Kirjoittaja Aihe: Hepat ja prätkät  (Luettu 3107 kertaa)

Heinäkuu 24, 2018, 20:42:55 ip
Luettu 3107 kertaa

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Työmatkalla kävi ikävä episodi. Muutaman sata metriä ajettuani huomasin ohi mennessäni sivutiellä hevosen säikähtävän kovin IC:n ääntä. No, eipä siinä mitään muuta voinut kuin löysätä kaasua niin ääni hiukan hiljenee. Kiihdytys kun oli parhaillaan menossa. Noin puolen kilometrin päästä käännyin isolle tielle, ja saman tien huomasin tiellä pillastuneen hevosen ja kaatuneen motoristin. Muutama auto siinä jo pysähtyi ja väki meni auttamaan. Kaatunut prätkämies näytti olevan ymmärrettävästi shokissa, mutta eräästä autosta auttamaan tullut nainen talutti miehen tien varteen. Istahtivat siihen ja jutustelivat. Kävi ilmi, että motoristi ei ollut törmännyt hevoseen, vaan kaatunut väistäessään. Ilmeisesti ei myöskään sattunut pahasti, vaan jalkaa lähinnä kivisti. Ei kuitenkaan näyttänyt pahalta kun nosti lahjetta. Kotiin päin juossut hevonenkin oli sillä välin saatu kiinni ja paikalle tullut hevosen taluttajakin oli satuttanut vain sormensa. Pahasti hänkin säikähtyneenä tietenkin. Onni onnettomuudessa siis, ei tainnut sattua kellekään pahasti.

Mutta hevoset ja prätkät ei aina oikein mene yhteen ja varovainen kannattaa olla. Moottoripyörät on usein aika kovaäänisiä ja taitaa hepoilla olla vaikea niihin tottua. Muutaman kerran olen tällaisessa tilanteessa sammuttanut moottorin ja antanut seurueen mennä rauhassa ohi. Joskus olen tuon jättänyt tekemättä ja nolostuneena katsonut peilistä kun pienet tytöt yrittävät rauhoitella peljästynyttä hevosta.

En kuitenkaan haluaisi hevosten omistajia tai hevosia osoitella. Olivat hiljaisen tien varressa olevalla sivutiellä, joka ei johda oikein mihinkään. Enkä tietenkään sitä hevosta säikäyttänyttä IC-miestäkään, joka ei tykkää mekkalasta eikä tahdo häiritä muita turhaan kaasuttelemalla. Tällaisessa onnettomuudessa on hankala määritellä syyllistä. Yhteiselossa näitä ei aina voi välttää, mutta opiksi voi ja pitää ottaa.

Löytyykö kokemuksia tai näkemyksiä aihepiiristä?
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 25, 2018, 07:29:01 ap
Vastaus #1

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hevonenhan kyllä tottuu, mutta se täytyy totuttaa, onhan vossikoita sekä rakuunojen ratsuja pyörinyt kaupungeissa aina, nykysin vähemmän. Hevonen, niinkun eläimet yleensäkin, kuulevat sellaiset ylä-äänet (kerrannaiset) mitä ihminen ei kuule, näillä äänillä on ilmeisesti jotain tekemistä asian kanssa.Toinen asia mikä säikyttää, on nämä keltaset ja siniset hälytysvilkut, sellanen tuli tuossa työuran aikana havaittua. Hevonen on herkkä eläin, tutuille sattuisellanen tapaus, kun heidän pihaliittymänsä kohdalla on pysäkki levike, jolla seisoi ambulanssi vilkut päällä, kuski paasasi puhelimeen, emäntä oli ratsun kanssa tulossa kotiin, hevonen kieltäytyi menemästä, jolloin emäntä nousi ratsailta, ja talutti hevosen pihatielle ja pihaan. Ambulanssikuski kattoi vaan, eikä mitään reaktioa vilkkujen suhteen, siinä kävi sitten sillälailla, että kun pääsivät pihaan, niin Lätsä heppa kuoli sydänhalvaukseen siihen paikkaan :'( , miten voi ammatti kuski olla näin ymmärtämätön >:(

