Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kytkimen säätö/irrottaminen  (Luettu 6923 kertaa)

Kesäkuu 14, 2016, 09:55:43 ap
Luettu 6923 kertaa

Hannu Honka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kytkimen säätöä on käsitelty palstalla aikaisemminkin mutta vaikka miten  yritän säätää (korjausmanuaalissa olevien ohjeiden mukaan),
1. vaihde päällä ja kytkin pohjassa takapyörää pystyy hädin tuskin pyörittämään, siis kytkin irrottaa huonosti. Netistä (lähinnä jenkkisivustoilta) löytyy aivan päinvastaisia ohjeita kuin "viralliset" ohjeet. Onko siinä joku kikka mitä en keksi? Ne kuulat lohkossa olevan säätömutterin alla ovat paikallaan ja hyvin rasvattu.

Toinen kysymys vaihdevivustosta, onko haittaa (paitsi ehkä museotarkastuksen osalta), jos vaihtaa sen alkuperäisen linkistön  pelkkään vaihdevipuun, linkistö on sen verran väljä joka paikasta että vaihteisto on tosi epämääräinen.

Kesäkuu 14, 2016, 10:15:00 ap
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tietenkin paremmin toimii normaali vaihdevipu.
Minun pyörässä oli sellainen kun pyörän sain mutta vaihdoin tilalle alkuperäisen kun se on minusta hienompi  :)

Millainen ongelma on ajaessa tuon kytkimen kanssa,eikö se irroita hyvin vai?
Tulee mieleen jatkokysymys millainen öljy on moottorissa ja onko varmaa että vaijeri on täysin ehjä?

Kesäkuu 14, 2016, 10:20:49 ap
Vastaus #2

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Linkistöhän on helppo holkittaa...

Kesäkuu 14, 2016, 10:35:56 ap
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Virallisella ohjeella säädin omani, toimii hyvin. Vaijerinhan pitää sitten olla löysättynä kun ruuvista säädetään.

Miten se noin muuten toimii? Meneekö ykkönen rusahtamatta päälle koneen käydessä?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 14, 2016, 21:04:31 ip
Vastaus #4

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaihdoin omaan kolmepätkään lyhyen vaihdevivun tilalle alkuperäisen vivuston ja vaihteet alkoivat toimia pehmeämmin. Joku merkitys sillä alkuperäisellä siis on.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Kesäkuu 14, 2016, 21:56:46 ip
Vastaus #5

Hannu Honka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun pyörässä oli sellainen kun pyörän sain mutta vaihdoin tilalle alkuperäisen kun se on minusta hienompi  :)

Tulee mieleen jatkokysymys millainen öljy on moottorissa ja onko varmaa että vaijeri on täysin ehjä?

Viime kesänä vaihteisto  toimi vielä kohtuullisen hyvin, mitä nyt lämpimällä koneella vaihteisto kävi vähän tahmeammaksi. Molemmat sivuposket oli talvella irti ja kone aika kauan ilman öljyä. Kun laitoin kasaan, en saanut vaihteistoa enää kunnolla toimimaan. Ongelmana on, että saan ykkösen päälle helposti mutta kun lähtee ajamaan, niin vaihdepolkimella  vaihdetta ei saa pois päältä vaan pitää ottaa pihdeillä. Siksi lähdin sitä originaalivivuston korvaamista kysymään, kun tuntuu systeemi niin väljältä. Muita vaihteita en ole vielä edes kokeillut. Siis kytkin ei mielestäni irrota kunnolla, kuten mainitsin, takapyörä pyörii keskiseisontatuella tosi nihkeästi ykkönen päällä ja kytkin pohjassa. Kuulusiko sen pyöriä vapaasti, melkein kuin olisi vaihde vapaalla? Olisiko kytkinlevyt menneet? Öljy on samaa 10W40 mineraaliöljyä, jota olen ennenkin käyttänyt (Valvoline)

Kesäkuu 15, 2016, 09:13:45 ap
Vastaus #6

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Viime kesänä vaihteisto  toimi vielä kohtuullisen hyvin, mitä nyt lämpimällä koneella vaihteisto kävi vähän tahmeammaksi. Molemmat sivuposket oli talvella irti ja kone aika kauan ilman öljyä. Kun laitoin kasaan, en saanut vaihteistoa enää kunnolla toimimaan. Ongelmana on, että saan ykkösen päälle helposti mutta kun lähtee ajamaan, niin vaihdepolkimella  vaihdetta ei saa pois päältä vaan pitää ottaa pihdeillä. Siksi lähdin sitä originaalivivuston korvaamista kysymään, kun tuntuu systeemi niin väljältä. Muita vaihteita en ole vielä edes kokeillut. Siis kytkin ei mielestäni irrota kunnolla, kuten mainitsin, takapyörä pyörii keskiseisontatuella tosi nihkeästi ykkönen päällä ja kytkin pohjassa. Kuulusiko sen pyöriä vapaasti, melkein kuin olisi vaihde vapaalla? Olisiko kytkinlevyt menneet? Öljy on samaa 10W40 mineraaliöljyä, jota olen ennenkin käyttänyt (Valvoline)

