VMPK ry Foorumi
Rompetori => Myydään: Mopot => Aiheen aloitti: Juha Päivinen - Kesäkuu 23, 2026, 17:12:31 ip
-
Alkuperäinen metsuri -71 Aman paperit löytyy, talutettu lämpimään varastoon 33 vuotta sitten josta tuotu tänään ulos. Otettu silloin pakoputki ja kaasutin irti tarkoituksena porauttaa mutta jäi odottamaan sopivaa hetkeä jota ei tullut, tämähän on luokiteltu erittäin harvinaiseksi jo vuosikausia sitten. Viety varastoon ajokuntoisena, tankki vaan tyhjennetty eli ajokuntoon laittaminen ei ole työläs toimenpide mutta muuta hifisteltävää kyllä löytyy. kaikki osat tallella, löytyy myös 33 vuotta sitten ostetut mäntä, kiertokanki ja laakerit sekä kampiakselin laakerit ja toinen sylinteri. Yhdessä kuvassa myös Supersportin iskarit ja tanko, sekä purkki alkluperäistä öljyä. Jos alkuperäinen metsuri kiinnostaa voit soittaa 0407565956 tai laittaa viestä. Kotkasta löytyy josta voi hakea, jos sopivia tarjouksie ei tule laitan kuntoon ja käyn konttorilla hakemassa kilvet.
https://drive.google.com/drive/folders/1ouaZVcs4Sd0PC0fY2SRt1W3Mh7RmW8W5?usp=sharing
-
Kun en oikein ole noista eri malleista perillä, niin kiinnostaa, mikä tuosta moposta tekee "metsurin"?
-
Siinä on isompi tarkka sahalle ja käy sama polttoaine.
-
"1970 poljinpakon poistuminen aiheuti Pappa-Tunturi mallistoon kolmannen jalkavaihteisen lisämallin.Mallit olivat nyt käsivaihteinen Maxi,jalkavaihteinen Start ja Automat.Maxi-mallia ei tarvinnut tyyppikatsastaa uudestaan,mutta sen rinnalle tuli kolmivaihteinen Maxi-Puch VS50 LF3/49,joka tyypitettiin 3. huhtikuuta 1970 numerolla 070011. Tämä kolmivaihteinen käsivaihteinen nk. metsurimalli oli tuotannossa 1970-1971."
(J.Muotiala:"Pappa-Tunturista Tigeriin/Alfamer 2020)
Moottori oli 3-vaihteinen ja sama moottori oli myös käsivaihteisesa Tunturi Sportissa.Tyyppikilpi 070011 kertoo onko kyseessä nk. "metsurimalli".Väärennöksenkinhän on voinut tehdä suht' helposti vaihtamalla moottorin,vaihdekahvan ja tyyppikilven ns. normi Tunturiin.
-
Joo, onhan siinä eroa. Voisi olla vaikka konservointikohde, jos museoajoneuvoksi ajattelisi.
Kannattaisikohan kysäistä sellaiselta VMPK:n tarkastajalta, jolla on oikeudet asiasta päättää.
Epäilisin, että tuohon saattaisi historiaakin löytyä ja käsityön jälkeäkin siinä jonkin verran on.