Kirjoittaja Aihe: Fram vai Solifer  (Luettu 4339 kertaa)

Tammikuu 01, 2013, 19:40:17 ip
Luettu 4339 kertaa

Tuomo Mikkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Classic motorissa keskustelu kumpi on alkuperäinen valmistaja, eiköhän se ole Solifer vai olisko Fram tehnyt lisenssillä Ruotsissa?
Olis mukava jos joku asaintunteva vastaisi.
Tuomo

Solifer eller Fram?
Solifer eller Fram?

Publicerad 2012-12-20 17:13

Fråga: Jag gick i misstag och helt utan egen förskyllan och blev återfallsmopedist. Av den orsaken började jag att bild googla på min gamla moped, den jag hade när jag var 15 år förra gången.  Det var en Solifer sport från 1972. Men döm om min förvåning när jag hittar en Fram-King 1972 som är exakt likadan. Då kommer min fråga: vilken är originalet och vilken är kopian?

B-O

Svar: Jag har faktiskt ingen koll på detta. Har vi någon som kan hjälpa B-O med detta? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Jim Lundberg
Jim Lundberg

Jim Lundberg Skribent
Visa fler artiklar av Jim Lundberg
On
Off

5 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
    Josefine Andersson 2012-12-21 11:43 Rapportera

Jag är inte säker med det är troligen Fram/King som är originalet, då det funnits sedan 50-talet och alltid gjort egna modeller vad jag kan förstå. Solifer är ett finskt märke som var populärt i Finland. De importerade även många svenska mopedmodeller som t.ex Crescent och gav dom andra namn som Komet och dylikt.
    Fram och King var från början två olika bolag som saluförde samma modeller med under varsitt namn. Fram i Uppsala och King i Hälsingborg. Sedan slogs de ihop och bildade Fram/King bolagen.
    Någon annan som styrka eller dementera min teori?
    Jim Lundberg 2012-12-21 13:46 Rapportera

Jossan - visst var det väl så att det var två bröder som hade Fram respektive King?
    Mattias Nyström 2012-12-23 13:58 Rapportera

"-den jag hade när jag var 15 år förra gången"
    Bästa kommentaren jag läst på länge. Jag har också blivit 15 år igen.
    Jim Lundberg 2012-12-23 15:20 Rapportera

Femton år är ingen ålder - det är ett tillstånd!
    Kjell Törnqvist 2012-12-24 11:23 Rapportera

Jag skulle tro att det var Solifer som såldes som FRAM i Sverige. Bensow Oy/Ab tillverkade Solifer mopeder.

Kjell T

Skriv en kommentar

Ditt namn

Validering

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2013, 19:43:49 ip kirjoittanut Tuomo Mikkola »

Tammikuu 02, 2013, 16:39:03 ip
Vastaus #1

Jorma Valkjärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 :o
Moro

Jaa-a...!  Uuteen, jalkavaihteiseen aikaan Solifer varautui jo 1968. Silloin esiteltiin Hollannissa Solifer Speed-50. Siinä oli tosin vielä pedaaleilla varustettu Tomos 3V moottori, mutta jalkavaihteinen!
Mutta Solifer 4-Speed:kin suunniteltiin jo 1969. Moottoriksi valittiin Tomos 4V, mutta jo sallitulla (1970) kickstart-käynnistyksellä ja jalkatapeilla.
Rungon, polttoainesäiliön valmistaja on (ilmeisesti) kuitenkin Italiasta, mutta Speed-69 lainaa vielä esim: kromitukiputket moottorilta-takavaimentajille ja etuvalaisin.
SM-mallien 1974 - 76 rungot tulivat varmuudella Italiasta, mutta Hanski Jokinen ne suunnitteli Solifer-tehtailla.

Jore