Kirjoittaja Aihe: IC 49 vm 1951 vanteiden pinnat  (Luettu 13631 kertaa)

Toukokuu 03, 2014, 10:17:34 ap
Vastaus #15

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sinkkaukseen tarkoitettujen kemikaalien listalle tuli muutoksi. Sóittivat sieltä firmasta, josta tarvikkeet tilasin ja suosittelivat vaihtaa tuon sinkki sulffaatin vahvempaan malliin. Tilaamani kama oli vähän turhan laimeaa tarkoitukseeni. Asiantunteva ja hyvä palvelu tuossa putiikissa.

Eli lopullinen lista näyttää nyt tältä:

AM0270
Ammonium chloride, extra pure, Ph Eur, BP, U
1
1 kg
33,28
alv 0%
33,28

AM0398
Ammonium sulfate, extra pure
1
1 kg
24,96
alv 0%
24,96

CI0206
Zinc sulfate heptahydrate, extra pure, Ph Eur, B
1
1 kg
35,36
alv 0%
35,36

Laskun arvonlisäveroton summa yhteensä
112,60
Laskun arvonlisävero 24% yhteensä
27,02
Maksettava yhteensä
139,62

Näillä mömmöillä pitäisi homman hoitua. Toimitusaikakin tipahti viiikkoon.

Toukokuu 15, 2014, 21:44:32 ip
Vastaus #16

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarkemmin selvitettyäni asiaa, ovat vientimallien IC:n pultit pääsääntöisesti pinnoitettu Kadmiumilla. Myös nuo iskareitteni pultit jotka ilmoitin olevat 100 %:seti sinkatut. Eli eippä tuo nyt sitten niin faktaa ollutkaan.  Vientimallien pulteissa on myös ollut stanssattuna salmiakin näköinen kuvio (luulisin sen olevan IC:n logo hyvin pienessä koossa).

Tämä siis vientimalleissa. Olen tuossa pari näitä pyöriä purkanut (sisämarkkina=neuvosto malleja) ja logoja enkä minkäänoloista (edes jäämiä) pinnoitetta ole niistä löytänyt. Tänä pulttien ryhmään ei kuulu kromatut pultit. Niissä on aina jotain kromista jäljellä.

Minun ei tarvitse pulteissa tuota Kadmiumia käyttää mutta etuhaarukasta kyseistä pinnoitetta löytyy. Suomessa on Kadmium pinnoitus kielletty vuonna 1991. Eli moinen operaatio pitänee tehdä itse. Onko jollain kokemusta moisesta operaatiosta. Melkoisella varmuudella se tehdään samalla systeemillä kuin sinkkauskin. Olen yrittänyt metsästää Kadmium anodiksi sopivaa metallinpalasta mutta turhaan. Olisikohan kenelläkään sellaista nurkissa ylimääräisenä pyörimässä? Kävisikö tuo sama kemikaali seos mitä aion käyttää sinkkauksessa myös tähän pinnoitukseen vai tarvitseeko hankkia taas jotain uutta? Jos siis jollain olisi pala kadmiumia myynnissä, niin olisin oikein kiinostunut.

USA:ssa tämä pinnoitusmuoto on vielä muutamassa osavaltiossa sallittu joten sinnekkin voisi etuhaarukkansa lähettää. Mutta haluisin hoitaa homman itse.

Toukokuu 15, 2014, 22:12:53 ip
Vastaus #17

Toni Alaranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuosta; Tilasin itse laakerimetallia rotometalssilta ja homma toimi niinkuin pitikin.
http://www.rotometals.com/SearchResults.asp?Search=cadmium

Toukokuu 16, 2014, 14:28:28 ip
Vastaus #18

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaako myrkyllisellä kadmiumilla pinnoitus, kun sinkki pinta on kuitenkin saman näköinen ja suojaa ruostumiselta yhtä hyvin?

Toukokuu 16, 2014, 22:06:14 ip
Vastaus #19

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaako myrkyllisellä kadmiumilla pinnoitus, kun sinkki pinta on kuitenkin saman näköinen ja suojaa ruostumiselta yhtä hyvin?

Niin, mene ja tiedä. Entisöinti on kuitenkin tässä kyseessä. Mattakromi olisi kaiketi lähempänä Kadmiumia kuin sinkki.

Kuva on lainattu osoitteesta  http://deltaspecialtycoatings.com/delta_services.html

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 18, 2014, 23:18:17 ip
Vastaus #20

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Irroittelin tuossa vanteistani pinnoja sinkitystä varten. Kymmenkunta niistä ei kestänyt prosessia vaan katkesivat. Vaikka ensin lasikuulapuhalsin kaikki kierteet näkyviltä osin ja liotin niitä CRC:ssä. Ruoste on heikentänyt niitä ja nippojen kierteetkin olivat samasta syystä jymähtäneet. Siirtyy tämä sinkkausprojekti sitten syksyyn. Silloin saan uusia pinnoja hajonneiden tilalle. Kaikki ne on kerralla tehtävä jotta ovat sitten saman värisiä.

Kiitos avusta kaikille tähän keskusteluun osallistuneille ja selvisihän se pinnojen päälystysmateriaali.