Kirjoittaja Aihe: Arto Nygvist juttu Seurassa  (Luettu 4848 kertaa)

Lokakuu 05, 2019, 16:36:41 ip
Luettu 4848 kertaa

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En ole varma minkä osion alle pitäisi tämä laittaa?
Uudessa Seura lehdessä 40 3.10.2019 on juttu Artsista ja nuoremman polven ajajasta
Arttu Stenbergistä. Ei nyt ihmeellinen juttu, mutta kuitenkin.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Lokakuu 05, 2019, 16:43:09 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuore juttu, kun Seuran nettisivut ei tunne henkilöitä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 05, 2019, 19:24:37 ip
Vastaus #2

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tilaajille Seura taisi tulla jo torstaina. Tulee tilaaja lahjana 4 vk mulle.
Numero on tuo 40.
Olisiko niin, että nettiversiossa ei näy kaikki jutut? Paitsi ehkä tilaajille?
Monella lehdelle on niin, että tilaajat saavat vain kaikkien juttujen lukuoikeudet.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Lokakuu 05, 2019, 20:05:26 ip
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se on harmi, koska nyt juttu jää hiukan vajaaksi meiltä, kenellä ei ole varaa tilata Seuraa...

Lokakuu 05, 2019, 20:40:21 ip
Vastaus #4

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
No voi. Jos et ennen ole tiennyt niin ns.irtonumeroita voi ostaa jopa ihan lähi marketeista. Niin minä aion tehdä huomenna.
Kiitos Johan Kosunen tiedosta.

Lokakuu 06, 2019, 17:25:45 ip
Vastaus #5

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
Ostin tänään Seuran paikallisesta S-marketista. Lehti on myytävänä erikoishintaan €3,95. Koivusen Vesa oli kirjoittanut hyvän jutun. Suosittelen.
Tohon Eeron juttuun: Kyllä, tunsin Artsin hyvin ja Natrin jotenkin. Mukava juttu. Niin ihan vaan yksi pikkujuttu; Motukka piireissä tapaa erilaisia ihmisiä ja se on elämän suolaa.

Lokakuu 06, 2019, 18:57:07 ip
Vastaus #6

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Nyt kun Nikkain herkistyi muisteloimaan moottoriurheilua, niin herkistyin minäkin.

No hurja nuoruus tuli vietettyä Jyväskylässä, ja tietenkin paljon siitä ajasta legendaarisessa Karmitsan mäessä. Tuo kunnioitettu mäki joka on leiponut maailman kirkkaimmat tähdet mäkihyppyyn. Nykyään purettu, ja alastulomäki on täysin metsittynyt.
 Sieltä mäestä tuli tultua alas jos jonkinlaisilla vehkeillä, mukaan lukien sukset, stigat, pulkat, liukurit, polkupyörät, yms... oikeestaan kaikilla vermeillä mitä voi vaan kuvitella, 30-40 vuotta sitten.
 Ja jottei alastulomäen käyttö olisi jäänyt ihan pelkkään talviharrastamiseen, pitihän sille tietysti keksiä kesäkäyttöäkin. Joten enskalla ylämäkiajoa kesäisin. No kahvoja tietysti meni, niinku nahkojakin, ja ihan joka nivelen päältä. Tuli pyörittää jokunen kerta sitä mäkeä alas, ja milloin mitenkin päin.
 No sitten kun haluaa yhdistää moottoriurheilun ja talvisuksiurheilun, tarvittiin tieteki säveltämistä. Karmitsalle menevä pikkutie oli mitä mainion uuteen talviharrastamiseen. Enskalla narulla vetäen, ja laskettelusuksilla perässä tulevaa pitkin mutkatiellä. Vauhtia tietenkin just sen verran kuin se enska jaksoi vetää.
 Turva-asioitahan ei tietenkään unohdettu. Mp kuskilla oli tietty kypärä päässä ja narun jatkeena tulevalla oli kansallisosakepankin pipo. Ja välillä Syp:n pipo, ettei pää palellut.
 Eipä tullut minustakaan stuntmänniä, eikä ees mäkihyppääjää. Muuten vaan omituinen hiihtäjä.

Näin jälkikäteen ajateltuna helevetin vaarallista, mutta silloin se oli ainakin helevetin hauskaa. Muisteleepi hän, niitä 80-luvun puolivälin aikoja.

Lokakuu 06, 2019, 19:44:31 ip
Vastaus #7

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulee mieleen myös Hyvinkään crossikisa, jossa pääsuoran ajettiin selkä edellä...

Miten sattukaan, että samassa kisassa Nyqvistiltä lähti kilpailulisenssi... :)

Lokakuu 07, 2019, 06:53:23 ap
Vastaus #8

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olikohan se kisa 250MM välilähtö joskus 1981-82? Jälkimmäisen MM-lähdön voitti joku Tanskalainen kuski.

