Kirjoittaja Aihe: Kromaus Padasjoki  (Luettu 2965 kertaa)

Kesäkuu 21, 2025, 19:11:11 ip
Luettu 2965 kertaa

kari nurminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
jäykkäperä ja suorat putket

Kesäkuu 21, 2025, 20:31:03 ip
Vastaus #1

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei ole vielä kokemuksia mutta edellinen pintakäsittelijä joka lopetti kromauksen suositteli Padasjokea.
Olisi tarkoitus ottaa ko. yritykseen yhteyttä kun olisi jonkinmoinen kasa kromattavaa tässä lähitulevaisuudessa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 30, 2025, 00:59:01 ap
Vastaus #2

Jari Manninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve ,

Kyllä on kokemuksia . Soitin sinne , lähetin sähköpostilla kuvat ja vein paikanpäälle . Valtava teollisuusrakennus , ei mitään nimeä mikä viittaa kromaamoon . Oli puhelinnumero tallella , soittelu pihalla , ei mitään vastausta ? .   Pyöritään tehdaskiintöistön ympärillä , yhtäkkiä yksi sivuovi aukeaa , selitetään tulijalle asia .             Viittoo mukaan , kertoen samalla ei se kuule tuolla mitään . Mentiin monien salien läpi perille .                                                                                                         Ystävällinen mies otti työn vastaan , hymyili ja viittoi mukaan . Viimeisteli pohjatyöt ja sanoi " haluatteko saman tien nämä mukaan " , käykää kahvilla tuolla     huoltoasemalla ja työ on valmis . Näin oli ja hyvä työ olikin . Tosin kertoi että ei kuparin kanssa touhuta pohjiin , selitti syynkin .                                                       Eka kromaukset olen teettänyt 1978 , koskaan ei ole näin palveltu .  :)    [size=78%]Yleensä hienoja lupauksia koska työ on valmis .[/size]

Lokakuu 30, 2025, 10:40:41 ap
Vastaus #3

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Kaveri kromautti rd yamahan osia aikoinaan. Ei tullu kuparia alle vaikka luvattiin. Ei kestäny kauan se kiilto. Eno ite kromauttanu eläissään vielä mitään mutta ollu altaan vieressä kattomassa kun kromattiin pv volvon osa. Kuparoitu oli se pv osa ennen kromausta. Ei vaikuttanu olevan iso vaiva tehdä se kerralla kunnolla.

Lokakuu 30, 2025, 11:37:20 ap
Vastaus #4

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Onko ketään joka voisi käydä ko. firmassa?
Minulla on siellä heidän sinne unohtamansa risukeulan se jousi joka kiristää kitkalevyjä eivätkä he ole halukkaita lähettämään sitä,olen nyt kolme viikkoa sitä kysellyt mutta en ole saanut jousta enkä vastausta.
Korvaan kyllä vaivan mitä hausta ja lähettämisestä koituu.

Nettisivuilla on heidän yhteystietonsa ja se alempi numero Jesse osaa suomea mutta vastaa huonosti puhelimeen minulle ei ollenkaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 30, 2025, 12:42:17 ip
Vastaus #5

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Markun viimeinen kommentti vahvisti käsityksen siitä että kyseinen paja ei ole minun vaihtoehto missään toiminnassa.

Marraskuu 06, 2025, 18:41:14 ip
Vastaus #6

Markku Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vein tiistaina aamupäivällä pienehkön erän osia Loimaan Kromaukseen. Lupasivat tehdä tällä tai ensi viikolla. Eilen keskiviikkona puolilta päivin tuli viesti että ovat valmiina ja saa hakea.
Nopea toimitus ja asiallinen palvelu kuten aina.

Marraskuu 06, 2025, 19:27:07 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Pyyntö pikku palveluksesta takaisin.
Lokakuun 14. päivä tosiaan kävin hakemassa Padasjoelle sinne 8. syyskuuta matkahuollolla lähettämäni osat josta sitten unohtivat antaa sen aiemmin mainitsemani jousen jonka pyysin lähetämään minulle ja joka tuli vasta eilen kirjeessä eli kesti lähettäminen sen kolmisen viikkoa.
Ymmärrän hyvin että ne bulkkituotteet tehdään ensin ja vasta sitten harrasteosat vaikkakin väittäisin että niistä harrasteosista työmäärään nähden he saavat tosihyvän korvauksen.
Tämä viivyttely esim. tämän jousen lähettämisen kanssa kuvastaa jotain väheksyntää tällaista harrastajaa kohtaan jos menee sen kome viikkoa yhden kirjeen lähettämisessä vai kuuluuko tällainen toiminta ulkomaalaistaustaiseen ehkä marokkolaiseen yritys tai palvelu kulttuuriin.
Tämä on minun tarinani ja kokemukseni mainitusta kromaamosta jota en kyllä voi kenellekkään suositella juurikin tämän takia että palvelu on täysin ala arvoista ja asiakasta kyykyttävää.

