Kirjoittaja Aihe: Liittimien puhdistus ja sytytys  (Luettu 2398 kertaa)

Tammikuu 08, 2020, 12:11:38 ip
Luettu 2398 kertaa

Paul iLahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asiaa paremmin tunteville kysymys:
Olis laitettavana Suz. T500 - kunnon klassikko. Nyt edetty sähköpuolelle ja haasteena on liittimien puhdistus.
Mikä olisi hyvä tapa saada ne hyvään kuntoon, mekaaninen tai kemiallinen?
Fosforihappo, sodapuhallus, kenties???

Mikä olis hyvä, riittävän hyvä kärjetön sytkä?
Ei ole tarvetta nostaa tehoja yms!
Edullisuus olis myös tavoitteena, mahtaako keneltään köytyä käytettynä? :D tt
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2020, 12:16:51 ip kirjoittanut Paul iLahti »

Tammikuu 08, 2020, 13:45:46 ip
Vastaus #1

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tuo on todellakin kunnon tyylikäs Klassikko 8)  ajalta kun sininen savupilvi oli eau de colognea monille nuorille miehille.

Tiedä kuinka huonot tai minkätasoisiksi liittimet pitää/pitäisi saada mutta itse omassa Gt 380:ssäni omin pikku kätösin pyyhkäisin mekaanisesti esim hiekkapaperin palalla,pienellä viilalla tms ja elektroniikan puhdistusainetta sekä viimeinen silaus CRC tms hapettumisen ehkäisemiseksi ja liitos kiinni.
Mulla on vielä orkkisjohdot joten ne paljaat liittimet metallipintoineen on niin ettei niihin oikein muovisia suojauksia liittimien päältä repimättä hyvin pääse käsiksikään mutta
mielestäni sain ne ihan ok että kirkasta pintaa on,sähkö kulkee ja samalla näki liitosten+johtojen kunnon kun ikivanha vehje kumminkin kysessä ja monta seppää varmaan samaten niin kaikkea voi löytyä ja löytynytkin mutta onneksi sähköpuoli oli älytty jätetty rauhaan.

Kärjetön sytytys mulla on Accent coil ELZ2 joka on ollut mainio kunhan alkuvaikeudet voitettiin eli syynä huonot saksasta englanniksi käännetyt yleisohjeet eli 2 johtoa olikin mennyt ristiin asennusvaiheessa senmyötä.
Nillä ei ainakaan suoraan ole T500 valikoimassa mutta voihan tuota kysyä,kumminkin pieni firma kyseessä joka tekee,räätätälöi ja muokkaa tarpeen mukaan : accent -electronic.com.
Sitten ois ehkä www.hpi.be jossa näyttää löytyvän sopivia suoraankin jos kelpaavat,kurkkaa sinnekkin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2020, 20:34:44 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 08, 2020, 13:58:30 ip
Vastaus #2

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Itse olen käyttänyt jotain ainetta oikein itsekkään tietämättä asiasta esim. WD-40 ja liikutellut liittimiä edestakaisin ja sen jälkeen "pessyt" liittimen jollain  spray kllinerillä ja ilmaa perään.Sitten kun on ollut aika kytkeä liitin olen pyhkässyt vähän sähkövassua siihen.Aika hyvin on toiminut eli harvoin on ollut sellasia liitoksista johtuvia sähkövikoja,niin ja sitä naaras puolta kannattaa vähän kiristää että pusertaa urosta kunnolla ;D

Niin ja onhan niitä kaikenmoisia kontaktikliinereitäkin

Vähän tota asiaa googlettamalla löysin esim. tämmösiä:

http://www.oregonmotorcycleparts.com/ConnectionRepair.html

https://www.motorcyclesafer.com/clean-electrical-contacts-motorcycle/

....asiasta näyttää olevan hyvin juttua oman mielikuvituksen lisäksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2020, 14:00:27 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Tammikuu 08, 2020, 14:24:30 ip
Vastaus #3

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on tässä T250 mallissa Vape-en tiedä,ovatko
hyvät vaiko huonot,kun en ajamaan ole päässyt.

Enkä tiedä,onko T500-mallissa samat.

Mutta käy niillä kumminkin.

Liittimiä olen puhdistanut CRC:llä tai vastaavalla-suihkaus liittimeen
ja lunksuttelua...On ne sähköt sitten liikkuneet.

t. Markku

Tammikuu 08, 2020, 17:40:43 ip
Vastaus #4

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Näkyy viissatasessa olevan sama, kuin kakspuolikkaassa.
Mulla ainakin tämä http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/7201/72017main.htm
toimi aina moitteetta. Eikä oo pyörän uusimaan omistaja sitä moittinut.
Valoille ja vilkuillekin riittää virtaa tyhjäkäynnistä asti.
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.