Lokakuu 09, 2019, 16:53:12 ip
Vastaus #9

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikö kukaan muista, me kolme veljestä oltiin pääsuoran lopussa just ennen sitä vasemmalle kaartavaa mutkaa kun Nyykvisti veti selkä edellä.Ei sitä meinannut silmiään uskoa,jälkeenpäin vain ihmeteltiin että menikö se todella takaperin istuen.

Lokakuu 09, 2019, 17:47:33 ip
Vastaus #10

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eräs fakta kertoo seuraavaa:
Nyqvist ajoi menestyksekkäästi motocrossia vuoteen 1978. Vuoden 1978 Hyvinkään osakilpailussa hän menetti kilpailulisenssinsä. Kilpailulisenssin menettämisen jälkeen Nyqvist ymmärsi olevansa enemmän showmiehiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Arto_Nyqvist

Lokakuu 10, 2019, 11:51:48 ap
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

• Vieras
Yritin kuukkelia sekä omaa muistia kaivaa, vaan ei faktoja löydy kummastakaan.  Niinkuin ei yleensäkään, mutta kuukkeli noista kahdesta kuitenkin luotettavampi yleisesti ottaen on.

Tuohon aikaan aika tiivisti vielä rossia seurailin, ja paljon kävin kisoja katsomassakin; Sintosen Jukka Imatralta oli nousemassa kansalliselle sekä kansainväliselle tasolle samoihin aikoihin.  Sellaista uumoilisin tuosta tapahtumasta, että ei ollut MM-välilähtö, vaan erillinen SM-osakilpailu.  Jossain vaiheessa tuosta huhuttiin, että Arto olisi tullut johdossa ensimmäiseltä kierrokselta, ja kääntynyt maalisuoran hyppyriä ennen ajamaan selkä menosuuntaan.  No tuolta se kyllä paikalla olijoille näytti, mutta "johdossa" johtui siitä, että Artsi oli oikaissut radalla jättäen noin puolet kierroksesta ajamatta, jotta ehti toisten edelle... hän oli nopea nuori kuski kyllä, mutta ei aivan eväät riittäneet Sundgvistin, Tarkkolan ja kumppaneiden kyytiin edes kierroksen ajaksi silloin.  Oma muistikuva Artsin crossiajosta on, että hyppyreissä hän kyllä oli yleensä korkeimmalla ilmassa, mutta se ei välttämättä ollut joka paikassa nopein tapa.  Pyörän käsittelyyn ja ajamiseen oli taitoa, ajatusta olisi voinut kehitellä lisää.  Myös enduropuolelta juttuja kaikenlaisesta koheltamisesta kuultiin, mutta saattoivat jutut kasvaa sitä mukaa kun mies tuli tunnetuksi.  Näin siis minun muistikuvieni mukaan, mitkä saattavat totuudesta poiketa paljonkin.

Crossiuran jälkeen Artsi ajoi myös asfalttia kansallisessa superbike-sarjassa, jota silloin ajettiin melko vakioilla katupyörillä, ja siinä oli myös kansallista kärkeä.  Osaava pyörän kuljettaja myös kilpailuissa millä vaan alustalla, voi sanoa, vaikka selvästi tunnetuin temppukuskina.

Tuosta lisenssin menettämisestä ja sen perusteista huhuja riitti.  Samoihin aikoihin Imatralla - ehkä myös SM-kisa - yksi kuljettaja (siis ei missään nimessä Artsi, hän ei varmasti hitaasti ajamiseen koskaan syyllistynyt...) ajeli radalla huomattavan hitaasti muiden perässä, valmiina kyllä reilusti väistämään, kun toiset saavat kierroksella kiinni.  En tiedä miksi, ehkä oli jotain kipeää tai muuta ongelmaa, A-kuski kuitenkin, että täytyi osaamista olla.  Silloin rossitouhuja Imatralla vetänyt ja tuossa kilpailussa kilpailun johtajana toiminut teki omat johtopäätöksensä, ja otti kyseisen kuskin mustalla numerolipulla pois radalta.  Kuski kyseli syytä, kilpailunjohtaja sanoi, että siellä on kilpa-ajot meneillään... kai tuohon Artsin selkä-edellä temppuun sovellettiin samaa ajatusta - kilpailut ja temppuilu ovat eri paikkaan kuuluvia asioita.

- muistel jaakkovaakko -

PS. Kävin viime viikolla tapaamassa tuota mainittua kilpailunjohtajaa; 82 v, hyvässä kunnossa edelleen, ja sama vahva ote elämiseen ja asioihin!

Lokakuu 10, 2019, 12:04:44 ip
Vastaus #12

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie oon taas niin tylsä, että teilaan hyvän keskustelun faktoilla, koska minulla on siihen mahdollisuus, kiitos ATK:n.
Jos kertomani fakta ei ole fakta, niin hyvä, että asia korjataan.