Kirjoittaja Aihe: Renkaan paikkausaine  (Luettu 10348 kertaa)

Syyskuu 23, 2014, 09:08:33 ap
Luettu 10348 kertaa

Auvo Lehtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve! Onko tietoa miten kauvan säilyy ns. renkaanpaikkausaine käyttökelpoisena? Kysymys on lähinnä näistä pienistä ( 300 ml ) paikka-aine pulloista missä on tuo pätkä letkua ja rengasventtiili päässä millä sitten rengasrikon sattuessa täytetään/paikataan rengas. Tosin itse en ole kertaakaan käyttänyt ko. systeemiä. Olen hankkinut kaikkiin kulkuneuvoihini tuollaisen mutta tuli tässä vaan mieleen että säilyykö miten kauvan.   

Syyskuu 23, 2014, 10:29:21 ap
Vastaus #1

Harri Kauranen

• Vieras
Mulla oli kerran pari vuotta törppö ronkissa ja sit kun sitä tarvi,ei ollukkaan painetta kuin ihan vähän.

Syyskuu 23, 2014, 10:39:04 ap
Vastaus #2

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ainakin se arveluttaa että miten se kestää pakkasta,paitsi jos se nyt sitten ei olekkaan vesiliukoista kuten olen luullut..aika vähän noita olen käyttänyt mutta paine ei varmaan monia vuosia pullossa pysy jos se on kesät talvet ulkona.

Puutarhatraktorin 3 useasta kohtaa halkeillutta rengasta paikkasin keväällä uudella CRC pullolla ja vielä on ilmaa pitäneet.
Että ei ne ihan huonojakaan ole vaikkei toki 11-D erikoisaineen veroisia.Tää nyt oli hätäratkaisu koska vannetta ei saanut vetoakselilta irti.

Syyskuu 23, 2014, 10:59:55 ap
Vastaus #3

Stefan Holmström

• Vieras
Olen säilyttänyt purkkeja (isoja ja pieniä) niin autossa kuin kylmässä liiterissä, ja enimmillään ovat 3-4 vuotta kestäneet ennen käyttöä. Ravistan kuitenkin purkkeja muutaman kuukauden välein, kun satun näkemmän sellaisen, ettei se aine paakkuunnu (ainakin uskottelen itselleni että siitä on hyöytä  ;) ). Nyt viimeksi täyttyi vuotava Pösön rengas purkilla joka on ainakin kaksi vuotta vanha, säästin kuitenkin vielä osan, sillä purkistahan riittää ainakin pariin paikkaukseen (käsipumpulla sitten oikeat paineet, rengasta pyöritellen).
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2014, 11:03:05 ap kirjoittanut Stefan Holmström »

Syyskuu 23, 2014, 19:50:26 ip
Vastaus #4

Kari Vähäkainu

• Vieras
Minulla tyhjeni 90-luvun alussa jenkin takarengas yön aikana. Kyllästyin joka aamu laittamaan ilmaa joten ostin paikkapullon, truuttasin sen renkaaseen ja samalla laitoin oikeat rengaspaineet, sitten ajoin kymmenisen kilsaa kuten ohjeissa sanottiin. Sen jälkeen ei tarvinnut edes paineita tarkistaa, ajoin ilman toimenpiteitä renkaan sakkorajalle.

Syyskuu 23, 2014, 21:08:56 ip
Vastaus #5

Jani Erola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Moro.

Nuo venttiilistä renkaan sisään tarkoitetut paikkaus mömmöt on tarkoitettu vain ensiapuun.
Rengasrikon jälkeen kannattaa rengas viedä rengasliikkeeseen jossa rengas otetaan vanteelta pois ja tutkitaan
Että rengas on sisältä ehjä. Monta kertaa olen törmännyt siihen että asiakas tuo renkaan paikattavaksi ja minä olen
Kysellyt että onko renkaalla ajettu tyhjänä? Yleensä vastaus on että ei ole ajettu tai on mutta todella vähän.
Sitten kun otan renkaan vanteelta pois niin tubeleskalvo on murusina renkaan sisällä ja kudokset on näkyvissä. Renkaasta
Päälleppäin ei välttämättä näy mitään vikaa mutta runkovikainen rengas moottoritienopeudessa on vaarallinen.
Muutaman kerran olen törmännyt siihen että renkaassa oleva reikä on ollut niin pieni että paikka-aineen jälkeen reikää ei löydy olllenkaan.

T:Jani Erola

Syyskuu 23, 2014, 21:26:32 ip
Vastaus #6

Antti Jokinen

• Vieras

Muutaman kerran olen törmännyt siihen että renkaassa oleva reikä on ollut niin pieni että paikka-aineen jälkeen reikää ei löydy olllenkaan.

Voiko sen sitten jättää silleen?

Syyskuu 23, 2014, 21:43:37 ip
Vastaus #7

Jani Erola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus

Voiko sen sitten jättää silleen?

Jos alkuperäistä vuodon aiheuttajaa ei löydy on rengas mahdoton paikata. Yleensä tässä tapauksessa on
Laitettu vanteelle uusi tai ehjä käytetty rengas kun ei uskalla ottaa riskiä että sama rengas on kohta taas tyhjä.

