Kirjoittaja Aihe: Metallinpaljastin?  (Luettu 8555 kertaa)

Heinäkuu 20, 2015, 23:22:10 ip
Luettu 8555 kertaa

Jaakko Latvanen

• Vieras
Moron veikat!

Jollakin varmaan kokemuksia tuollaisista joka-miehen-aarteenetsimisvempaimista?

Tää kysymys lähti liikkeelle siitä, että sähkölinjayhtiö kävi omia aikojaan raivaamassa tuosta omakotitontin reunalta menevän heikkosähkölinjan alta kasvustoo.  Kaatovat samalla muutaman puun meijänkin maalta (mittään kysymättä ja ilmottamatta; saahaan varmaan kohta lasku heidän tekemästään metsänhoitotyöstä?).

No arveltiin, etteivät varmaan tuu jälkiään korjaamaan, ja aateltiin maisemoija ite oman tontin lisäks se linjan alus oman tontin kohalta ja pihasta ja ikkunoista näkyvältä alalta.  Rangat polttopuuks, risut kait survoimen läpi pensaihen juurille tai kompostiin maatumaan.  Rouva kuormajuhdaks ja mie teknisempiin hommiin, eli konneenkäyttäjäks (halkosahan ja Fiskarsin kirveen).  Rouva veti rankoja pihalle perustetulle väliaikaselle käsittelyasemalle.  Ja yks ranka oli jotenkii suuttunu siitä vetelystä ja silpassu rouvaa korvalliselle.  Ja hetken päästä tää huomaa, että toisesta korvasta puuttuu korvis (nehän on ehottomasti oltava korvissa tuossakii hommassa... sitä en kuitekaa uskaltanu sannoo ääneen, ko toine itkuu melkei vääns).  Ko tietysti äitiltää saamat - ei rahallista arvoo mutta tunnearvoo mittaamattomasti.

Se korvis on sellanen pien nappimallinen, ja vielä sellanen mikä napsautettaa korvan reiästä osat toisiinsa, eli kun se on irti, se on myös kahtena eri kappaleena.  Vajjaan kahenkymmenen neliön alueella sammalpohjasessa mustikka-puolukka-kanervavarvikossa.

Eli kannattaneeko ees yrittää?

Vai voisko sen vahingon jotekii laittaa sähköyhtiön piikkiin ja velvottaa ne ettimään?

Jaakkovaakko

Heinäkuu 21, 2015, 05:49:39 ap
Vastaus #1

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Kokemusta on, laenasin kerran kaverilta semmosta värkkiä.

Muistin että pentuna hävitin aetan rappukiven vierelle 1800 luvulta olleen rispiin kokoesen ? kupariviispennisen.
Sitä yritin ehtiä, vuan ei tie semmosilla muatutkilla mittää, en löytäny sillä kun muutamija kymmenijä nauloja, yhen pyykkipoejan jousen ja viijenkymmenen markan kolikon vuojelta 1953.  :-X
-pena-

Heinäkuu 21, 2015, 07:09:49 ap
Vastaus #2

Marko Villikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä piipparilla löytyy aika pieniäkin osia jos vaan on metallia,Mulla on kyllä laite muttei selviä missäpäin suomea tuo tippu muuten olis voinu etsiä.

Heinäkuu 21, 2015, 08:17:17 ap
Vastaus #3

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Kyllä ne aika pieniäkin löytää.Laitteissa kai suuria eroja.Leikin joskus Motonetin 29,90 piipparilla,löysi kyllä pientäkin metalliromua...
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/

Heinäkuu 21, 2015, 19:12:38 ip
Vastaus #4

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä mulla mökillä löytyi miljoona piekkarin hylsyä jotka jo peittyneet maahan, yhden rautasen kiilan löysin ku isäukko aikanaan koitti kantoa halkoa. Kaksi kirvestä ja jokunen kiila vielä maata kiertävällä radalla ku ukolta petti hermo ja laittoi dynamenttiä. Kanto kyllä halkes mutta osa kaluista vielä hukassa.

Kyllä niillä löytää pieniäkin esineitä, yksi kaveri aina syksyisin dyykkaa uinarannat ja on korviksia ja sormuksia löytänyt, niin ja kolikoita.

Heinäkuu 21, 2015, 23:44:42 ip
Vastaus #5

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nämä kappaleet löysin metallinpaljastajalla "tunninkierros, joskus silloin

http://www.aarremaanalla.com/foorumi/viewtopic.php?f=5&t=294

Se kello ei sitten ollut kultaa, mutta sisäkalut oli kullattu  :)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2015, 17:20:37 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Heinäkuu 23, 2015, 12:20:40 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
Rouva kävi Ramirentissä, kun siellä on tarjolla metallinilmaisinta vuokralle.  Eka päivä noin 50 alvillisena.  Jäljelle jäänyt - toisen korvan koru - oli mukana, olin ohjeistanut testaamaan, reakoiko noin parinkymmenen sentin korkeudelta puolikkaaseen koruun; jos ei, ei kannata vuokraan rahaa hukata.  Ei mies tiskin takaa edes hakenut laitetta varastosta; sanoi tietävänsä, ettei reakoi noin pieneen jalometalliesineeseen.

Eli lähtötilanteessa ollaan.  Tosin on rouvan ajatus alkanut hyväksyä syntyneen tappion.

Mutta Mikkelin Anttolassa asutaan, eli jos jollain on tuollainen paremman luokan etsin ja halua harrastaa ja muuta asiaa tänne päin, niin kyllä pullakahvit tarjotaan pelkästä yrittämisestäkin.

Jaakko Latvanen, 0500-312 446

Heinäkuu 23, 2015, 13:01:37 ip
Vastaus #7

Ilkka Sihvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä nuo metallinpaljastimet reagoi pieniinkin esineisiin.Itsellä garrett 250 metallinpaljastin ja esimerkiksi erään laskettelurinteen hissilinjaa kävin tutkimassa.Sieltä paljastin piippasi melko syvältä muunmuassa pienen korvakorun.Ovathan nuo aarremaanalla.com harrastajat käyneet auttamassa koruja ja muita esineitä kadottaneita ihmisiä.
Hattu päähän ja hyvästi.

Heinäkuu 23, 2015, 16:58:28 ip
Vastaus #8

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on tommonen C.SCOPE VLF.TR 990 B "miinaharava".

Sillä kävin kokeilemassa ja helposti löytyivät noin 5mm korvakoru sekä se pienempi erilläänoleva nippelikin.

Siinä mulle huonosti meinas käydä, kun kävin niitä pyytämässä tutkimustarkoituksiin. Uhkailikin vielä, että jos, niin uudet ostat omilla rahoillas.

Heinäkuu 23, 2015, 18:35:01 ip
Vastaus #9

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kulta ja muut jalometallit tunnistaa paremmin ku ihan metallisilpun, huono on peli jossei löydä kun etsintä paikkakin suht pieni. Kyllä mä ostaisin oman etsimen ja uudet korvikset. Ette usko mitä kaikkea mun kaveri on löytänyt Lapista reissuillaan.

Heinäkuu 23, 2015, 22:15:28 ip
Vastaus #10

Jaakko Latvanen

• Vieras
Sillä kävin kokeilemassa ja helposti löytyivät noin 5mm korvakoru sekä se pienempi erilläänoleva nippelikin.

Siinä mulle huonosti meinas käydä, kun kävin niitä pyytämässä tutkimustarkoituksiin. Uhkailikin vielä, että jos, niin uudet ostat omilla rahoillas.

..pistitkös kaikki kerralla peliin eli viskasit korvikset kanervikkoon luottavaisin mielin niiden omistajan läsnäollessa?  Ja aitoa umpikultaa tietysti?

jv

Heinäkuu 24, 2015, 11:32:10 ap
Vastaus #11

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

..pistitkös kaikki kerralla peliin eli viskasit korvikset kanervikkoon luottavaisin mielin niiden omistajan läsnäollessa?  Ja aitoa umpikultaa tietysti?

jv

En kait minä sentään hullu ole, vaikka kirjoituksistani saattaa sen vaikutelman saadakin. Lievästi vinksahtanut vain...

Tieteellinen koehan on suunniteltava huolella, dokumentoitava ja koe on voitava toistaa tuloksen varmistamiseksi.

Liimasin osat maalarinteipin paloihin, vetäisin tuohon hiekkapihalle uran ja sinne aarteet metrin välein. Peitin uran ja tein kätköjen päälle vielä ristit, varmuuden vuoksi. Aina se harava vinkaisi ristin kohdalla. Arvelin niiden sitten siinä olevan. Sokkotestiä en pitänyt tarpeellisena. Lopuksi keräsin rojut talteen ja luovutin omistajalleen, joka antoi minulle synninpäästön. Varoitti kuitenkin keksimästä kaikenmaailman joutavia kuljauksia lisää. Saa kuulemma tälle kesälle riittää.