Kirjoittaja Aihe: Sachssi pätkii ja syö tulppia  (Luettu 5255 kertaa)

Joulukuu 12, 2023, 09:37:54 ap
Vastaus #15

Eino Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mystiseltä kuulostaa Sachs-Jupiterin käytös.Itsellä on noita Sachs moottoreilla olevia mopoja (Jupiter,Crescent,Øglaend) jokunen kappale.Kaikki on -50-60-luvun vehkeitä ja vaatineet aikanaan kunnostuksen. Aikaisemmissa viesteissä jo on annettu hyviä ja seikkaperäisiä ohjeita kunnostukseen.Itse olen käynyt perusteellisesti "virtavehkeet" läpi:-kärjet,konkan,johdot,puolat,mankkupyörän(kiilauran/magneetit) jne.NGK:n tulppia olen käyttänyt ja hyvin ne on pelanneet. Jos olet "virtavehkeet" käynyt perusteellisesti läpi, niin eipä sielä puolen pitäisi syytä olla. Tuo käyntiin lähdön vaikeus kuitenkin antoi osviittaa mahdolliseen bensapulaankin? Omat koneet on 2-vaihteisia alkuperäisiä vakiomoottoreita kokoonpanoltaan, alkuperäisillä kaasareilla.Kaasari ja sen tiivisteet on hyvä tietenki käydä samalla perusteellisuudella läpi Tuo stefojen ilmavuotokin on tietenkin mahdollinen.Omia koneita ei ole tarvinnut kaikkia perusteellisesti avata ja hyvin ovat pelittäneet niin avatut kuin avaamattomatkin.Ilmeisesti stefoissa ei ole ollut ongelmaa. Kyllä SACSH:in koneet on kokolailla "ekapotkun" koneita.

Samaa täytyy todeta niinkuin Markkukin, että "Johan on pee....."

Joulukuu 12, 2023, 17:08:19 ip
Vastaus #16

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Minä minä...Hannun kanssa samaa mieltä ,ngeekoot syytä hävittää kartanolta.Ainakaan mulla ei yhteistyö merkin kanssa koskaan ole luonnistunut ja oisko ainut tulppamerkki jonka kanssa vaikeuksia ollutkaan vaan miksi,en tiedä mikä niitä risoo.
Jos on piikki niin ngk tai jos tulppa peräti kastuu bensasta niin tämän merkin ominaisuus on myös pysyä pimeänä vaikkahan kuivattelee ja ainut tekohengitys ollut kuumentaa kunnolla nii  ehkä sitten pelittänyt tovin.
Monet kehuu ja ylistää,kuuluisa jättimerkki,paljon mainostanut ja silleen mutta ei mun merkkini,onhan noita ainakin mopotasolla muitakin ja vanhakin löytötulppa kelpaa kovasti  jos suurinpiirtein lämpöarvo noin silmällä mitaten,eihän bensakaan enää kuin kymmeniä vuosia sitten ja ikivanhat vehkeet menee pitkälti yksilötasolla muutenkin eikä tehdasarvoilla kun tahtoo olla jo klappia ynnä väljyyttä koneessa apulaitteineen niinkun monessa kuskissakin..
Ei nuo niin tarkkoja ole eikä tulppaa syynätty aikoinaankaan tai minä ainakaan,kunhan joku kelvollinen samanpituinen pimenneen tilalle ja hyvin pelitti ilman numerologiaa lämpöarvoista ,valinnanvara tahtoi olla ne mitä käytettyjä löytyi tai jostain jäänyt nurkkiin.Puhdistellen pärjäsi pääosin jos tulppamurheita.
Mopeti kumminkin hyvin yksinkertainen laite... nämä vanhat siis ,jos bensaa tulee eikä ilmaa kohtuuttomasti seokseen sekä kipinääkin löytyy niin pärisee.
Mites ryypyn kanssa tapahtuu?
Vetääkö tai käykö paremmin vaiko hyytyy kun käyttää?
Tarviiko aina ryyppyä puolikylmänäkin vaiko pärjää hyvin ilmankin ja ilmansuodattimen kunto millanen vaiko puutuu tyystin tai muokattu omantyylinen?
Tälläkin iso merkitys, joissain moottorimerkeissä kovastikkin nuukaa.
Pakoputkeen tässä jo vinkattu siihenkin niinkun kipinävehkeisiin ja eihän tuossa kun bensapulaa tai tukehtuu aineeseen.
Mikäli ryyppy auttaa oireisiin ja käynnistymiseen/käyntiin kuumanakin niin silloin mahdollinen syypää voi olla vuotavat tiivisteet siellä koneen sisällä eikä pelkästään bensansaantimurheet tankista.

