Ei minulla mitään tietoa tai räjäytyskuvia ole, muistikuvia vain: ostin lappeenrantalaisesta mp-kaupasta tuollaisen 430-automaatin 80-luvun puolivälin paikkeilla. Muuttotavarana se kulki mukanani Vantaalle -86 syksyllä, ja myin sen kait seuraavana vuonna Porin suuntaan. Pyörän vuosimallia en muista, mutta se oli valkoisilla muoviosilla. Joskus myöhemmin taisi selvitä, että se yksilö oli ollut ehkä Penttilän Maukalla itsellään - siis MP-Racingin, Husqvarnan maahantuojan, perustajalla ja silloin omistajalla - käytössä, ja hän olisi sillä ajellut veteraanicrosseja. Siinä yhteydessä tuli sellainen käsitys, että kyseinen pyörä olisi ollut alunperin peltitankkinen, mutta muutettu uudemman mallin ulkonäölle noilla muoviosilla? Muistini mukaan olisin Maukan itsensä kanssa jutellut tuosta pyörästä myöhemmin jossain huolintaliikkeen kokkareilla, ja hän olisi kertonut, että laittoi omaansa Suzukin crossipyörän männän - kevyemmän ja tasaisemman käynnin antavan - ja myös, että tuohon automaattivaihteen rumpuun olisi tehty pinnoite jostain muusta metallista kuin alkuperäinen teräksinen, muutti kuulemma laatikon pehmeämmäksi toiminnaltaan sekä kestävämmäksi. Ja tuo Suzukin mäntä poikkesi halkaisijaltaan alkuperäisestä, olisiko pitänyt peräti putkittaa uusiksi vai porata vain? Nelivaihteiseksi sen laatikon muistaisin. Mutta muistikuvia, hataria sellaisia ovat nämä, siitä laitteesta ei minulla taida olla edes yhtä ainutta valokuvaa.
Varmoja muistikuvia on tuosta pyörästä, että se ei ollut kovin paha koneeltaan, siis verrattuna muihin sen ajan 500-luokan kaksitahtisiin. Käyntiin se lähti parhaiten, kun otti vasemmanpuolen jalkatapin irti pultistaan ja sai käynnistyspolkimelle hieman pidemmän liikkeen. Pidin sillä ajellessani aina sellaista työkalua, muistaakseni 13 millin avainta, mukana. Sai kaaduttuaan tai muuten stumpattuaan varmemmin käyntiin, kun irrotti tuon jalkatapin ensin, ja laittoi sitten taas paikalleen kone käynnissä...
Tuo 430 kuutiota kummittelee minun mielessäni niin, että se olisi ollut rekisteriotteessa, mutta en voi siitäkään valalle mennä.
Maukan muuten tapasin muutama vuosi sitten Trawemunden ja Helsingin välillä laivassa - hän oli tulossa Saksasta sixiä katsomasta, oli reissussa toisen aikansa mantsa-kärki-kuskin, Reijo Myllyksen kanssa, vaimotkin molemmilla mukana. Itse olin trialin joukkue-MM porukan mukana Sveitsissä - kuljetusauton toisena kuskina - ja sieltä kotimatkalla, ja crossin joukkue-MM porukkaa oli myös samalla laivalla tulossa kait Belgiasta. Kovasti oli mp-juttuja, ja muitakin, mukavaa porukkaa kaikki.
Ajautui taas muisteluihinsa jaakkovaakko