VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Ile Patokoski - Syyskuu 30, 2023, 11:28:48 ap

Otsikko: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Ile Patokoski - Syyskuu 30, 2023, 11:28:48 ap
Aloitteleva koneenkorjaaja ihmettelee...


Rata-Hondassa on virinokat, joissa perusympyrää on pienennetty. Nokkien mukana tulleessa lapussa lukee, että pakoventtiilit standard, imuventtiilit +0.2- 0.7mm. Eli mun ymmärtääkseni näitä venuja on jatkettu jotenkin ja ilmeisen huonolla menestyksellä, koska keinuvipu on hakannut venttiilin pään terskamaiseksi.


Eli... Onko arvauksia, miten tuo pidennys tuohon venttiilin on tehty? Toisekseen ilmeisen pilalla nuo venttiilit on. Katkaisenko varren tylysti lautasen puolelta, että saan ne kannesta pois?


-Ile-
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Syyskuu 30, 2023, 11:56:42 ap
En usko, että venoja varsinaisesti jatkettu, mutta päähän on voitu hitsata tai juottaa (stelliittiä) lisää ainetta. Yleensä venttiilin pää onkin kovempaa (hard tipped) kuin varsinainen varsi, mutta jos venttiilit on tehty ns. blanco-varsilla olevista "aihioista" joudutaan usein käyttämään karkaistua kuppia varren päässä.Voithan hioa lerssin vex vaikka dremelillä niin että varsinainen pituus on vielä mitattavissa. Sököt ne on kuitenkin...
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Ile Patokoski - Lokakuu 01, 2023, 15:52:59 ip
Ogay.


Dremeli kivipäällä oli hyvä työkalu. Terska pois ja venttiili ulos. Mistä lie tämä venttiili on sitte tehty? Vasemmalla ihan orginaali imuventtiili ja oikealla high-performance venttiili, johon on jollain (dremelillä?) tehty tuo hoikennus lautasen yläpuolelle. Joku tarkoitus kai silläkin on mutta mikä?


Ja jos nyt päätän elvyttää tämän koneen niin mistä tuommosen venttiiliaihion löytää vai voiko Hondan orkkis venuista tehtä vastaavat? Näitä orginaliventtiileitä mulla on varastossa riittävästi. Mitat menivät, että orkkisvenu 75.2 ja pisin viriventtiili 76.6mm




Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Petri Behm - Lokakuu 01, 2023, 16:14:33 ip
Venttiilin vartta on ohennettu kanavan alueelta, jotta virtaisi paremmin.
Antaa ehkä ihan vähän lisää tehoa, mutta venttiiilin ikä lyhenee dramaattisesti, koska tuommoiset venttiilit tuppavat venymään.
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Osmo Leikko - Lokakuu 01, 2023, 16:31:58 ip
Venttiilin vartta on ohennettu kanavan alueelta, jotta virtaisi paremmin.
Antaa ehkä ihan vähän lisää tehoa, mutta venttiiilin ikä lyhenee dramaattisesti, koska tuommoiset venttiilit tuppavat venymään.

Tai katkeamaan...
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Osmo Leikko - Lokakuu 01, 2023, 16:49:10 ip
Tuolta löytyy aihioita. Varsi poikki oikeasta kohtaa ja sitten ura kiiloja varten:

https://shop.kpmivalvetrain.com/c/tools-components_blank-valves_valve-black-diamond

Vai onko originaali venttiiliä varaa lyhentää ja laittaa lash cap päähän:

https://shop.kpmivalvetrain.com/c/tools-components_lash-caps?current_per_page=96&current_sortby=name&per_pager=96&sort_selection=name
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: ilmari lohjansalo - Lokakuu 14, 2024, 13:55:18 ip
Aihetta sivuten
Honda PC19/23 venttiilien titaaniset retainerit
Onks tiatoo löytyykö sopivaa mistään vai pitääkö teettää?

Ankara Kookletus ei tuota tuloksia.
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: vesa vuorela - Lokakuu 14, 2024, 21:17:13 ip
Saatko Ilmari mittoja/kuvaa retainereista? Joitain pienihalkaisisia Lautasia löytyy,samoin kiiloja niihin.  T:Vesku
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Ile Patokoski - Lokakuu 15, 2024, 09:24:41 ap
Sen verran tietämättömyyttä... Miksi nuo retainerit pitää olla titaania?


No sitte unohtunut päivittää tämä venttiilihomma. Eli vuosi sitte noihin venttiilin päihin hitsattiin stelliittiä ja koneistaja teki niistä oikean mittaiset. Paha nyt tässä vaiheessa mennä sanomaan, että kuin hyvä tai huono tuosta tuli. Menneenä kesänä pyörällä ajettiin neljä kisaviikonloppua + treenipäivät päälle. Kauden päätteeksi välykset tarkistettu ja oliko niin, että kolmessa venttiilissä oli minimaalinen säätötarve.


Ens kesää taas odotellessa!


-I-
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Markku Juusela - Lokakuu 15, 2024, 09:44:40 ap
Moro


Lainaus
Sen verran tietämättömyyttä... Miksi nuo retainerit pitää olla titaania?

Oliskoo ihan keveyden takia,jakopää tykkää kierrätettäessä edestakaisin menevien osien keveydestä ja ettei tarvitse käyttää jäykkiä venttiilinjousia.
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: Mika Malinen - Lokakuu 15, 2024, 09:56:45 ap
Ja itse asiassa löysät venttiilinjouset olis parhaat tehohäviöiden minimoimiseksi mutta kun ne sitten sekoaa jos on sangen korkeat kierrokset. Siksi tavallaan kompromissi, ettei sekoa kovilla kierroksilla muttei liian jäykät ettei tehoa kulu puristumiseen liikaa on optimi.
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: jukka örn - Lokakuu 15, 2024, 11:08:09 ap
Löytyisikö tuolta abuso racing sivuilta.
Otsikko: Vs: CBR-Hondan jatketut imuventtiilit
Kirjoitti: ilmari lohjansalo - Lokakuu 15, 2024, 12:42:18 ip
Löytyisikö tuolta abuso racing sivuilta.

Googlettamalla on kulutettu aikaa ja sähköä. On etsitty englanniksi ja saksaksi.
Kiinassa tai intiassa voisi kyllä teettää suurempia määriä. (materiaali ja laatu?)

Ferrea racing :lla voi teettää venttiileitä mittojen mukaan.
Victory performase :lla retainerit mitoilla, kysytty on, ei ole vielä tullut vastausta.

Titaanista venttiiliä ja retaineria löytyy PC25->
PC19/23 :een löytyy viritysosia muutenkin huonosti.