Kirjoittaja Aihe: Vääntömomenttien yksiköiden muunnos  (Luettu 10837 kertaa)

Kesäkuu 04, 2013, 17:20:03 ip
Luettu 10837 kertaa

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jäi sen verran eilisestä keskustelusta kaivelemaan, että selvitin asian. Clymerin korjausoppaassa käytetään seuraavia momentin yksikköjä: ft.-lb, mkg ja cmkg. Tuntui selkeimmältä avata tuo ft.-lb Newtonmetreiksi. Kaava menee näin: 1 ft.-lb = 0,305 m * 0,454 kg * 9,81 m/s2 = 1,36 Nm. Esim. CB350:n kannen pulttien kiristysmomentti on 14 ft.-lb * 1,36 = 19,04 Nm. Kerroin on muuten sama kuin hevosvoiman ja kilowatin välillä. Edelleen tuntuu jotenkin oudolta, että kansipultteja ei tuon kireämmälle vedetä...
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Kesäkuu 05, 2013, 07:59:08 ap
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Edelleen tuntuu jotenkin oudolta, että kansipultteja ei tuon kireämmälle vedetä...
Mie en nyt jaksa alkaa tuota matikkaa miettimään,mutta oikeaan tulokseen olet varmasti päässyt ;)
Aiemmin tuli vaan mieleen kun juttu alkoi,että sinullakin ehkä sellainen momenttiavain että siinä löytyy Nm lisäksi lbft sekä kpm asteikot.Eli tällöin ei tarvitse miettiä mitään laskutoimituksia.Paitsi että ainakin Honda ShopManualissa on ilmoitettu kirit kg-cm yksiköin,ja en usko että kenelläkään on sellaista momenttiavainta ;) tai itellä ne avaimet on niin vanhoja että luulen ettei muillakaan ole..
Sensijaan ennen Si-järjestelmän iskostumista myös vanhempien konkareiden päähän muistaakseni puhuttiin yleensä kiloista vaan ja tarkoitettiin sillä kilopondimetrejä(kuten Karikin eilen mainitsi).Ainakin mitä pikkupoikana pyöriskelin konepajalla 70-luvun alussa niin kiloista ne aina puhui ja Newtonit oli luultavasti jotain avaruusmiesten höpinöitä ;D

Kesäkuu 05, 2013, 20:46:25 ip
Vastaus #2

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Edelleen tuntuu jotenkin oudolta, että kansipultteja ei tuon kireämmälle vedetä...
Mie en nyt jaksa alkaa tuota matikkaa miettimään,mutta oikeaan tulokseen olet varmasti päässyt ;)
Aiemmin tuli vaan mieleen kun juttu alkoi,että sinullakin ehkä sellainen momenttiavain että siinä löytyy Nm lisäksi lbft sekä kpm asteikot.Eli tällöin ei tarvitse miettiä mitään laskutoimituksia.Paitsi että ainakin Honda ShopManualissa on ilmoitettu kirit kg-cm yksiköin,ja en usko että kenelläkään on sellaista momenttiavainta ;) tai itellä ne avaimet on niin vanhoja että luulen ettei muillakaan ole..
Sensijaan ennen Si-järjestelmän iskostumista myös vanhempien konkareiden päähän muistaakseni puhuttiin yleensä kiloista vaan ja tarkoitettiin sillä kilopondimetrejä(kuten Karikin eilen mainitsi).Ainakin mitä pikkupoikana pyöriskelin konepajalla 70-luvun alussa niin kiloista ne aina puhui ja Newtonit oli luultavasti jotain avaruusmiesten höpinöitä ;D
Olin tekulla 80-luvun alussa ja silloin jo laskettiin Newtoneilla. Olin kylläkin rakennuspuolella ja sen vuoksi konepuolen momenttien suuruusluokat ovat hieman hataralla pohjalla. Nyt on kuitenkin kerroin löytynyt ja tästä eteenpäin tiedän, paljonko vääntelen mitäkin mutteria ja pulttia :)

Kesäkuu 06, 2013, 10:17:19 ap
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Olin tekulla 80-luvun alussa ja silloin jo laskettiin Newtoneilla. Olin kylläkin rakennuspuolella ja sen vuoksi konepuolen momenttien suuruusluokat ovat hieman hataralla pohjalla. Nyt on kuitenkin kerroin löytynyt ja tästä eteenpäin tiedän, paljonko vääntelen mitäkin mutteria ja pulttia :)
Minä taas puolestani kävin vaan tekulla pääsykokeissa ja menin sit kumminkin suoraan töihin kun raha veti puoleensa koulunpenkkiä enemmän :)
Ja myöskin ne tekemisen ja työn kautta oppineet vanhemmat siellä puhuikin vaan kiloista,oli sitten kyse ilmanpaineesta tai pultin kiristämisestä.Kumminkin nuo uudet yksiköt oli varmasti myös ammattikoulussa jo-80 käytössä,en vaan muista takuuvarmasti.

Kesäkuu 06, 2013, 11:47:34 ap
Vastaus #4

mikko laitinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla on ihan näppärä muuntotyökalu:
http://www.unitconversion.org/unit_converter/torque.html

Tuo antaa tulokseksi 18.981452Nm, joten laskelma on oikein.

Kesäkuu 06, 2013, 14:32:54 ip
Vastaus #5

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Mullon tällanen   työpydälle ladattuna,kätevä käyttää.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Kesäkuu 06, 2013, 15:59:16 ip
Vastaus #6

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Meidän ope amatsussa 69-70 luvun taiteessa  sano ettei teidän kannata tuumia opiskella sillä ne poistuu ihan just käytöstä .Mutta vieläkin siihen törmätään.
Tuolla käännin /muunnin
www.calkoo.com/?lang=5&page=12#

Kesäkuu 06, 2013, 16:44:59 ip
Vastaus #7

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla on ihan näppärä muuntotyökalu:
http://www.unitconversion.org/unit_converter/torque.html

Tuo antaa tulokseksi 18.981452Nm, joten laskelma on oikein.
Onkin hyvä sivu, meni heti talteen! :) Tuosta laskien tarkka kerroin on 1.3556. Hyvä juttu!