Kirjoittaja Aihe: Kuulo vai kuuro?  (Luettu 12334 kertaa)

Marraskuu 01, 2015, 20:47:12 ip
Vastaus #15

Antti Jokinen

• Vieras
Näin juuri on minun kohdallani:

"...vaikeus saada selvää puheesta hälyisessä ympäristössä. Potilas ei välttämättä kuule heikkoja korkeita ääniä (heinäsirkka, kännykän piippaus). Usein oirekuvaan kuuluu tinnitus, joka häiritsee pahimmin hiljaisuudessa ja unta odottaessa."

Oireet onneksi niin lieviä vielä, että pärjään hyvin arkielämässä, koska olen tiedostanut ongelman. Pyydän tarvittaessa puhujan toistamaan sanomansa ja merkiksi siitä vien kämmenen korvan taakse.

Ihan toinen juttu on sitten kuullun ymmärtäminen, ja sitähän testataan kai peruskoulussa. Minun osaltani se meni ohi, koska peruskouluun siirryttiin vasta 1972 alkaen. Silloin minä olin jo kanttorikoulussa, eikä ymmärryksestä ollut niin paljon väliä.  :angel:

Marraskuu 01, 2015, 20:58:43 ip
Vastaus #16

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hannulle . En ole jollain nimeni on ahti en väitä että ei möly voi pilata kuuloa voi se varmaan joltain niin tehdäkin , minun kuuloon se ei ainakaan ei te
hoa se on ihan varma . mietippä voisko tuo kuulon menetys johtua jostain muustakin ,esim iästä ,perintötekijöistä,tai itse korvan rakenteesta
En ole tarkoittanut viesteilläni ketään loukata jos joku on sen näin kokenut  pyydän anteeksi .

Marraskuu 01, 2015, 20:59:45 ip
Vastaus #17

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin juuri on minun kohdallani:

"...vaikeus saada selvää puheesta hälyisessä ympäristössä. Potilas ei välttämättä kuule heikkoja korkeita ääniä (heinäsirkka, kännykän piippaus). Usein oirekuvaan kuuluu tinnitus, joka häiritsee pahimmin hiljaisuudessa ja unta odottaessa."

Oireet onneksi niin lieviä vielä, että pärjään hyvin arkielämässä, koska olen tiedostanut ongelman. Pyydän tarvittaessa puhujan toistamaan sanomansa ja merkiksi siitä vien kämmenen korvan taakse.

Ihan toinen juttu on sitten kuullun ymmärtäminen, ja sitähän testataan kai peruskoulussa. Minun osaltani se meni ohi, koska peruskouluun siirryttiin vasta 1972 alkaen. Silloin minä olin jo kanttorikoulussa, eikä ymmärryksestä ollut niin paljon väliä.  :angel:

Juu 1972 Keskikoulussa, aikaan jolloin Imatran ajotkin ajettiin "SUORILLA putkilla ;D
Korvissa kutitti kun lauma viissatasia kiersi rataa, lääh
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2015, 21:05:41 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Marraskuu 01, 2015, 21:20:54 ip
Vastaus #18

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Hannulle . En ole jollain nimeni on ahti en väitä että ei möly voi pilata kuuloa voi se varmaan joltain niin tehdäkin , minun kuuloon se ei ainakaan ei te
hoa se on ihan varma . mietippä voisko tuo kuulon menetys johtua jostain muustakin ,esim iästä ,perintötekijöistä,tai itse korvan rakenteesta
En ole tarkoittanut viesteilläni ketään loukata jos joku on sen näin kokenut  pyydän anteeksi .
No,äläs nyt turhaan kuitenkaan ;)
Kyllä se on Karikin täällä joskus kehunu että 120 db melussa vapaaehtoisesti istumalla saa hyvin hoidettua pumpun rytmihäiriöitä :)

Ei näistä kannata meidän alkaa väittelemään,eiköhän ne oo lukeneemmat ja viisaammat ne melurajat ja syyt kuulovaurioihin määritelleet.
Ja jos epäilee että itsellä nyt kuitenkin olis "liian hyvä" kuulo vielä vaikkapa sahurin tai kirkonkellonsoittajan ammattihistoriasta huolimatta niin ainahan voi mennä sinne kuulotutkimukseen kun ei se maltaita maksa  ;)

Marraskuu 01, 2015, 21:40:30 ip
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

• Vieras
Omalta kohalta vähän selvitti asiaa Hannun sininen teksti; luultavasti minun kohdalla on alkava kuulovamma - jos ei peräti muu päävamma  - alentanut juuri tuota metelin ärsytyskynnystä ratkaisevasti.  Heinäsirkoista ei ole vitsaukseksi ollut enää kolmeen vuoteen, yhden näin viime kesänä kun oli eksynyt autotalliin (autettiin emännän kanssa yhteisvoimin hänet heinikkoon, vaikka ei varmoja voitu olla olisiko sittenkin mieluummin ollut autotallissa), mutta kuulohavaintoja ei enää tule.

