Kirjoittaja Aihe: Veteraaniralli 2017  (Luettu 22746 kertaa)

Elokuu 11, 2017, 08:55:37 ap
Vastaus #45

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie sitä teema-aihettaa vaan, kun onhan Classic Motor Show:ssakin teema.
Toki kyseessä on erillainen tapahtuma, mutta eikös tässä ketjussa ole tarkoitus heitällä ideoita ilmaan, joita muut saa sitten tyrmätä... ;D

Joku sanoi, että teema lokeroi porukkaa.
Itse näen asian juuri päinvastoin.
Nykyinen tapa lokeroi enemmän, kun jokainen nököttää omassa ringissä ja lähtee kotiin.
Korkeintaan käy päivällä katsomassa pyöriä.

Jos ralli rakennettaisiin jonkun vaihtuvan aiheen ympärille, niin se voisi aiheuttaa sen, että kuppikuntien rajan sekoittuisi ja yhä enemmän porukka olisi olisi keskenään sekaisin.

Siinä olisi turha japanialaisten harrastajien naureskella itäpyöräilijöille ja niiden vehkeille, kun tietävät, että seuravaan vuoden teema olisi nousevan auringon räpättimet.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 12, 2017, 11:53:32 ap
Vastaus #46

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Juiselle: ” VMPKn jäsenyys ehdot ovat mielestäni eri asia kuin ralli.”  
Eivät ole eri asia, veteraaniralli on Veteraanimoottoriyöräklubin jäsenten tapaamistapahtuma , kuten Tarja M jo tuolla aikaisemmin kirjoitti.

Itse käynyt ralleissa aina 50-luvun pyörällä ja majoittunut teltassa. Enkä ole kaivannut hotellimajoitusta.

Mutta tuohon ylläolevaan "jäsenten tapaamistapahtuma" viitaten voisiko ralli olla vain "kalustoluettelossa olevien pyörien tapaamistapahtuma"?

En tiedä kuinka uusia pyöriä jäsenet sinne laittavat, mutta ralliin voisi rajan laittaa vaikka 20 vuotta vanhoihin, jotka odottavat MR-rekisteröintiä myöhemmin?

Elokuu 12, 2017, 14:34:59 ip
Vastaus #47

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin, kuinka ja koska on viimeksi mietitty minkälainen ralli Veteraaniralli oikeastaan pitäisi olla?

Brittiralli, johon jo aikaisemmin viitattiin, on selkeä juttu. Alueelle pääse vain brittipyörällä ja piste. Asiaan jouduttiin ottamaan kantaa oikein tosissaan 5-vuotisrallissa 1978, kun paikalle saapui brittipariskunta briteistä Moto Guzzilla! Pyörää ei päästetty Brittirallialueelle, mutta järjestimme pyörälle paikan vierestä vartioidulle alueelle. Olin itse yhtenä tekemässä päätöstä ja järjestelyä asiasta. Tämän jälkeen Brittirallin osallistujamäärä alkoi kasvaa toden teolla ja myös kasvoi muiden kuin brittipyörien määrä. Käytännöksi muodustui varata rallia-alueen ulkopuolelta alue muun maalaisten pyörien pysäköintiä varten. Homma toimii hyvin edelleen. Tämän vuoden rallissa oli 629 osallistujaa, Jouni oliko luku oikein? Ja muun maalaisia pyöriä alueen ulkopuolella oli tavalliseen tapaan huomattava määrä.

Mutta Veteraaniralli? Jos Brittirallin "identiteetti" on brittipyörät, niin pitäisikö Veteraanirallin "identiteetti" olla veteraanipyörät? Tämän mukaan tullaan kysymykseen: mikä pyörä luokitellaan veteraanipyöräksi? Ensimmäiseksi mieleen tulee museoajoneuvon ikäraja. Mikä ettei?

En ole enää moneen vuoteen käynyt Veteraanirallissa, mutta jo viimeksi käydessäni hieman oudoksutti, että alueella esim. 1950-lukuisen pyörän viereen on pysäköity muutaman vuoden ikäinen "muoviluoti", niitä yhtään väheksymättä. Tuntui vain, että se pyörä ei ollut oikeassa paikassa.

Vielä palatakseni Brittiralliin, muistan kun Keuruun 2006 rallin palkintojenjaon alkajaisiksi Brittirallin pitkäaikaisena speakerina toiminut edesmennyt Hannu Rönkönharju piti pienen puheenpätkän siitä, että vaikka moni brittimotoristi nykyään ajaa, ja myös Brittiralliin, 2000-luvulla valmistetulla brittipyörällä, että kun monella heistä on tallissaan myös vanhempi "perinteinen" brittipyörä, tulisivat sillä mahdollisuuksien mukaan Brittiralliin. Mielestäni tämä Brittiralliveteraanin puhe meni ns. "jakeluun" ja koska tuntemukseni mukaan monikin tämän jälkeen tuli sillä vanhemmalla britillä ralliin. Muistaen perinteet, mistä kaikki alkoi...

