Kirjoittaja Aihe: Pukki korisee  (Luettu 3469 kertaa)

Kesäkuu 24, 2013, 18:05:34 ip
Luettu 3469 kertaa

Ilpo valta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Classic Jodphur Pant Club of Finland (CJPCF)
Morjens Körmyt

Pukki korisee

Puch SGS 250 oli keväällä laakereiden vaihdossa. Samalla vaihdoin uuden ensiöketjun joka viime syksynä pamahti Moto-Parkista tullessa. Kun nyt laittaa kytkimen pohjaan koneen ollessa käynnissä, kone pyörii normaalisti ilman mitään sivuääniä. Kun laittaa vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa kuuluu koneesta aika vahva "korina". Ääni häviää heti kun ottaa vaihteen pois päältä. Kytkin toimii ja vaihteet pelaa, eikä ajaessa huomaa mitään erityistä. Onko teillä kenelläkään ollut vastaavaa tautia ja mistä pitäisi vikaa alkaa selvittämään?

Jos joku haluaa s-postiinsa ko. taudista lyhyen video pätkän niin voin laittaa kun lähettää minulle osoitteensa.

Pikkusen olen vielä ns. täpinöissäni äskeisen koeajolenkin suhteen. Tulin etuajo-oikeutettua tietä 80km/h. Vasemmalta eteen kääntyi sininen maasturi jota kuljetti keski-iän paremmalla puolen oleva ämmä. Olin lähellä ajaa ko. maasturin oikeaan kylkeen mutta onneksi oikealla puolella oli linja-auto pysäkki ja sain Pukkini pyörät lukossa luisumaan sitäkautta väistäen. En ole näkymätön. Pyörässä palaa valot. Minulla on valkoinen kypärä, valkoiset peilihansakat ja valkoinen heijastinvyö. Eikä aurinkokaan paistanut tästä suunnasta. Tämäkin panee Pukin korisemaan.

Ilimoja

Ilpo
Puch SV 175cc vm. -62
Puch SGS 250cc vm. -68
Tunturi Start 50cc vm. -78
Ktm GS 250cc vm. -90
Dirt Bike (kiinal.) 110cc
Zündapp Combinette 428 -61
Honda Monkey 50cc 80-luv. osina

Kesäkuu 25, 2013, 21:16:44 ip
Vastaus #1

Ilpo valta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Classic Jodphur Pant Club of Finland (CJPCF)
Morjens Körmyt

Pukki ei enää korise

Edellisessä viestissä kerroin, että miten ääni ilmeni. On joskus vaikeaa lähteä etsimään vikaa pelkän äänen perusteella. Ääni ei kuitenkaan ollut mielestäni laakerista lähtevää ääntä ja olihan kaikki koneen laakerit vaihdettu viime talvena. Kun lähtee etsimään ääntä aiheuttavaa vikaa on tietenkin toiveena, että vika löytyisi helpoimman kautta kuin että tekee paljon turhaa purkamista. Lähdimme etsimään vikaa Pukki kaverini kanssa kytkinpakan purkamisella. Irroitimme ensiöketjun rattaineen ja saimme kytkinlevyt irti pakasta. Tutkimme pakkaa ( en tiedä, että onko oikea nimitys) siis sitä kytkinlevyjen ulommaista kehikkoa missä on ensiöketjun hammaspyörät. Pakan sisällä oleva (levyjen keskellä) kehikko hankasi pakassa olevien kolmen niitin kanssa ja ääni lähti tästä. Se miksi en aiemmin huomannut tätä johtuu siitä, että viime syksynä Pukista katkesi vanha ensiöketju ja samalla kytkinpakan kehikonhampaat näyttivät huonolle. Lähetin pakan Itävaltaan koneistettavaksi ja sieltä tulikin kunnostettu pakka. En laittanut tätä pakkaa kiinni vaan odotin kevääseen koneen laakeroinnin valmistumisen. Kasasin kytkimen uudella pakalla katsomatta tai mitenkään sovittamatta luottaen siihen, että eihän pakka rahissut ennekään ja minulla nyt oli koneistettu pakka. Pakan pohalla oli kuusi niittiä joista kolme hankasi pakan sisäkehikkoon. Ajoimme supralla niitin kannat matalammaksi ja ääni hävisi. Nyt pyörä pitäisi taas olla ajokunnossa pukkeiluun.

Lämpimiä ilimoja, kireitä siimoja, kuumia koneita ja turvallisia kilometrejä toivottaen

Ilpo

Puch SV 175cc vm. -62
Puch SGS 250cc vm. -68
Tunturi Start 50cc vm. -78
Ktm GS 250cc vm. -90
Dirt Bike (kiinal.) 110cc
Zündapp Combinette 428 -61
Honda Monkey 50cc 80-luv. osina