Sitä vain ihmettelen - kuten Eero ja Laurikin - että nauttiiko joku ihan oikeasti siitä, että musiikki tai muu mökä pitää keinotekoisesti nostaa sellaiseen volyymiin, että joku muu tuntee suorastaan kipua?  Meillä rouvashenkilö ei pode mitään muita kuulovamman oireita, kuulee heinäsirkatkin vielä, mutta arveli tänään migreenin iskevän, jos toista puoliaikaa jäädään kuuntelemaan.  Enkä sieltä itse olisi ilman kipukynnyksen ylittymistä kesken pois lähtenyt - liput maksoivat 50 kappale!  Nuukaa miestä harmittaa vähempikin.

Itse en ymmärrä kassillista enkä kassitonta musiikkia, ei ole siihen(kään) lahjoja suotu.  Entinen tyttöystävä - nykyinen vaimo - tykkää klassista kuunnella, ja sai minut muutama vuosi sitten, seurustelun alkuvaiheen huumassa, houkutelluksi mukaan yhteen konserttiin.  Jotenkin koin sielun lepäävän siellä, vaikka en siitä musiikista mitään ymmärräkään. Yhdessä pienon pinputus konsertissa kävin jo itsekseni, kun vaimolla oli muuta menoa - joku vuosi sitten olisin voinut vetoa lyödä, että näin ei tule koskaan käymään.  Eikä ole korviin sattunut ennen tämän päiväistä kokemusta.  Täytyy varmaan ennen lippujen tilaamista aina varmistaa, ettei ole sähköistä tehostusta käytössä, tai sitten hankkia jotkut soveltuvat kuulonsuojaimet matkaan. Kotona voi tietysti pysyä, mutta kun on oikeasti ollut siellä mukavaakin monta kertaa.

Ei ollut kuuskytluvun lopussa eikä seitkytluvun alussa äänenvaimentajia kilvanajokeissa.  Olin muutama vuosi - ehkä neljä vuotta - sitten Imatran Moottorikerhon pikkujouluissa. Teuvo Länsivuori oli kunniavieraana paikalla.  Seurasin illan mittaan melko läheltä keskustelua, jossa oli mukana Tepin lisäksi muitakin, silloin varmaan jo päälle kuuskymppisiä alan miehiä (mm. Kärävän Pekka taisi olla paikalla).  Aika tyypillistä oli, että suunnilleen jokainen herroista aina työnsi toista korvaa kämmenkupilla varustettuna kulloisenkin puhujan suuntaan.  Voi se silti olla vain perintötekijöistä johtuvaa.

Tälläistä jorinaa - silmät vielä laseilla varustettuina toimivat - ja sormet.  Vaikka ajatus ja kuulo katoaisivatkin, niin voi tänne kirjoitella.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2015, 21:42:13 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 01, 2015, 21:54:30 ip
Vastaus #20

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Omalta kohalta vähän selvitti asiaa Hannun sininen teksti; luultavasti minun kohdalla on alkava kuulovamma - jos ei peräti muu päävamma  - alentanut juuri tuota metelin ärsytyskynnystä ratkaisevasti. 

Tälläistä jorinaa - silmät vielä laseilla varustettuina toimivat - ja sormet.  Vaikka ajatus ja kuulo katoaisivatkin, niin voi tänne kirjoitella.

jaakkovaakko

Ihan asiaahan tuo.

Jos joku haluaa/malttaa hieman opiskella lisää ja ellei nuo asiat ole entuudestaan tuttuja niin tästä se käy helposti.

http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/melu.htm

Korvalääkäri Hannu Tapiovaaran tiivistelmä Duodecimin seminaarista jossa aiheina melu,harmonia ja hiljaisuus.
Lisäksi tukena mm seuraavat lähteet:

WWW.tyosuojelu.fi
https://oa.doria.fi/handle/10024/42979

http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Tyohygienia/Melu/

http://www.geo-lehti.fi/tiede/melu-on-vaaraksi-terveydelle

https://oa.doria.fi/handle/10024/24271

Minulle ainakin oli uutta tuo että vähintään 60 db tieliikennemelun on arvioitu aiheuttaneen kuolemaan johtaneita sydäninfarkteja että mites se Karin disco-Volvo kun senhän piti nimenomaan ehkäistä niitä :o
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2015, 22:01:15 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 01, 2015, 22:05:21 ip
Vastaus #21

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hannulle vieläkin sori nyt vaan mutta onko jossain määritelty se minkälaisen desibelimäärän kukin voi sietää , mielestäni se on ihan yksilöllistä tuohon asiaan voit esittää vaikka mitä tilastoja ,ei sovi minuun .

