuperäiset valaisimen osat, ja auto on tuon ikäinen. Jälkiasennus-ledien e-hyväksyntä tullee kuitenkin mahdolliseksi aivan lähivuosina, EU'ssa se on jo edistymässä. Tsaarin aikaisen Suomen byroslaviassa tuskin moinen olisi onnistunut koskaan...

Eli: kunhan väri, valon määrä ja kulma stemmaa, niin yleensä ei koira perään hauku. Muuta kuin 1990-2010 autoissa, joissa niitä syynätään, koska ne harvoin on laillisia. Tosin kun sopivasti valitsee ledit, niin läpi menee niissäkin. Nimimerkillä ledejä vastuullisesti jo kauan.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Huhtikuu 15, 2015, 16:04:38 ip
Vastaus #9

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä kaupat informoivat ostajia, eli pesevät kätensä vastuusta!

[ylläpito on poistanut liitteen]