Työn jäljessä ei ole moitittavaa paitsi että alta puuttuu kuparointi eli korroosiokestävyys ei taida olla kummonenkaan.

Hienoa että Loimaalla homma onnistuu,tässä proggiksessa ei ole kuin yksi osa enään  joka pitää kromata,kaasarin kurkku kunhan saan sen taiottua toisesta pytystä irti ja kunnostettua kromausta varten.

Marraskuu 07, 2025, 13:50:21 ip
Vastaus #8

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Padasjoen firmasta ottivat tekstarilla yhteyttä ja sanoivat että ei tarvitse kirjoitella foorumille mitä sattu.
Mitä kirjoitin tästä kromauksesta on kaikki juuri niin kuin tekstissä lukee mm. kirjoitin että ei vastata puhelimeen on kai valheellista tietoa no sitähän en voi tietää onko tavoittelemani henkilö työssä jossa ei voi vastata.Korroosionkestävyys on kai hyvä kun on paksu kerros nikkeliä.

Tosiaan mitä kerroin on juuri näin,miksi puhuisin pas..a.Ei ole mukavaa jos ei ole tyytyväinen maksettuun palveluun mutta ei myöstään pidä vetää palkohedelmää nenuun jos asiakas antaa palautetta kokemastaan palvelusta nyt tässä tapauksessa tämän foorumin kautta,jospa menisi paremmin perille,jos olisin asian pelkästään heille kertonut voi olla että olisi mennyt "vetenä".

Marraskuu 07, 2025, 14:53:37 ip
Vastaus #9

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistäs se yrittäjä tietää, mitä Markku tänne kirjoittaa ja ylipäätään tietää että se on vmpk jäsen? Ettei vaan täällä joukossa olisi myyrä? Jututhan voi tosin lukea ilman kirjautumista mutta että ”sattumalta” eksyy tänne foorumille on suoranainen ihme.

Marraskuu 08, 2025, 13:51:42 ip
Vastaus #10

hannu kinnunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suomessa ei taida olla kromin alle kuparointia käyttävää yritystä? Mm Padasjoki ja Loimaa käyttävät nikkeliä pohjalla ennen kromikerrosta.  Menetelmästä käytetään nimitystä "huonekalukromaus". Pinnoitteella on siis huono ympäristöolosuhdekestävyys kun kromautettu osa on takoitettu sisäkäyttöön, esim sairaalakalusteet. Tietääkseni Tsekeissä ja Puolassa kromaukset tapahtuvat kuparoinnin kanssa. Tsekeistä on omakohtainen kokemus, tosi laadukasta jälkeä.
Täyryy kirjoittaa oma kokemus Padasjoen kromaamosta, työn jälki on ollut hyvä omien pohjatöiden päälle tehtynä. Asiointi heidän kanssa on ollut helppoa. Ainoa ongelma on ollut posti, jonka kautta paketit kulkevat miten sattuu. Mielestäni meidän harrastajien osat ovat rasite sarjatyötä päätöinään tekeville esim pintakäsittelyjä tekeville firmoille.
Kromauttamisessa kannattanee muistaa seuraavaa:
- Ensin kartoitetaan uuden tai uudenveroisen käytetyn osan löytymistä maailmalta. Jos sellaista osaa ei löydy, etsitään käytettyjä kromaukseen kelpaavia osia ja niistä valitaan paras mikä kiikutetaan kromattavaksi. 