Kannattaa se visusto holkittaa. Se ei kalliiksi tule. Itsellä ei koskaan ole vaihteisto alkanut oireilemaan, vaikka kone olisikin pidempään auki. Ei edes kytkin. Öljy saattaa olla yksi tekijä. Itse käytän castrolin 10w40 hondassa ja toimii todella hyvin. Mineraaliöljyjä en ole käyttänyt koskaan. Kokeillut olen, mutta mielestäni tuolla öljyllä toimii kaikki parhaiten. Eikä luista kytkin.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Kesäkuu 15, 2016, 09:26:17 ap
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Ongelmana on, että saan ykkösen päälle helposti mutta kun lähtee ajamaan, niin vaihdepolkimella  vaihdetta ei saa pois päältä vaan pitää ottaa pihdeillä. Siksi lähdin sitä originaalivivuston korvaamista kysymään, kun tuntuu systeemi niin väljältä.

Pihdeillä??

Ettei vain luista akselin boorit-olethan katsonut tarkasti?

Akselin booraus on melko kovaa mutta poljinmateriaali pehmoisempaa-siitä boorit voi kulua pois.

Minulla yhteen aikaan oli sitä vikaa.Sitten hioin suuremmaksi kiristyshahloa polkimen kiinnityspäässä ja vaihdoin pultin kovemmaksi useammankin kerran.Vähitellen alkoi boorit pitää ja on toiminut jo kauan.
Slloinhan käy noin että vaihteen saa kyllä päälle mutta vapaa "häviää".Ja kaikki pykälät tuntuu menevän vetelästi päälle.Luonnollisestikaan niin ei voi montaa kilsaa ajaa vaan korjaus tarvitaan ensitilassa.
Se linkitys vivusto on vielä kohtalaisen hyvä ettei ole tarvinnut takoa kireämmäksi tai holkittaa.Kunhan voitelee sen niin ettei pääse kuivumaan välillä.Valkoinen spray rasva pysyy hyvin kiinni.

Kesäkuu 15, 2016, 17:35:36 ip
Vastaus #8

Hannu Honka

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ongelmana on, että saan ykkösen päälle helposti mutta kun lähtee ajamaan, niin vaihdepolkimella  vaihdetta ei saa pois päältä vaan pitää ottaa pihdeillä. Siksi lähdin sitä originaalivivuston korvaamista kysymään, kun tuntuu systeemi niin väljältä.

Pihdeillä??

Ettei vain luista akselin boorit-olethan katsonut tarkasti?

Akselin booraus on melko kovaa mutta poljinmateriaali pehmoisempaa-siitä boorit voi kulua pois.

Minulla yhteen aikaan oli sitä vikaa.Sitten hioin suuremmaksi kiristyshahloa polkimen kiinnityspäässä ja vaihdoin pultin kovemmaksi useammankin kerran.Vähitellen alkoi boorit pitää ja on toiminut jo kauan.
Slloinhan käy noin että vaihteen saa kyllä päälle mutta vapaa "häviää".Ja kaikki pykälät tuntuu menevän vetelästi päälle.Luonnollisestikaan niin ei voi montaa kilsaa ajaa vaan korjaus tarvitaan ensitilassa.
Se linkitys vivusto on vielä kohtalaisen hyvä ettei ole tarvinnut takoa kireämmäksi tai holkittaa.Kunhan voitelee sen niin ettei pääse kuivumaan välillä.Valkoinen spray rasva pysyy hyvin kiinni.

Niin siis olen ottanut vaan vaihteen pois päältä pihdeillä, ajaminen tuolla tekniikalla menee vähän hankalaksi  ;) Täytyy tutkia akselin ja linkistössä olevat boorit, voihan sekin syynä olla. Ehkäpä holkittaminen voisi olla paikallaan kun on melkoinen klappi sekä linkistössä että varsinkin itse vaihdepolkimen  ja sen rungosta tulevan tapin välillä. Vaihdepoljin pitäisi kaiketi olla  sen tapin päässä mutterilla kiinni? Minulla siinä on pultti, joka vaan pyörii eikä lähde auki. Ilmeisesti edellinen (edelliset) omistaja on joskus katkaissut sen tapin, porannut sinne reiän ja tehnyt  jengat ja   jengat on entiset. No, kyllä se siitä irti saadaan.