Näkemättä ja käpälöimättä niin kovin vaikeaa kun ei tiedä koostumusta eikä historiaa mitä tehty,miten ja oisko tuossa huono liitos tms mutta eiköhän nämä aiemmat vastaajat taputelleet aika hyvin mitä tutkia ja tehdä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2023, 14:12:15 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 13, 2023, 14:03:05 ip
Vastaus #17

Eino Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko tuossa moottoriversiossa ns. läppäkaasari? Jos on ,niin mites vaikuttaa kaasarin toimintaan, käynnistyvyyteen ja yleiseen pirteyteen jos on "läppävika"?Ei toki kipinöintiin vaikuta. Ihmisellähän se ainaki vaikuttaa,mutta onhan se tuo ihmisropan moottori vähän monimutkasempi ko Sachs:in kone?

Joulukuu 13, 2023, 14:14:18 ip
Vastaus #18

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuohan tosiaan on mebrapytty-kone? Jos niitä
läpyköitä on kovin joku matkalla väännellyt niin onhan
siinäkin kohta, jolla moottorin saa heikosti pelaamaan.

Tosin pätkiminen haisee kipinävialta-mutta heikko veto voisi johtua
niistä läpistäkin.  Jos on tilaisus koittaa toisella pytyllä/läpillä,niin
se voisi asiaa selkeyttää. Ja eihän siellä läppien/pytyn alatiivisteen seutuvilla
ole ilmavuotoja?

t. Markku

Joulukuu 13, 2023, 18:28:36 ip
Vastaus #19

Ismo Hakamäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kyä tää tästä...
Jaa, minä taas luulen, että ne tulpat on helpompi syärä pätkittyinä kun kokonaisina.... 8)
Oli ihan pakko vaikka vakava asia...sori.

Joulukuu 14, 2023, 11:03:40 ap
Vastaus #20

Martti Anselmi Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Peugeot mopossa jos on läppäventtiili vika niin käyntiin saaminen vaatii hermoja, muuten kyllä pelaa hyvin ja on tyhjäkäynikin !!

Joulukuu 15, 2023, 06:46:56 ap
Vastaus #21

Niilo Kukkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ollu vika siinä kärkien puuttuvasta sokassa, mitä välillä luulin. vaihdoin toiseen (vanhaan) pohjalevyyn ja sillä rupes toimimaan normaalisti, ja vielä vanhalla ngkoolla😎. Vanhoissa kärjissä kun oli se kuoppa, niin varmaan tiensä päätä lähestyvä konkka oli sen siihen ajan myötä polttanut, se välillä kärkien välinen Keltanen kipinöinti täsmäis siihen.

Joulukuu 15, 2023, 07:22:10 ap
Vastaus #22

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No hyvä!

Nyt vaan joulukuusimetsälle joulupuuta etsimään...

t. Markku

Joulukuu 15, 2023, 09:39:53 ap
Vastaus #23

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No hyvä!

Nyt vaan joulukuusimetsälle joulupuuta etsimään...

t. Markku
Pöllimettästä se kuusi löytyy....ei vaan saa kärähtää.

Joulukuu 15, 2023, 10:43:47 ap
Vastaus #24

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla meni kuusenhaku hiukan pieleen- kun omasta metsänpalasta
löytyi hyvä ennen kuin edes naapurin metsään pääsin... Oi ja voi...

t. Markku