Kirjoittaja Aihe: Suzuki GS500E -89  (Luettu 2961 kertaa)

Elokuu 29, 2019, 21:17:26 ip
Luettu 2961 kertaa

Eemil Heimo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka ja terve uudelta foorumin jäseneltä!

Nyt olisi niin sanotusti avun ja vinkkien paikka kokeneemmilta Suuzzuki kuskeilta. Isoisältäni minulle tullut jo museokilpi-ikään ehtinyt 71tkm ajettua pyörä vanhusta olisin ottamassa aktiiviajoon kesäksi. Pyörällä ei ole ajettu ~10 vuoteen aktiivisesti ja on seissyt ajan lähinnä keskituella kuivassa autotallissa. Muutama miete on ollut pohdinnassa. Pyörällä olen tänä kesänä ehtinyt ajaa  n.2tkm ja pyörä onkin lunastanut ne kokemukset siitä mihin sitä kaavailinkin: Arkiajoihin kesäisin, pienet matka-ajot sekä pidemmälle siirtymälle mökille.

Pyörän ikä ja ajetut kilometrit ovat tietysti näettävissä ns varusteiden kunnossa. Ajatuksia joita olen ajatellut laittavani ensi kaudeksi voisin vähän luetella.

* Pyörä on pienikokoinen kokoiselleni kuskille. Kuitenkin ajoasento on suhteellisen ok, mutta ohjaustanko tulee vaihtumaan fatbariin/vastaavaan talvella sekä takapää voisi saada koropalan jolla koitetaan saavuttaa pientä ryhtiä pyörään. Eihän se siitä kasva mihinkään fyysisesti mutta lähimatkailuun tuntuisi olevan oikein passeli!

* Jarrut voi jarrut. Ei ole! 72tkm rullatun kilometrin jälkeen jarrunesteiden vaihdosta huolimatta on tunto huikean huono. Sekä edestä että takaata menevät sekä levyt että palat talven aikana vaihtoon. Josko ei tarvitsisi puristaa punaposkilla ensi kaudella.

* Löysää ja vetelää. On! Edessä pyörässä on tunnetun huono keula johon talven aikana koitetaan saada parempi tuntuma astetta tiukemmilla öljyillä. Takana taas on oletettavasti koko pyörän matkan kulkenut keppi jonka saa pohjaan helposti vain mutkittelemalla ja "kiusaamalla" tasaisella vauhdissa. Tosiaan tarkoitus olisi myös lyödä koroa alle pienen ryhdin toivossa. Mistä kannattaisi uutta takaiskunvaimenninta metsästää?

* Luistaisitko? Kytkintuntuma on hyvin lyhyt ja heikko. Säätöä tiedossa, mahdollisesti jopa levyjen ja jousien vaihto. Olisiko tästä vaihtamisesta ja kokemuksista jollain omakohtaisia tuntemuksia?

* Pienellä tankilla. Pyörä ei saa bensaa enää ~200 ajetun kilometrin jälkeen kunnolla. Bensahanaan olen itse kääntynyt epäilyksissäni joten sen tarkastaminen ja mahdollinen vaihto olisi talvella myös edessä. Myös bensaletkut kannattaisi samalla varmasti vaihtaa ja tankki putsata?

Kaikesta "pienestä" huolimatta pyörä on iloinen ajaa, kunhan muistaa antaa kierroksia ja nauttia maisemista.

Suzuki GS500E -89

Syyskuu 04, 2019, 14:48:10 ip
Vastaus #1

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ensimmäinen iso pyörä oli samanlainen -93 mallinen. Etujarru oli alimittainen silloiselle ajotyylille. Ostin purkaamosta 600cbr:n keulan (muistaakseni -89 mallinen). Se meni heittämällä alkuperäisiin T-paloihin ja jarrut oli paljon paremmat.

Pyörä löytyy vieläkin, mutta on nähnyt parempia päiviä: https://photos.app.goo.gl/qr9o2554ffS1aR5v9