Kirjoittaja Aihe: Kiertokangen tunnistus  (Luettu 5864 kertaa)

Lokakuu 24, 2016, 23:23:08 ip
Luettu 5864 kertaa

Janne Petersen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Morjens tyypit,
Tietääkö kukaan mistä kuvan kiertokanki on peräisin? Olen niitä joitakin tavannu niissä Messerschmittin moottoreissa joita oon vuosien mittaan rempannu. Laadultaan aivan ylivoimanen verrattuna alkuperäisiin alumiinikankiin. Olis hienoa jos vois jostain muutaman ostaa, sais tehtyä parempia ja kestävämpiä koneita. Kangessa teksti TS 55.

Janne

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 27, 2016, 18:43:03 ip
Vastaus #1

Ismo Hakamäki

• Vieras
Kaksi vaihtoehtoa: Polaris 600/700, alasilmän leveys vain on 16 mm, yläsilmä neulalaakeri 18/23, eli 18mm männäntappi, mutta et voi käyttää Messerscmittin omaa tappia, oletettavasti liian ohut pintakarkaisu. Vastaava ja samoilla mitoilla löytyy Maico 250, siinä yläsilmä 18/22. Näissä molemmissa on 25mm keskitappi, joten oletettavasti alasilmä on vain 32mm. Nämä löytyy kaupasta, mutta teen juuri mitoillesi, jos tarvit. Nämä eivät ole valitettavasti yhtä edullisia...

Marraskuu 01, 2016, 23:09:36 ip
Vastaus #2

Janne Petersen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Morjens,
kiitos vaivannäöstä kun etsit sopivia nykyajan kankia. Oon tehny noita myös Kawasaki KX 250 kangista, joutuu kaventamaan ja etsimään toisen alapäänlaakerin, joskus tein myös Yamaha perämoottorin osista. Näissä joutuu kammentapin hiomaan kartioks että sopii limppuihin. Puuhaa on monenmoista ennenku kampura on kasassa eikä harrastajakaverini oikeen tykkää jos konerempan yhteydessä kampiakselin kunnostus maksaa maltaita. Alkuperänen tappi on siis limpuissa kartiosovitteella prässätty, kun niitä purkaa ja kasaa muutaman kerran on limppujen silmä venynyt väljäksi ja sit joutuu muutaman kympin taas kaventamaan kankea ja laakerin kehää ennenku saa prässättyä tarpeeks syvälle ja on tarpeeks tiukka. Noissa "vieraissa" kangissahan on suorat tapit. Oon kyselly koneistamoista jos limppujen kartioreijät vois muuttaa suoraks sopivalla "krympillä" et vois käyttää suoraa tappia kartion sijaan ja sais vielä kasattua suoran akselin. En oo toistaseks löytäny, muutama paja on yrittäny mut kun kasaa akselin ei siitä saa millään suoraa, eli kammentapin reijät ei oo samassa linjassa limppujen akselien kanssa.Jos joku tietää missä noi kartioreijät sais tehtyä suoraks et varmaan saa kasattua suoran akselin otan mielihyvin vihjeitä vastaan.

Vielä jääå arvoitukseks mistä noi kuvan "TS 55" kanget on peräsin. Varhaisimmat Messerschmittin koneet missä niitä on ollu alkuperäsen alumiinikangen sijasta on 50-luvun lopulta,
Ehkä jossain sen ajan prätkässä on ollu tollanen kanki, vaan missä?

Ihmettelee
Janne

P.S. Ja kuinkahan paljon pitäis limpun reijän olla tappia pienempi et saa kohtuudella prässättyä kasaan eikä jää liian löysäks? Asiantuntevilta tahoilta oon saanu tiedot jotka vaihtelee 2/100 - 1/10 mm. Omasta mielestäni on tiukka tavara kyllä parempi...

Marraskuu 02, 2016, 07:01:49 ap
Vastaus #3

Ismo Hakamäki

• Vieras
Laitas mulle linput katsottavaksi? Jos saisin reiän passeliksi. Itse olen käyttänyt karkaisemattomissa limpuissa -0,05 - -0,06mm reikää ja karkaistuissa -0,03 reikää.

Ismo

Marraskuu 04, 2016, 19:19:41 ip
Vastaus #4

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Kiertokanki näyttäis ILO.n 2-t paikallismoottorin (250) esim ESA-palopumppu

Marraskuu 05, 2016, 13:15:51 ip
Vastaus #5

Janne Petersen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suurkiitokset Ilo- tiedosta, mulla sattuu, kuinka ollakaan, tallissa kaks erittäin vähän käytettyä  ILO paikallismoottoria, kuutioista en tiedä, luultavasti 200. Ei kai muuta kun purkamaan...
Tukholmassa toimi vielä muutama vuosi sitten liike, Walther Reimer, jolla oli ILO:n edustus. Joihinki vanhempiin Fuldamobileihin löysin sieltä vielä 90-luvulla moottorin osia, Bing- kaasareihin oli osia myös eikä hinnat päätä huimannu. Pitää selvittää onko liike vielä toiminnassa.
Toisaalta, jos jostain tollasia Ilon kankia vielä löytyis voi olla aika hintavia, ehkä kuitenkin parempi tehdä nykyaikaisista kangista.

Janne

Marraskuu 05, 2016, 16:49:48 ip
Vastaus #6

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Multa löytyisi 2kpl keskitappeja (ILO) mutta ei laakereita, kuitenki uusia.

Tuon Lohjalle, terveisin:  Pitkätakki

Marraskuu 07, 2016, 15:41:38 ip
Vastaus #7

Tomi Silvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

http://www.hotrodsproducts.com/ProductSearch.aspx

Tuolta voi etsiä haulla center to center mitalla mitä valmistajalta löytyy.

Löytyvistä vaihtoehdoista saa details kohdasta mitat näkyviin.

Melko laaja valikoima kankia ko. valmistajalla.