Kirjoittaja Aihe: Peräprutkun rupeli  (Luettu 7249 kertaa)

Maaliskuu 09, 2017, 19:32:26 ip
Luettu 7249 kertaa

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Mulla on kuleksinu keskusvarastolla tuommonen rupeli jo yli 30 vuotta, ja oun aena kuvitellu että se oes jonkun pikku Hondan, kun siinä on tarra jossa seisoo "Honda Motors Co LTD.".

Mutta vaekka miten oun tutkinu ja ehtiny, ni en ou vielä semmosta Hontoo tavannu johon tuo kävis?

Potkurin halakasija on 210 mm, ja akselin reikä 14 mm, tunnistaako kukkaa minkä moottorin potkuri tuo on?

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Maaliskuu 12, 2017, 13:30:16 ip
Vastaus #1

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Nätti on rusetti ja Pentin kuva-asetelma on niinsanotusti "yli kylän" mutta tuo hinta lienee vielä tarkasteltavissa?

Maaliskuu 12, 2017, 16:54:47 ip
Vastaus #2

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Nätti on rusetti ja Pentin kuva-asetelma on niinsanotusti "yli kylän" mutta tuo hinta lienee vielä tarkasteltavissa?

Tuo hinta on kyllä jo niin alakanttiin ettei siitä kyllä kärsi luistoo.

Kun ottaa huomijoon sen että siinä on ollu mulla rahat kiinni reilusti yli kolomekymmentä vuotta, niille kun laskoo koron
ja siihen vielä kun lissee säelytyskulut piälle, ni tappijolle männöö jo tuollae hintoo. :-X

Vuan jos joku "tosiostaja" ilimaantuu ja selevällä rahalla maksaa, ni sitten puotan ehkä vielä kahvikupin hinnan. ::)
-pena-

Maaliskuu 12, 2017, 22:03:32 ip
Vastaus #3

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näyttäs olevan hankalampi juttu, onko siinä merkitty nousua, tuo halkaisija 210mm, olis päälle 8 tuumaa. Kuvasta päätellen ei nousu kovin iso ole, pienemmästä moottorista on kyse. 2-lapanen on jäänyt pois muista, paitsi sähkömoottoreista, ei löydy Hondan luetteloista, ei sieltä kyllä löydy muitakaan vanhempien koneiden osia, eikö tuossa lue että standart. 2-lapasta käytettiin kyllä ennen vauhti potkurina, mutta se taas ei kestä oikein kuormaa, neli tai viisilapanen on kuorman kestävyydeltään ja matkanopeuksissa hyötysuhteeltaan parhaita, huippuja ajatellen niissä potkurin oma vastus taas kasvaa isoksi, kolmilapanen on hyvä kompromissi. Parashan olisi 1-lapanen, mutta sen tärinää ei kestä mikään :D

Maaliskuu 13, 2017, 04:19:34 ap
Vastaus #4

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Pikasesti viivottimella mitattuna nousu on sama kun halakasijakii, eli 8 1/4".

Tuossa Johnsonissa mulla on samalla laella sokka potkurin takana, vuan enpä ou tullu kokkeilleeksi sopisko tuo siihen, aenakii potkurin lapojen muoto on ihan erinäkönen. ::)

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Maaliskuu 13, 2017, 09:18:22 ap
Vastaus #5

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saattaa pyöriä potkuri eri suuntaan, jos on lavat kovin erinäköset, tulishan siitä sitten etuveto vene :)

Maaliskuu 13, 2017, 11:42:49 ap
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mahottoman isoja voikukkia kasvaa Penan kesäpalatsilla!
jv

Maaliskuu 13, 2017, 15:40:17 ip
Vastaus #7

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kattelin tuolta ameriikasta asti, niin näyttäs vähän siltä, että tuo olisi -70 luvun 7,5hp Hondasta, ainankin hyvin ulkonäkö sattuu :)

Maaliskuu 14, 2017, 10:33:30 ap
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

• Vieras
Saattaa pyöriä potkuri eri suuntaan, jos on lavat kovin erinäköset, tulishan siitä sitten etuveto vene :)

Vanhempani asuivat ennen sotia Ensossa (nykyisen rajan väärälle puolelle jäänyt Imatran kohdalla oleva teollisuuspaikkakunta).  Isä piti polkupyöräkorjaamoa.  Viikonloppuisin polkivat koko perhe Imatralle, ja kulkivat veneellä Saimaan saariin telttailemaan.  Ensin soutuveneellä, ja myöhemmin erilaisilla moottorin kuljettamilla.  Myöhemmin isä elätti perheensä moottoripyöriä ja mopoja korjaamalla, mutta silloin saattoivat vielä olla moottorit vähän vieraampia, tai toisaalta kun päivät ammatikseen jotain korjasi, saattoivat omat vehkeet olla vähän retuperälläkin joskus.  Veneilypuuha oli meidän perheeltä jo minun maailmaan tultua jäänyt, eli kuulopuheisiin perustuu minun käsitykseni noista ajoista.

Joka tapauksessa, sellaista tarinaa on kerrottu, että ensimmäisellä perämoottoriveneellä tultiin joskus saaresta rantaan takaperin, kun ei suostunut toisin päin käymään...

jv

Maaliskuu 14, 2017, 14:37:51 ip
Vastaus #9

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Joka tapauksessa, sellaista tarinaa on kerrottu, että ensimmäisellä perämoottoriveneellä tultiin joskus saaresta rantaan takaperin, kun ei suostunut toisin päin käymään...

Meillä autokoulussa aikoinaan opetettiin, kuinka kaksitahtidiisseli pysäytetään, kun se oli saatu ensin sinkeelle vedätettäessä käymään takaperin kauheilla kierroksilla. Kuulemma karvalakkia siinä tarvitaan. Mullekaan ei kyllä selvinnyt, miten se kesällä tehdään...

Eivät ne vanhempas, Jaakko, yrittäneet käynnistää sitä hinaamalla? Olis lähtenyt oikeinpäin.
Nimittäin, palvellessani merisotaväessä, ylipursimies mulle kertoi, että jos Kallesta tai Rautavillestä on akku päässyt tyhjäksi, niin hinaamalla ne käyntiin lähtee. Minä huuli pyöreänä kyselin lisää, se selitti ja uskottava oli.

Maaliskuu 14, 2017, 15:12:24 ip
Vastaus #10

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se lähti tavallinenkin tiisseli (esim merssu 1413 kuormuri) väärinpäin käyntiin, kun oikein tiukalle joutu, savut vaan pöllähti konehuoneesta, kun alkoi työntää pakokaasuja imupuolen kautta pihalle, ja imeä ilmaa pakoputkesta. Äkkiä iso numero silmään ja jarrulla seisomaan, muuten tilanne on hallitsematon, voi kone hajota, kun kierroksien ottoa ei rajota mikään, paitsi nyt se, minkäverran pakokaasuja mahtuu ilmapuolen kautta pihalle. Se karvahattu pakoputken päähän, ei saa ilmaa, jos siinä nyt karvahattu enää piättelee kun se aikanaan on sinne saatu, ryntää nimittäin aika äkkiä. Kyllähän isompi alus lähtee vetämällä käyntiin, jos on muuten kunnossa, siinä on vetoakselissa ja potkurissa senverran massaa, kun ne saahaan pyörimään ja numero päälle, pyörätää kone iloisesti, olen ollut kyydissä kun hinaaja laitetaan vetämällä käyntiin.

Maaliskuu 14, 2017, 16:03:29 ip
Vastaus #11

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinäs kuulitte, minä sentään ihan aina p....a puhu.

Maaliskuu 18, 2017, 13:04:51 ip
Vastaus #12

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Kattelin tuolta ameriikasta asti, niin näyttäs vähän siltä, että tuo olisi -70 luvun 7,5hp Hondasta, ainankin hyvin ulkonäkö sattuu :)

Siitähän se onkii, sinäpä sen sanoet, paljo kiitoksija! :-\

http://boatinfo.no/lib/honda/manuals/b75twin.html#/22

En ollu älynny katellakkaa nuin vanahoesta B 75 Twineistä, vähä uuvemmissa 70-luvun 7.5 - 8 - ja 10 heppaesissa sokallisissa kun se murtosokka tulloo justiisa potkurin vastakkaeselle puolelle.

-pena-