Syyskuu 23, 2014, 22:12:28 ip
Vastaus #8

Antti Jokinen

• Vieras
Kysyin, koska uusi vanteelle asennettu rengas vuosi. Renkaan asentanut firma luuli venttiilin vuotavan ja vaihtoi sen uuteen.
Kotona rengas tyhjeni päivässä, joten käytin paikkausainetta päästäkseni ajelemaan. Yhtään ei ole paine vuotanut tämän jälkeen koko kesänä. Tuhansia kilometreja olen ajanut sen jälkeen.

Syyskuu 23, 2014, 23:32:15 ip
Vastaus #9

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro.

Nuo venttiilistä renkaan sisään tarkoitetut paikkaus mömmöt on tarkoitettu vain ensiapuun.
Rengasrikon jälkeen kannattaa rengas viedä rengasliikkeeseen jossa rengas otetaan vanteelta pois ja tutkitaan
Että rengas on sisältä ehjä. Monta kertaa olen törmännyt siihen että asiakas tuo renkaan paikattavaksi ja minä olen
Kysellyt että onko renkaalla ajettu tyhjänä? Yleensä vastaus on että ei ole ajettu tai on mutta todella vähän.
Sitten kun otan renkaan vanteelta pois niin tubeleskalvo on murusina renkaan sisällä ja kudokset on näkyvissä. Renkaasta
Päälleppäin ei välttämättä näy mitään vikaa mutta runkovikainen rengas moottoritienopeudessa on vaarallinen.

No,kysymyshän oli vain tuon aineen säilyvyydestä joka on tietysti tarkoitettu vain ensiapuun.Olen pyrkinyt pitämään ko. pullon mukana aina,pakkasesta se ei pahaa tykkää mutta olen koittanut pitää pullon uusintavälinä n.1-2 vuotta.Silloin se ainakin toimii,pitää tietty pitää mielessä että se paikkaa vain pieniä reikiä.

Syyskuu 24, 2014, 08:12:07 ap
Vastaus #10

Jani Erola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomenta.

Lainaus
No,kysymyshän oli vain tuon aineen säilyvyydestä joka on tietysti tarkoitettu vain ensiapuun.Olen pyrkinyt pitämään ko. pullon mukana aina,pakkasesta se ei pahaa tykkää mutta olen koittanut pitää pullon uusintavälinä n.1-2 vuotta.Silloin se ainakin toimii,pitää tietty pitää mielessä että se paikkaa vain pieniä reikiä.

Kysymys oli ihan selkeä, luulis että purkissa on joku parasta ennen päiväys ja säilytys ohjeet. Sinänsä hieman outoa että painepulloa voi
Säilyttää kesällä kuumassa ja talvella kylmässä autossa. Spray purkkia ei ainakaan suositella näin säilytettäväksi.
Otin vain kantaa siihen kun moni käyttää ainetta väärin. Eikä vuodon todellista aiheuttajaa lähdetä edes selvittämään. Monta henkilöautoa olen täällä Tampereen alueella tien päältä pelastanut kun uusissa autoissa ei ole kunnon vararengasta ja paikka pullosta ei ole ollu mitään hyötyä. Mikään ei voita kunnon vararengasta ja renkaanvaihto välineitä.

Syyskuu 24, 2014, 08:24:19 ap
Vastaus #11

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kylmästä pullosta ei tule painetta, laittaa pullon ikkunalle ja lämppäri täysille.

Syyskuu 24, 2014, 12:04:23 ip
Vastaus #12

Jarno Aheinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Mä löysin tollasen pullon erään aihioni peräloodasta, ollut siellä todistettavasti vuodesta 98, oli meinaan kuitti auton papereiden mukana. Eipä siinä mitään, ajattelin heittää menemään mutta koitin kuitenkin että olisko painetta ja olihan siellä, joten käytin sen pois pariin mikroauton renkaaseen ja käyttiksen hiljalleen vuotavaan renkaaseen, ja perkules! toimivaa ainettehan se vielä oli. ;D
Eli melkolailla vuosikerta kamakin voi toimia jos riittävän huolimattomasti säilytetty!  :)
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Syyskuu 25, 2014, 07:43:59 ap
Vastaus #13

Auvo Lehtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve! Aikalailla tuo aine tuntuu olevan kovin ailahtelevaista. Jossain purkissa on parastaennen ( muistaakseni CRC-merkissä ) mutta kaikissa ei. Sattuipa yhdellä purkilla niin että kun pidin sitä työkalupoksissa n. kaksi vuotta niin se oli tyhjentynyt, onneksi olin käärinyt sen suojakankaaseen mikä oli imenyt paikka-aineen , yllättävää kyllä kokonaan eikä ollut sutannut mitään muuta. Jotenkin tuntuu siltä jos sen vararenkaan saisi sittenkin mukaan ja jonkimmoinen ilmapumppu, moottoripyörä on sitten taas toinen juttu.

Syyskuu 28, 2014, 15:10:12 ip
Vastaus #14

Markku Hakola

• Vieras
Pari vuotta on pääsääntöisesti säilyneet, mikäli on ns. korkkaamattomana säilytetty.
Mikäli pikkasenkin on käytetty, niin sitten tyhjenee itsekseen.
Ilmeisesti se pullon venttiili  "jää kantaan" nja laskee ponneaineet hiljalleen pois.