Kirjoittaja Aihe: Ratkaistu: Jawa Babetta 207 kytkinongelma  (Luettu 2415 kertaa)

Lokakuu 31, 2018, 06:59:42 ap
Luettu 2415 kertaa

Jonne Holmen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikähän mahtaa olla vialla, kun keskipakokytkin ei toimi? Veto on jatkuvasti päällä. Esimerkiksi mopon ollessa jalalla pyörii takarengas jatkuvasti. Ja kun jarrua painaa, sammuu koko härveli. Sama ajossa. Mopoa ei voi pysäyttää tai muuten se sammuu.

Kaikki kytkimen sisällä näyttäisi olevan kunnossa. Palat ja jouset paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2018, 17:41:35 ip kirjoittanut Jonne Holmen »

Lokakuu 31, 2018, 09:12:30 ap
Vastaus #1

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Onko tyhjäkäyntikiarrokset "normaalit" vai käykö normia isommilla kiarroksilla, jos on niin täytyy kiarroksia saara alemmaks. Tyhjäkäynti on sopiva ku takarenkas pyärii pikkuhiljaa ku mopo on jalkatuella. Jarruttamalla mopo ei saa sammua.
Oletko kokeillu miten kytkin toimii ku mopo on sammutettu? Mopo jalalle ja käsin pyärittää takarenkasta, jos pyärittää moottoria kytkimessä on jotain jumissa. Sitten kytkimen osat käteen ja tutkimaan, Turtalta saa siihen uuret jos löytyy kytkimestä vikaa eikä oo kalliita.
Mulla mopo pyrkii hiukan eteenpäin tyhjäkäynnillä, kuitenkaan se ei meinaa sammua.

Lokakuu 31, 2018, 11:26:12 ap
Vastaus #2

Jonne Holmen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tyhjäkäyntiä ei pääse oikein testaamaan, kun takapyörä pyörii koko ajan, eikä pysähdy pienilläkään kierroksilla. Pienellä kaasulla pysyy käynnissä nätisti, mutta  tyhjäkäyntinopeudella sammuu kun takapyörän pyöritys ahdistaa liikaa. Koko systeemi pelaa "suoravedolla".

Olen yrittänyt kytkinasetelmaa pähkiä. Voisiko vauhtipyörä painua kiristäessä liian syvälle jumittaen koko kytkimen?

Lokakuu 31, 2018, 17:47:49 ip
Vastaus #3

Jonne Holmen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vika korjaantui "ainakin toistaiseksi" sillä, että laitoin kampiakselin päähän alumiiniteippiä, jolloin kytkin ei päässyt aivan niin syvälle. Nyt pysyy tyhjäkäynnillä ja mopo paikallaan. Muuten liikkuu hienosti.

Hyvä fiilis, kun vuosien jälkeen vehje taas käyntikuntoinen. Hommattu toimimattomana (ei lähtenyt käyntiin) ja lojunut viime vuodet varastossa. Kaikki näyttäisi toimivan. Kiitos Artolle vinkeistä, sain taas lisää pontta ihmetellä kytkintä.

Marraskuu 01, 2018, 09:01:42 ap
Vastaus #4

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ole hyvä vaa, miälellään annan vinkkejä jotta vehkeet alkais toimia.
Muuten onko kytkimessä alumiinista valetut kitkapalat vai pellistä prässätyt, alumiinisissa on yksi renkaan mallinen kiärrejousi ja peltisissä on jokaisella oma jousi? Mun mopossa on peltiset kitkapalat, sitä en tiärä miten niitten ero vaikuttaa toimintaan.

Marraskuu 01, 2018, 11:16:06 ap
Vastaus #5

Jonne Holmen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on tossa kummatkin vaihtoehdot saatavilla. Nyt on käytössä alumiininen versio. Kuhan tässä pääsee enemmän testailemaan, niin kokeillaan pellistä prässättyjä kanssa.