Marraskuu 08, 2025, 16:27:44 ip
Vastaus #11

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Hienoa että jonkun kanssa asiointi on sujunut mallikkaasti.
Mielestäni Postin toiminta on hyvää mutta kun jollakulla takkuaa niin ne nousevat esiin hyvä toiminta ei .
Vielä tästä kromauksesta joka takkusi,lähetin osat matkahuollolla kun niin halusiva,lähetin paketin 7.9. ja se oli Padasjoella noudettavissa 10.9. ja 16.9. lähetetty muistutus vastaanottajalle paketin noudosta jona päivänä se sitten noudettiin eli ei kiireen kiemuraa osilla.

Jos harrastajien osat ovat rasite kromaamoille niin mun mielestä heidän ei pitäisi tällaista rasitetta ottaa ollenkaan harteilleen mutta jos asia onkin niin että niistä saa helposti juhlamokat ja sokerit koko vuodeksi niin kai se vähän himottaa näitäkin tehdä.

Kaikki mitä olen kromauttanut olen aina tehnyt itse pohjat,monet kerrat Viialan vanhalla nahkatehtaalla,muutamia kertoja Nokialla ja nyt nämä kaksi kertaa Padasjoella,joskun kerran jotain pientä Amoilassa ja ammoisin aikoina jotain yhden hemmon kautta en edes tiedä missä mutta tosiaan omiin pohjiin ja aina työn laatu on ollut hyvää mutta joskus olisi ollut niissä pohjissa toivomisen varaa.

Eipä taida näitä kromaamovaihtoehtoja olla enään jäljellä muita kuin Loimaa,vahinko kun Nokialla eivät ole laittaneet kromijuttuja kuntoon kun siellä se naishenkilö on todella ystävällinen ja hänen kanssaan homma pelasi.

Marraskuu 09, 2025, 04:13:05 ap
Vastaus #12

Tuomas Hosia

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viimeksi kromautin tavaraa Liettuassa, kotimaisen yhteyshenkilön kautta.  Nopeata toimitusta ei luvattu eikä kyllä saatukaan, tavarat viipyivät matkalla melkein vuoden ja hintalappu oli silmät päästä pullauttavaa kokoa. Vaan eipä aihiot olleet kovin hyviä ja kun puskuria käyt korjaamaan niin eihän se halpaa ole.

Vaan laatu oli ehtaa näyttelylaatua, joten saatiin mitä haluttiin. Josko joku haluaa kokeilla niin koitan etsiä yhteystiedot, varmaan joku sähköposti vielä on tallella jossain.
Suzuki A95*2 + K70, Kawasaki GPX750R*2, Tunturi Maxi

Marraskuu 09, 2025, 08:30:16 ap
Vastaus #13

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Missä sitä olis nyt paras jatkaa tätä asiaa kromauksesta kun taitaa tämä Padasjoki episodi olla käsitelty.

Varmasti on kallista teettää kromaus "avaimet käteen" periaatteella ainakin auton puskurista jossa on paljon syöpymiä kun jo pienet pyörän osatkin teettävät työtä.Itse olen jotain vähän pahempia syöpymiä täyttänyt migillä kun ei ole kaasuvehkeitä että olisi voinut koittaa täyttää vaikkapa messingillä juottamalla vai mikä olisi paras helpoin tapa kotikonstein täyttää syöpymiä.
Tässä CSD proggiksessa seim. ohjaustanko oli sellainen osa johon jäi syöpymää näkymään kromin alta kun halusin käyttää alkuperäistä osaa,jotkut osat ovat helppoja jos ei ole muuta kuin kiillottaa osa.
Pyörät ovat senverran pienitöisiä että ei viitsisi vuotta odotella osien kromaamista ulkomailta ja itsellä olen huomannut sellaisen että nämä kromiosien entisöinti pitäisi aloittaa ihan ensimmäisenä mutta en ole sitä vielä oppinut vaan tuppaa jäädä viimeiseksi.Osien maaliin saattaminen on helppo ja nopea homma joten sen voi jättää viimeiseksi mutta kun maalatut osat yhteen liittämällä tulee sitä valmista niin helposti niin se kiehtoo ja sen sitten tekee ekana.
Osat jotka joutuu tällaiseen harvinaisuuteen tekemään ja suunnittelemaan kuvien ja kuulopuheiden perusteella on se homman suola ja näissä menee aikaa ja "tupakkia" mutta menköön jos puuttuvasta osasta tulee hieno ja alkuperäisen kaltainen ja vielä toimiva ja jos museotarkastaja on onnellisen tietämätön mikä osa on alkuperäinen ja mikä itse tehty.