Samoja periaatteita Veteraaniralliin?
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 12, 2017, 15:09:51 ip
Vastaus #48

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarja sen jo sanoi aiemmin mikä tämä kokoontuminen on. Se on jäsenistön kokoontuminen riippumatta siitä kuka milläkin kikottimella tulee. Jos halutaan karsinoida ei-museoikäiset pois, voitte unohtaa kerhon nuorien mukaantulon, ja ihan varmasti muutaman muunkin. Siinä tulee jo yhdistyslaki vastaan koska kaikkia jäseniä on kohdeltava samalla tavalla. Siitä asiasta löytyy pilvin pimein oikeuden päätöksiä joissa seurat häviävät poikkeuksitta. Jo nykyinen osastointi johonkin tietynikäisiin pyöriin jotka pääsevät ilmaiseksi tai alennetulla  maksulla hipoo rajoja ellei seuran säännöistä löydy mainintaa asiasta. Minulle asia on yhdentekevä koska käyn vain silloin tällöin päiväkävijänä katsomassa olisiko jotain uutta nähtävää, niin tälläkin kertaa eikä omasta tallista löydy yhtäkään museoitua kapinetta. Alue oli niin levällään että ei huvittanut lähteä haeskelemaan koko mökkialueen pihoja mitä siellä mahtaa olla. Reilu tunti pälyilyä ja matkaan.

Elokuu 12, 2017, 17:05:46 ip
Vastaus #49

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarja sen jo sanoi aiemmin mikä tämä kokoontuminen on. Se on jäsenistön kokoontuminen riippumatta siitä kuka milläkin kikottimella tulee. Jos halutaan karsinoida ei-museoikäiset pois, voitte unohtaa kerhon nuorien mukaantulon, ja ihan varmasti muutaman muunkin. Siinä tulee jo yhdistyslaki vastaan koska kaikkia jäseniä on kohdeltava samalla tavalla. Siitä asiasta löytyy pilvin pimein oikeuden päätöksiä joissa seurat häviävät poikkeuksitta. Jo nykyinen osastointi johonkin tietynikäisiin pyöriin jotka pääsevät ilmaiseksi tai alennetulla  maksulla hipoo rajoja ellei seuran säännöistä löydy mainintaa asiasta. Minulle asia on yhdentekevä koska käyn vain silloin tällöin päiväkävijänä katsomassa olisiko jotain uutta nähtävää, niin tälläkin kertaa eikä omasta tallista löydy yhtäkään museoitua kapinetta. Alue oli niin levällään että ei huvittanut lähteä haeskelemaan koko mökkialueen pihoja mitä siellä mahtaa olla. Reilu tunti pälyilyä ja matkaan.

" niin tälläkin kertaa eikä omasta tallista löydy yhtäkään museoitua kapinetta"

Arvasin, että tämä väärin ymmärrys tulee väistämättä eteen. Kirjoituksessani tarkoittanut museoajoneuvoa missään kohdassa! Kirjoitin "museoajoneuvon ikäraja" eli museorekisterissä tai ei, mutta museorekisterin vaatima ikäraja. Paikalle saa tulla millä kikottimella tahansa, mutta varsinaiselle Veteraanirallialueelle pääsee ajamaan vain em. ikäisellä ajoneuvolla.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 12, 2017, 17:24:05 ip
Vastaus #50

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Niin, voikohan minuakaan enää lukea veteraanimotoristiksi kun minulla ei ole enää kuin yksi, tuo 22 vuotta vanha käyttö-mp ja 42 vuotta vanha pappatunturi? Vanhemmat mp-kalustot olen myynyt, kun en keksinyt niile oikein mitään järkikäyttöä, kuin pelkäksi tilaa vieväksi koristeeksi ja tallintäytteeksi. Menipähän toivottavasti hyötykäyttöön? Eikä ne pois myydytkään olleet kuin vajaa 40 v. vanhoja.
 Oman ikäni puolesta menen jo kirkkaasti veteraanisarjaan, ainakin urheilun saralla.

Toki mielelläni seuraan ja luen muiden tekemisiä näiden vanhojen mp:n parissa. Mielenkiintoista seurattavaa, merkkiin ja malliin takertumatta. Itselläni on niin monta elämän rautaa tulessa, että en aio tähän hätään ottaa nyt yhtään uutta mp-projektia. On meinannut jäädä tuon käyttöpyöränkin käyttö ihan olemattomaksi.  :(

Sitä en tiedä että voinko sanoa enää itsestäni, että kuulunko joukkoon: veteraanimotoristi, tuon vanhan mopedini kanssa, jolla ajetaan pari km/kesä?

Muoks. Olen kuullut useammankin kerran tuon saman, että: jos olet joskus myymässä tuota pyörää ( minun mp-käyttöpyörää) , niin ilmoitteleppas  ensin minulle.
 Liekö kaiken tämän perusteella jotain ainesta jopa klassikoksi, jopa kuntonsa perusteella? Kuristamaton versio.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2017, 19:11:24 ip kirjoittanut tuomo jylha »