Marraskuu 01, 2015, 22:15:33 ip
Vastaus #22

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Hannulle vieläkin sori nyt vaan mutta onko jossain määritelty se minkälaisen desibelimäärän kukin voi sietää , mielestäni se on ihan yksilöllistä tuohon asiaan voit esittää vaikka mitä tilastoja ,ei sovi minuun .
Asia kannattaa selvittää jos kiinnostaa.
Oli mullakin yks työkaveri(kaima) joka aina väitti että hän selviää kyllä kolarista ilman turvavyötä kun pitää vaan helvetin tiukasti ratista kiinni.
No,yks kaunis päivä se sitten Malmilla vetäs Hiacella pylvääseen.
Ei tarvi nyt turvavyötä sitten enää..että semmonen "yli-ihminen".Harmi vaan en kerinny tupaantuliaisiin kun hän oli just ennen onnettomutta kerinny hommata kesämökin Porvoosta..

Ihmisten fysiologisia ominaisuuksia ei mitata tai arvioida tilastotieteen menetelmin  :)

Marraskuu 01, 2015, 22:18:13 ip
Vastaus #23

Jaakko Latvanen

• Vieras
Eli turhaa yhteiskunnan voimavarojen väärinkäyttöä kaikki työsuojelumääräykset ja yleiset varoitukset melusta, kun ei kerran ole Ahtiltakaan kuulo lähtenyt?  Minun isänikin poltti tupakkaa - jopa sikareita ja piippua - koko aikuisen ikänsä, ja niin vain kuusvitosena sydäninfarktiin kuoli, eli pois kaikki varoitukset keuhkosyövästä tupakkiaskin kansista?
jv

Marraskuu 01, 2015, 22:21:16 ip
Vastaus #24

Antti Jokinen

• Vieras
"Itse en ymmärrä kassillista enkä kassitonta musiikkia, ei ole siihen(kään) lahjoja suotu.  Entinen tyttöystävä - nykyinen vaimo - tykkää klassista kuunnella, ja sai minut muutama vuosi sitten, seurustelun alkuvaiheen huumassa, houkutelluksi mukaan yhteen konserttiin.  Jotenkin koin sielun lepäävän siellä, vaikka en siitä musiikista mitään ymmärräkään."

Näin se voi mennä. Musiikki saa sielun lepäävän vaikkei sitä ymmärtäisikään. Pitää vain valita itse kullekin sopiva musiikki. Kokeilkaapas huviksenne vaikka venäläistä mieskuoroa:

https://www.youtube.com/watch?v=icvgYGOueLY&list=FLIYis6t8pOeXlf1hBrliyeQ&index=20

Marraskuu 01, 2015, 22:24:54 ip
Vastaus #25

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
E kun ei kerran ole Ahtiltakaan kuulo lähtenyt? 
jv

Jospa se vain on Ahtilla rautakorvat.
Joillakin on rautaperse..minulla ei niinkään..Mutta rautamahaksi on kutsuneet jotka paremmin tuntevat ja yhteisillä ulkomaanreissuilla on olleet.
Minulla ei oo menny pakki solmuun vaikka oisin syöny mitä mätää paskaa ja romua  ;D
Korkeintaan jos onkin alkanu oireilla niin pari kertaa oon pieraissu vähän kovempaa ja ottanu konjakit päälle niin taas on menty  ;)

Marraskuu 01, 2015, 22:38:31 ip
Vastaus #26

Jouni Ylikotila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
15.12.1984 soitti metallica tuiskulassa, eturivissä ei kyllä mieli levänny, piti mennä takariviin. Lieneekö tullu Ameriikasta lähtiessä väärinkäsitys että soittaisivat tuiskulan STADIONILLA ja olivat ottaneet liikaa kovaäänisiä mukaan.

Marraskuu 01, 2015, 23:03:56 ip
Vastaus #27

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuules nyt hannu mulla nyt vaan sattuu olemaan sellaiset korvat jotka sietää melua ,noi sinun esittämät jutut varmaan sopii noin yleisesti ,mutta voisko että olisin se poikkeus joka vahvistaa säännön . ei tämä sitä tarkoita että meluun pitäis näin suhtautua kun minä teen . periaatteessa melu on mulle parempi kuin hiljaisuus .silloinhan ei tapahdu mitään.

Marraskuu 01, 2015, 23:15:36 ip
Vastaus #28

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kuules nyt hannu mulla nyt vaan sattuu olemaan sellaiset korvat jotka sietää melua ,noi sinun esittämät jutut varmaan sopii noin yleisesti ,mutta voisko että olisin se poikkeus joka vahvistaa säännön . ei tämä sitä tarkoita että meluun pitäis näin suhtautua kun minä teen .

No minäkös se korvaläkäri nyt sitten olenkin,kiitos vaan kunniasta ja sovitaan sitten niin että Ahtilla on ne rautakorvat ja sietää melua en minä sitä epäile mutta kuuletko sinä, hyvä mies mitään ??

Marraskuu 01, 2015, 23:28:40 ip
Vastaus #29

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin sanoks sää jotain ?