Ostin vuosi sitten vuoden vanhan Helkaman sähköpyörän, maksoi 900 €. Ajoin sillä viime talven joka arkipäivä 9 km:n työmatkan. Kun tuli ekat liukkaat kelit kaaduin puolen tusinaa kertaa ensiasennusrenkailla. Kun moottori hyrähtää jyrkässä mutkassa ja samalla polkee kovaa, lähtee perä alta tai keula puskee. Vaihdoin nastakumin eteen ja karkean nastattoman taa, sitten alko pysyä pystyssä. Jos ajaa isoimmalla avustustasolla, ei tartte Oulun teillä vaihtaa isoimmalta vaihteelta ikinä pienemmälle. Kovimmilla pakkasilla latasin akun töissäkin, muuten joka päivä kotona. Talvella virta riittäisi keskimäärin ehkä 30-40 km:n ajoon isoimmalla avustuksella.
Olen kuullut että etuvetopyörässä luistaa keula helposti alta, en ihmettele kun minun takavedossakin oli pito-ongelmia. Harkitsin E-spin -sarjaa tavispyörään, mutta käytetty Helkama näyttäisi olevan hyvä valinta kun kaikki on tehdasasennuksia ja Panasonicin kone. Kiinan koneet jyllää muuten sähköpyörämarkkinoilla.
Olen ollut oikeinkin tyytyväinen sähköpyörän ostoon, muuten ei olis jaksanut pyöräillä noin paljo viime talvena. Käytetyssä pyörässä oli napadynamo valmiina. Helkaman ergonomia ja jarrut ovat oikein hyviä. Jousitettu etuhaarukka ja satula.
Ainoo huono puoli on että saapi ohitella muita pyöräilijöitä solkenaan.