Heinäkuu 25, 2018, 07:43:10 ap
Vastaus #2

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Eipä ole aiheesta ainakaan muistaakseni aiemmin kirjoiteltu ja hyvä kun Martti otti asian esille.Nykyään kun noita kaakkeja on vähän joka savun pihoissa eli ihan liikaa tulee ko. kohtaamisia aika usein.Meilläpäin on kahdessa suunnassa kaakkitalleja joissa olen monta kohtaamaista tehnyt,en ole koskaan kokonaan pysähtynyt mutta kunnolla hiljentänyt olen ja ikään kuin lipunut kaakin ja kuskin ohi,pyöräni on ilmeisesti aika hiljainen pienillä kierroksilla eikä ilmeisesti kaakin korviin epämiellyttävän kuuloinen.Kyllä kaakkitytöt ovat huomanneet että varovasti olen ohi ajanut ja mikä mukavaa on sieltä morjestettu ja peukutettukin,siitä heille plussat vaikken kaakeista muuten pidäkkään.
Kaakeista vielä sen verran että naapurilla oli kaakki ja joskus kaksikin ja usein hän houkutteli mukaan Teivon tiistai dreiveihin ja jutellessamme kertoi kuinka ne kaakit pitävät siellä juoksemisesta,no ei kaakki koskaan vastannut kun kysyin että onkos se juokseminen mukavaa,en käynyt Teivossa enkä muutenkaan raveissa vielä koskaa mutta lupasin heti lähteä mukaan jos kaakki ja ohjastaja vaihtavat paikkoja jos se radalla juokseminen niin helve.in mukavaa on juu ei ole vielä tarvinnut mukaan lähteä mutta eipä ole naapurilla enään hevosiakaan,hyvä näin.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Heinäkuu 25, 2018, 21:03:06 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
En tiedä onko IC:ssä sitten jotain joka pelottaa hevosia? Itse kun olen Hondalla tullut ratsukoita vastaan, niin olen onneksi havainnut ne aika kaukaa, ja ehtinyt hidastaa ja kiertänyt kaukaa pintakaasulla. Eivät ole säikkyneet, ja usein tosiaan ovat ratsastajat vilkuttaneet kiitokseksi. Ohitustilanteita ei ole montaa ollut mutta siinä samat lääkkeet, joskus olen jäänyt kytikseen n 30-50m päähän, yleensähän ratsukot eivät kuitenkaan kovin pitkiä matkoja tiellä kulje, ja yleensä ovatkin pian kääntyneet pihaan tai sivutielle.

Ehkä kohdalleni osuneet hevoset eivät ole olleet erityisen säikkyjä. Onhan se ohjastajankin harkittava tarkkaan lähtöään jos tietää että on säikky ratsu kaverina.

Hevoset ovat minun mielestäni hienoja eläimiä, mieluiten niitä ihailen kuitenkin vähintään 50 metrin päästä ja saisi siinä aitakin olla välissä jossain kohtaa. Saaliselukkahan se on, joten pakoreaktio uhkaavassa tilanteessa on sisäänrakennettu.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 26, 2018, 09:29:16 ap
Vastaus #4

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos heppa pelkää,että kohta kasakka nousee selkään
kun Issikan äänen kuulee?

Mutta kaverini kertoi,että heiltä oli sotaan aikoinaan
hevoset viety-ja tuli yksi takaisinkin lopulta.

Ja oli reissulla oppinut yhtä ja toista-jos lentokoneen
ääni alkoi kuulua-heppa veti maihin vaikka äestysrensselit
kaulassa. Eikä noussut ennenkuin kone lakkasi kuulumasta.

t. Markku

Heinäkuu 26, 2018, 20:16:26 ip
Vastaus #5

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa