Kirjoittaja Aihe: Pappa ja paypalli  (Luettu 4982 kertaa)

Joulukuu 10, 2015, 21:51:42 ip
Luettu 4982 kertaa

Jaakko Latvanen

• Vieras
Paypalista on ollut keskustelua ennenkin, en kuitenkaan äkikseltään löytänyt.  Aiemmin luulin että se aihe ei minua koske...

No nyt kaipasin kawan satulaa alemmaksi (liittyy samaan maa-pakenee-ilmiöön, mikä vaikeuttaa kengännauhojen sitomista), ja englantilainen paja nimeltä Lustracing tarjoaa hyvännäköisenä sarjana lowering linksejä siihen.  Ja maksutapana tietysti vain Paypal.

Menin luomaan itselleni tällaisen Paypal-tilin, ja linkitin sen luottokorttiini tietysti.  Kun olin tilin avannut, tilin käyttäjätunnuksena olevaan sähköpostiin tuli Paypalilta - osoitteesta service@intl.paypal.com - vahvistuspyyntö, missä oli valmis klikkauspiste vahvistusta varten.  No tietysti minä (pöljäke?) siitä likkasin ja edelleen kirjauduin salasanallani paypal tililleni vahvistamaan sähköpostiosoitteen.  Hetken päästä keksin, että nythän minä toimin juuri siten, mistä kaikkialla varoitettiin!  Tuossa välissä ehdin sen tilaukseni niistä linkuista tehdä toki.  Siinä vahvistussivullakin oli tarjottu mahdollisuutta käydä tekemässä pyydetty vahvistus kirjautumalla paypal.com/fi sivustolle omilla tunnuksilla, mutta pääsi helpommalla likkaamalla linkistä...

Täsmälleen samasta - service@intl.paypal.com - osoitteesta tuli maksutapahtuman vahvistus tehdystä linkkukaupasta sähköpostiin.  Kävin kuitenkin tililläni vaihtamassa salasanan.  Myös sähköposti siitä, että tilini salasana on vaihdettu, tuli samasta osoitteesta sähköpostiini; uutta salasanaa ei kuitenkaan kyselty...

Nyt tuosta salasanan vaihdosta on jo kulunut useita tunteja, eikä tilille ole vielä ilmestynyt muita aktioita kuin nuo linkut.  Voinko jo nukkua yöni rauhassa?

jaakkovaakko

Joulukuu 10, 2015, 22:08:40 ip
Vastaus #1

Antti Jokinen

• Vieras
The biggest give away however is the email address:

service@intl.paypal.com

If anything comes from this address, no matter ho official looking, IT IS A SCAM! The other dead give away is the request for a Western Union transfer, Paypal NEVER use this method for ANY of their transactions. Aloso, please do what I did and report it directly to Paypal, simply forward any suspicious looking emails to spoof@paypal.com

Hope this helps anyone out there, just wanted to share, I am glad I didn't get caught but I can see how easy it can be to get scammed. It all sounds so convincing.

Joulukuu 10, 2015, 22:39:06 ip
Vastaus #2

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Voinko jo nukkua yöni rauhassa?

jaakkovaakko

Niinhän sitä aina sanotaan että "kannattaa ensin nukkua yön yli"  ;)
On tuttu osoite minulle.Harvoinpa sieltä tosin postia tulee,vain muutaman kerran vuodessa jos sääntöihin tulee muutoksia tai turvapäivityksiä tilille.
Eli osoite vaikuttaisi olevan oikein ja miksei olisi.(viitaten en tuohon Antin hieman outoon juttuun..)

Joulukuu 10, 2015, 23:25:36 ip
Vastaus #3

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Leppää rauhassa Jaakko. Ja anna Peipalin valavua.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Joulukuu 10, 2015, 23:59:38 ip
Vastaus #4

Tuomo Mikkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viimeksi 21.11.15 sain samasta osoitteesta vahvistuksen kaupasta, jonka tein eikä ollut mikään spooffi.
Nuku siis rauhassa.
Tuomo

Joulukuu 11, 2015, 08:32:20 ap
Vastaus #5

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Monta vuotta olen Paypalia käyttänyt, ja tuosta osoitteesta on vahvistuksia tullut.

Täällä käsitellään myös asiaa.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Joulukuu 11, 2015, 08:52:58 ap
Vastaus #6

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Terve,
Kyseisestä osoitteesta on lähetetty myös kalasteluviestejä, joilla yritetään saada tunnuksia.
Oikessa Paypal-viestissä ei kysellä nimiä, tunnareita, tilinumeroita, luottokorttinumeroita, syntymäaikoja jne. Oikessa meilissä on myös nimesi kokonaisuudessaan.
Itse vältän linkkien käyttöä ja menen aina suoraan sivuille/tilille jos tulee jotain ilmoituksia.

https://www.paypal.com/uk/webapps/mpp/phishing

Edit: sen verran korjaan, että feikkimeili ei tule  tuosta oikeasta osoitteesta vaikka osoitteessa niin lukeekin. Tosiasiassa se tulee muualta. Viestin sisältö paljastaa pajon.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2015, 18:30:49 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Joulukuu 15, 2015, 22:16:42 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

• Vieras
Päivitän vähäsen. Kyllä se minulle tullut meili tuli aivan virallisilta paupallin sivuilta. Ja se kauppa, mitä varten tuota paupallia tarvitsin, on aika pitkällä. Viime viikolla keskiviikkona iltamyöhällä laitoin tilauksen madalluslinkuista Lustracing nimiselle firmalle, sijaitsee Lontoon eteläisellä reunalla. Torstaina tuli Royal Mailin seurantakoodi, ja tänään kun maleksin postilootalle, niin kas kummaa, linkut löytyivät sieltä. Paikalleen en ole vielä mallannut.
jv

Joulukuu 16, 2015, 21:16:08 ip
Vastaus #8

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Menet omalle paypalsivulle ja sieltä history niin näet mitä olet sen kautta tilannut .Ainakin oikein menneet ostot ja rahojen lähetykset.Paljon käytellyt ja ei ongelmaa.Ostin mm puheaikaa tarjouksesta tyttärelleni puhelimeen kuubasta kun siellä netti tökii ja hyvinhän oli perille mennyt tarjous .Opiskelijalle pieni avustus kotosuomesta.