Kirjoittaja Aihe: Jawan sivuposken hitsaus?  (Luettu 3685 kertaa)

Elokuu 28, 2018, 21:10:23 ip
Luettu 3685 kertaa

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko tuo Jawan moottoreissa käyttämä metalli (alumiini) hitsattavaa? Ideana olisi käyttää sivuposkia ihan muussa käytössä mutta niitä pitäisi pystyä hitsaamaan.? Älkää nyt jawaharrastajat vetäkö hernettä nenään.... :o

Elokuu 28, 2018, 22:58:22 ip
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla on sellainen käsitys, että Jaavan alumiiniosat ovat magnesiumilla seostettuja ja se tekee haastetta hitsaukseen.

Elokuu 29, 2018, 07:43:39 ap
Vastaus #2

Jukka Uotila

• Vieras
Ainakin Lahden Kansityö on hitsannut onnistuneesti.
Luulen että Tigillä vetivät.
Myös itse olen juottanut alumiinijuotteella.

Elokuu 31, 2018, 18:17:12 ip
Vastaus #3

Jarkko Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
useita jawan sivuposkia hitsanneena onnistuu kotikonsteinkin..puikolla ja tigillä,minun mielestä ei ole mitään magnesiumia joukossa
romut miehen tiellä pitää

Elokuu 31, 2018, 20:07:38 ip
Vastaus #4

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viissatasen  Jawan lohkot taitaa olla magnesiumvalua, muut tavallista Silumiinia eli AlSi seosta.
Tarkottaa alumiinia johon on seostettu piitä jonka takia sula metalli luiskahtaa painevalutyökaluun vikkelästi.

L&K.

Joulukuu 25, 2018, 18:51:42 ip
Vastaus #5

Ilkka Heinänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro! Jawan lohkot ovat, niin kuin tässä jo moni on todistanut, helppoa hitsattavaa. Etten sanoisi kiitollista. Ainakin jos kyse on 1960-luvun pyöristä. Itse hitsasin kaasulla ja täyteaineena käytin 2,0 mm. aluminipellistä leikattua "lankaa". Kun Orsi Oy:lle tuli Argon-hitsauslaitteet, ei tarvinnut enää kaasulla. Lehtovaaran Kimmo hoiti homman. 

Joulukuu 25, 2018, 21:10:22 ip
Vastaus #6

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ilmeisesti nuo vanhemmat 40/50-lukulaiset saattaa olla erilaista valua :-\ 60-lukulaiset voi olla jo paljon parempaa ainetta. Yks ammatti TIG-hitsari yritti parsia minun typ.12 Jawan keskiseisontatukea kasaan, mutta siitä ei tullut yhtään mitään, siihen ei näyttänyt tarttuvan mikään lisäaine.